Lagom mängd protein och kalorier
Hur mycket protein ska man egentligen äta? Jag har sett olika rekommendationer.
En tumregel verkar vara 1 gram per kilo kroppsvikt. WHO rekommenderar minst 0,8 gram per kilo kroppsvikt. Ska man räkna per önskad kroppsvikt eller faktisk kroppsvikt? Väger man t ex 85 kilo och vill gå ner 20 kilo, så blir det en viss skillnad på hur mycket protein man ska äta.
Anledningen till att jag frågar är att jag äter för lite protein när jag registrerar mitt ätande i kostbevakningen. Jag behöver alltså "tvinga" mig att äta mer protein. Fett har jag inga problem med att äta och det går bra att hålla kolhydraterna under 20 g per dag. Handflatemodellen eller allmänna råd fungerar tyvärr inte för mig. Jag behöver räkna på ätandet, för att det inte ska bli för lite
Tacksam om någon kan reda ut hur mycket protein jag kan tänkas behöva. Hur mycket kalorier vågar jag äta? 2000 per dag? 2500?
Kvinna, 45 +. Aktivietsnivå = promenader eller stavgång, minst 1 h per dag.
Jag fattar det som att det är ca 1 g protein per kilo önskad kroppsvikt. Sen om man bara äter 0.8 torde nog kvitta. Bara man inte äter FÖR lite.
Jag har iaf gått efter det och det funkar bra. Kalorier räknar jag ej, bara kolhydrater

Jo.. önskningar är nog bra.. men finns väldigt lite vetenskapligt stöd för!
Annars så brukar jag säga.. när blev minimum av något essentiellt lika med optimalt?
Klart att om man lägger sig på minimum av allt så minskar vikten fortare.. gäller fett oxå!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Att man rekommenderar minst si och så mycket betyder inte att man inte kan överskrida det, bara att man inte bör underskrida. Men för stort överskott av protein är väl inte till någon större nytta. Energi får man enklare från andra näringsämnen. Håller man dessutom på med nån slags finlir med ketos så lär inte ett stort överskott vara så lyckat av den anledningen heller.
En del menar att det är per kg nuvarande vikt, men det tycker jag låter väldigt skumt. Iofs drar väl även fettet en del energi, men det lär knappast behöva protein som byggstenar.
Men "önskad vikt" är ett farligt begrepp. Bättre att utgå från normalvikt, som ju kan vara både mer och mindre än det man helst vill hamna på.
Kwasniewski har en enkel tumregel för nybörjare. Längden minus hundra. Alltså är man en och 70 käkar man 70 g protein.
(Senare ska man äta mindre protein än så. Och behöver man gå ner i vikt ska man äta mer på bekostnad av fett. Men det är utanför ämnen för tråden.)

Jag brukar oxå tillägga.. när jag är på det humöret att om man är väldigt kraftigt överviktig så kan man förmodligen starta på 1 gram per nuvarande vikt.. och hålla kvar den mängden så att det blir mer optimalt när man väl tappat en del fettvikt!
Men det är det väl inget rim och reson i alls. Så ju fetare man är från början, desto mer protein mår man bra av som smal???? Tror ju inte en bortbantad fetma påverkar ens proteinbhov alls jag.

Näe prexis tvärt om, behovet är så gott som konstant!
Dvs det som ändras är främst gram/Kg!
När kilona minskar!

Proteinhajpen
En föreläsning som bl a tar upp behovet av protein. Finns på UR Play - Kunskapskanalen.
http://urplay.se/Produkter/189302-UR-Samtiden-Mat-piller-och-pulver-Proteinhajpen-behov-eller-pahitt
Zepp, om en person har 75 kg övervikt och en annan "bara" 30 och båda blir smala och väger liga mycket, säg 75 kg, då kommer ju den som var tjockast från början att äta sådär 40% mer protein fast de nu är lika stora. Ser ingen logik i det, sorry.
Hemul, du har inte tagit hänsyn till att nuvarande vikt förändras med viktnedgång, det innebär att när de bägge väger 75 kg så äter de lika mycket protein

Ja altså som Micke är inne på så handlar det om att man har/åtminstone försöker bevara samma mängd muskulatur.. oavsett vikt!
Så.. i princip så behöver en person som väger 100 Kg och är kraftigt överviktig samt densamma nedbantad till 75 Kg samma mängd protein/essentiella aminosyror!
Vilket då i nedbantad version sällan är det samma som minimum.. utan mer troligt optimal mängd?
Räkneexempel.. 100 Kg = 100 gram per dag i snitt.. ger 1 gram per Kg och dag!
75 Kg = 100 gram per dag = 1,33 gram per Kg/dag i snitt.. antagligen mer optimalt?

Det går lika bra med smörgåstårta😂
Jag kunde så klart inte låta bli att lyssna på föredraget om proteinhajp, men så dröjde jag kvar lite grann i temat på UR, och hittade den här, som jag hade hejdlöst roligt åt. UR är verkligen en källa till god underhållning:
http://urplay.se/Produkter/189319-UR-Samtiden-Mat-piller-och-pulver-Det-gar-lika-bra-med-smorgastarta
#10 Jag uppfattade det som att man skulle fortsätta äta samma totalmängd och det verkar ju så också på Zepps förklaring. Ser fortfarande ingen logik i det sättet att tänka.
#11 Visst. Och om man börjar på 200 kg så ska man då äta 2.66 g per kg när man blivit smal. Så som jag sa ska man enligt dig äta mer protein när man blivit smal ju tjockare man varit från början.

Nu känner jag dig tillräckligt väl för att veta att du kan tänka och dra rimliga slutsatser!
Men nu gör du mig lite besviken, enkla råd är enkla råd, de får givetvis anpassas till olika individer, varför det alldrig finns ett (1) råd som gäller för alla!
All logik och enkla råd för en majoritet tenderar att bli felaktiga ju mer extrem en situation är!
Tänket däremot är det samma, man behöver samma mängd aminosyror i princip oavsett om man väger 200 eller 75!
Och när man väger 75 så är sällan minimum av något som helst det samma som optimalt intag!
Det är lika orimligt att man som vägandes 200 skall äta minimum av aminosyror som om man vägde 75!
Vem har sagt att minimum är optiomalt? Ingen, vad jag vet. Minimum är minimum. Du får ursäkta, men du svamlar bara nu.

Varför inte dra till med mer extrema situationer när vi ändå håller på.. vad är optimalt intag av aminosyror när man väger 500 Kg?
Ingen som vet.. mest troligen inte det samma som minimum för en som väger 75 Kg iallafall!
Det finns inga goda och välrenomerade studier av aminosyrebehov av folk som väger extremt mycket, de som finns handlar om folk som väger vad folk väger i genomsnitt!
Och minimum är fortfarande minimum.. dvs en gräns man inte skall underskrida.
Och om 25 år kanske det finns ytterligare studier som presicerar minibehovet.. så då kanske vi skall säga till folk att vänta i 25 år innan de gör några som helst åtgärder vad gäller kosten?
Såå.. fortfarande handlar det om optimalt behov och då får folk tänka till lite själva, vi kan bara hjälpa dem på vägen.
Sen kan det vara lite si och så med hur vi når fram!
Visst Zepp. Det var en jättebra regel och det är bara jag som är dum och misstolkar vad du säger. Bra så?