När härsknar linfrön?
Jag skall resa iväg och behöver kunna baka på plats. Finns ingen matberedare så jag brukar göra mixer här hemma med mina torrvaror där bl a linfrön ingår. Jag krossar allt i matberedaren. Har ju läst om härskna krossade linfrön och undrar om de kan klara sig i kylskåp i 6-7 veckor?

Dom innehåller ju mest fleromättat fett och kommer därför att härskna snabbt
Kan du inte hitta ett alternativt sätt att krossa dom ….om du nu absolut måste baka? 😉
Nä, men i kylskåp…säg att det funkar i alla fall i 6 veckor….. Äter nästan inget själv men vill hindra maken från att äta spannmål….
Jag har alltid både hela och krossade linfrön hemma som jag förvarar i skafferi, alltså inte i kylskåp. Om du tar med dej påsar med krossade linfrön, så håller dom länge. Speciellt oöppnade förpackningar. Som du ju vet, så finns inte krossade linfrön i Spanien, så jag brukar alltid ha med det hemifrån. (+ kokosfett som är svårt att få tag på)
Ja, suck - det är mycket som inte finns i Spanien. Vi hade en dröm om att bara åka med handbagage, men det funkar ju inte när man måste ha med kokosfett, psyllium, kokosmjöl etc. En gång hade jag t.o.m. med mig riktig grädde. Är så trött på deras karragenan med 35,1 % fett. Den här gången är jag sugen på att ta med kokosgrädde också, men det får jag skippa.
Kokosfett har jag hittat på en hälsokost, men det är tre gånger priset mot för hemma. Dessutom tror jag det var med smak.
Jag köper aldrig krossade linfrön så oöppnade påsar kan det inte bli. Däremot så blandar jag alla torrvaror hemma till det jag skall baka och mixar. Har inte plats med matberedare i min lilla garderob till kök. Annars skulle packningen vara mycket lättare.
Varför inte baka med hela linfrön? Jag har läst att både omega 3 och lignan bevaras vid uppvärmning av linfrön. Linfröna krossas ju lätt när man tuggar sönder dem.
Tja, kanske får göra det. Jag vill ju ha det som ett mjöl, men det kanske räcker om jag krossar de andra fröna. linfrön r ju rätt hårda så alla blir inte krossade i alla fall.
När man värmer hela linfrön blir de mycket lätta att tugga sönder.