Semester
Hej! Jag har en fråga. Det är såhär att jag har ätit lchf i ca 3 månader snart och mår jättebra och har gått ner i vikt! I sommar ska jag åka utomlands under 3v och då känner jag att jag absolut kommer ta avsteg från lchf och "unna" mig, men hur kommer kroppen reagera? Ska jag börja äta lite någon vecka innan jag åker för att vänja kroppen så att den inte får en chock eller va tror ni?

Jag är i Turkiet för närvarande, Påsksemester!
Vet inte hur mycket kolisar jag får i mig men vi äter Buffe två gånger om dagen så jag kan välja och vraka.
Däremot kanske det blir lite för mycket vin.. men det e ju koncentrerad frukt.. och frukt sägs ju vara väldigt nyttigt.😛
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Om jag var du skulle jag äta lchf fram till semestern. De flesta klarar av vanlig mat bra, men man trappar väl naturligt upp lite stegvis med kolhydraterna. Ofta finns det ju mycket olika saker att välja på och man måste inte proppa i sig bröd och efterrätter.
När jag gör avsteg så går jag ju inte all-in och äter allt man kan äta, utan det jag verkligen vill ha, eller måste äta för att det inte finns något bättre.
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus
Jag brukar äta det jag känner för under privata utlandsresor, blir lite svullen under tiden och magen kan bli lite smått krånglig. I somras när jag kom hem efter 2 veckor i Italien hade jag gått upp 2 kg, men det var mest vätska som försvann efter några veckor på min vanliga LCHF-kost. Testa dig fram, äter man LCHF pga allergier och/eller värk kanske det är värre.
Jag kommer förmodligen att dricka några öl om dagen eller några drinkar, det är inget jag varken vill eller kan hålla mig ifrån på semestern! Men får väl se hur det blir med maten, det gör mig egentligen inte så mycket om jag går upp lite under dessa veckor men känner inte att jag har lust att må dåligt under semestern:)
Mjöl och socker kan ställa till det i magen på semester om du har ätit "strikt" i 3 månader nu. Men försök att planera lite i huvudet innan du äter. Välj dom bästa kolhydrater…och om du äter ost i stället för efterrät på socker går det ju fint. Lite rötvin brukar gå bra. Söt alkoholdryck inte så bra…då båda alkohol och sockret blir en tuff sak.