Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: off-topic-ot
Läst 5443 ggr
[tililili]
0

OT Konstig Sår på benet

Hej. Mkt ot, men det brukar alltid finnas nån med koll här. Jag körde omkull med cykeln, eller snarare min kompis. Han fick in nåt i hjulet och flög över styret, och jag landade i hans cykel. Det hela gick mirakulöst bra trots att vi bara var några decimeter från att hamna i en barnvagn var den enda konsekvensen att jag hade lite ont i mitt smalben. Vi cyklade hem. Lite darriga… När jag kommer hem och kollar på smalbenet har jag ett långt stäck och två märken till på benet. Det blöder inte, men det blöder under ett tunt, tunt hudlager. Och där under blöder det rätt mkt. Huden buktar ut lite och blodet läcker ut om jag petar på det. Öm och konstig känsla i benet när jag går. Insåg efter några dagar att jag inte hade någon känslor precis bredvid såret. Svullet och dant så berodde väl på det. Blev ju som nån sorts sårskorpa av blodet där under skinlagret. Och det har ju läkt, det långa strecket har blivit kortare och ena pricken är nästan borta… Men så har det gått över 2 1/2 vecka också. Och det andra märket är fortfarande dryga mm djupt upptäckte jag ikväll. Kliade så förbannat och råkade riva sönder det när jag inte tänkte på vad jag gjorde. Har aldrig sett ngt liknande. Varför gick inte huden sönder? Och hur kunde det bli så djupet på en så liten punkt? Och varför läker det inte?

hemul
1

Bilder!😃

Inkanyezi
3

Det låter ju som om skadan ligger mitt över skenbenet, över det parti där inga muskler dämpar tryck eller slag. Jag har haft liknande skador, och det ömmar, men läker efter ett tag. Den sortens skada är inte ovanlig när skenbenet möter en cykel. Det blir tryckskador på benhinnor och hudens olika lager. Och det brukar läka. Att det kliar är faktiskt ett tecken på läkning.