Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-vitaminer-mineraler-tillsatser-mm
Läst 6884 ggr
LaRose
1

Chiafrön

Hej!

Vad säger ni om chiafrön? Är det så fantastiskt som det skrivs om eller är det ännu en affärsidé bara?

CasaRamon
0

Jag har läst om hur fantastiskt bra och nyttigt chiafrön är, så jag köpte och gjorde chia-pudding bl.a.  Men sen läste jag i en LCHF-tidning att fröna måste krossas för att kroppen ska kunna tillgodogöra sej näringen. Eftersom fröna är så små så lär det vara svårt att krossa dem.  Kanske det går med mortel? Jag vet ju hur svårt det är att krossa linfrön.

parsley
0

Jag äter dem ibland som något slags mellanmål, för att det är gott. Det är alltid lika svårt att bilda sig en uppfattning om vad kroppen kan tillgodogöra sig och inte. För mig är de nyttigt godis.

hemul
0

Vad smakar det? Liknar det något annat?

LaRose
0

Ska läsa din länk i morgon när jag fattar bättre, Hemul.

Jaså smakar de gott, Parsley? Alltid något. Nån som vet nåt ytterligare?

dufva
6

Chia växer vilt på alla bakgårdar i Mexico och Guatemala och framställs fn som nåt slags superfrö

Tittar vi lite objektivt på det så är väl det bästa med det att det är glutefritt men det är det ju mycket annat som är också till betydligt beskedligare priser 😛

Det påstås innehålla lika mycket protein som kött mer c-vit än apelsin och omega-3 men granskar man försäljningsargumenten är de flesta ganska ihåliga..

Det är ju alltid torrvikten man kollar innehållet av näring på och då skulle det väl närmast jämföras med torrkött som givetvis skulle köra över näringsinnehållet i fröet rejält

När fröet används så tar det givetvis upp en massa vatten så nyttigheterna kan väl divideras med en faktor 12 för att hamna på de reella nivåerna när vi äter det

Omega-3 i fröet är inte äkta omega-3 utan förstadiet ALA som vi egentligen inte kan använda i kroppen

Dessutom sägs det vara smaklöst så det är nog ingen kulinarisk upplevelse som väntar heller 

Lägger du som exempel istället  pengarna på en bit lax och en citron får du väldigt mycket mer nyttigheter i dig för pengarna 🙂

LaRose
1

Ok, saken är klar, det blir inget inköp av chia! Tack för era svar.