Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 6997 ggr
aaitsu
0

L-Glutamin

God morgon allihopa,

Igår var jag hos frisören och där kan man komma in på alla möjliga ämnesområden. Så vi hamnade i diskussion om hälsokost och frisörerna tyckte L-Glutamin var väldigt bra för att känna sig pigg och skärpt plus att det också gjorde att typ allt med vetemjöl smakade "inte gott" plus att sötsugen försvann …det lät nästan för bra för att vara sant :-)

Är det någon som testat det?

dufva
0

Ska minska muskelnedbrytningen om man tränar hårt och bränner kroppsfett.

Tror den binder vatten till musklerna också..

mollward
0

Hej!

Jag var hos Bitten vecka 36 för mitt sockerberoende och hon har förordat L-Glutamin till mig, så igår kom det i brevlådan.

Men jag har inte riktig koll på vad för positiva biverkningar det har! Men jag litar på Bitten till 100%.

När jag har använt det några veckor kan jag skriva om jag har märkt någon skillnad.

Fnyfniken
0

Mollward, vad för slags L-glutamin har du beställt?

Jag läste i Atkins att man ska äta rätt mycket av den varan och det enda jag hittade i hälsokostaffären var en burk som kostade 400:- Hur mycket har du fått rekommenderat dig?

magma
0

Tror det finns på Grodden/Lantmännen som är avsett för djur (hästar?) Samma innehåll, en bråkdel av priset… En arbetskamrat och hennes man använder det. Eller kanske jag blandat ihop det, börjar bli lite suddig i hjärnan så här på nattkröken… De äter det för att förhoppningsvis hjälpa kroppen att nybilda brosk, kanske det är ett annat preparat?

*Redigering* Nu har jag googlat, det var Glucosamin de köpte på Grodden:=) Inte L-Glutamin!

SandraB
0

Ja, sen flera år tillbaks- fick tips om det på en annan LC forum. Jag brukar själv  tipsa om det när det gäller att kämpa mot sötsuget eftersom det funkar så bra på mig. Jag dricker en tesked blandat i lite vatten när jag känner mig sugen- funkar inom några minuter.

Dossan
0

Är L-glutamin en aminosyra? Om det är samma som Glutamin så tror jag inte att det kan ha någon vettig verkan, eftersom alla aminosyror funkar bäst om de är i balans med varandra. Det är därför som animaliskt protein kassa för högvärdigt och vegetabiliskt protein är så att säga sämre för kroppen att ta upp.

Ulf-S
0

L-glutamin är utmärkt för tarmhälsan, den reparerar "läckande" tarmar t.ex. Bra på mängder av sätt alltså, rena undermedlet!

Kroppen behöver en viss mängd l-glutamin, får man inte i sig tillräckligt syntetiserar den fram det ur andra proteiner. Personligen tycker jag att L-glutamin är riktigt bra att ta som tillskott!

mollward
0

#3 Hej Fnyfniken!

Det glutamin Bitten beställde åt mig kommer från AlphaPlus.
Burken innehåller 200 gr, så det räcker ju ett tag, särskilt som det står på burken att man kan ta 5 ml två-fyra gånger/dag.
Man ska blanda det med 1 dl vätska.

Ska bli spännande att se om jag märker någon effekt, annars får man vara glad ändå att det gör gott invärtes lite i smyg så där.     Flört