Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6935 ggr
liindisen
0

c-vitaminbrist?

Har ätit lchf ett par veckor och går bra. Förutom att jag ser inte klok ut i munnen och jag har så in i bomben ont. Jag blöder överallt i tandköttet. Det gör svinont att borsta tänderna och ser ut som värsta blodbadet när jag sedan sköljer munnen och spottar.

Har läst på lite och tänker att kanske det är c-vitamin som saknas. Men nu är grejen  den att jag vill äta så här strikt i några veckor iaf. Jag äter mest bara ägg, kött, fisk, smör kokosfett. Någon enstaka broccolikvist ibland. Inga mejerier. Jag är extremt sockerkänslig. Paprika går inte och absolut inte tomat eller morot.

Finns det något livsmedel med hög c-vitaminhalt och utan eller väldigt låg kolhydrathalt?

Eller tror ni orsaken till mitt plötsliga blödande tandkött är annat än c-vitaminbrist?

Kan det räcka att pressa lite lime i dricksvattnet för att få i sig tillräckligt med c-vitamin? Jag har gjort det igår och idag men det blöder lika mycket. Helst vill jag ju slippa äta kosttillskott

[Blue_Lugia]
0

Tandkötttsinflammation?

liindisen
0

#1 ja det kan man ju ha på något enstaka ställe i munnen ibland. Men inte precis överallt - samtidigt! Det här är ju något annat och har kommit plötsligt för 3 dagar sedan. Har aldrig varit med om liknande. Jag har bra tänder och har alltid varit noggrann med tandborstning och tandtråd. Nu står jag nästan inte ut att borsta tänderna  Det måste bero på min plötsliga kostomställning. Jag åt tidigare massor av frukt.

hemul
1

Tror inte man får skörbjugg på 2 veckor, men prova att dricka pressad citron eller nåt och se om det går över.

OlgaMaria
0

Vitkål innehåller mycket c-vitamin. Men du kan ju också ta ett tillskott. C-vitamin lagras inte i kroppen så man kan gärna tillföra det flera gånger per dygn.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

parsley
2

Ta C-vitamintillskott om du bekymrar dig för att du får för lite C-vitamin, alt ta någon multivitamin och någon multimineral, så du får i dig lite av varje.

Testa oil-pulling. Sila olja, t ex kokos, sesam eller olivolja, mellan tänderna. 20 min om du står ut, annars kortare tid. Spotta ut  i sophinken, så det inte blir stopp i avloppet.

MSM eller organiskt svavel är bra för bl  a muskler, leder och slemhinnor. Googla på MSM bra för el dyl för mer information. Börja med 1 krm per dag eller mindre och öka efter hand till ca 1 msk. MSM finns som pulver eller kapslar hos hälsokosten eller djuraffären. Det brukar vara billigast att köpa till djur, även om man ska ha det själv. Jag äter MSM bl a för att det är uppiggande. MSM smakar illa och man kan även borsta tänderna med det.

Gurkmeja har anti-inflammatoriska egenskaper. Man kan ta lite gurkmeja (från en vanlig kryddburk) på tandborsten och borsta med det. Gurkmeja kan även kokas till en pasta och ätas för att läka ut inflammationer i kroppen. Nollar man kolhydrater, så kan man dock inte äta gurkmeja, eftersom den innehåller en del kolhydrater.

Anders-S
2

Linus Pauling rekommenderade 6 gram c-vitamin om dagen.  Nypon innehåller mycket c-vitamin.  Dock behöver man sätta i sig 1,333 kg nyponskalpulver om dagen för att komma upp i 6 gram c-vitamin om dagen. 

Alternativet heter askorbat. 

https://youtu.be/D2fgZzJRTLc

Zepp
0

Låter hur som helst osannolikt att du skulle fått skörbjugg/c-vitaminbrist på så kort tid?

Köp något c-vitamintillskott på apeteket.. eller ascorbinsyra på affären och testa om det går över.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.