Omega 3
Nu har jag varit ute och införskaffat omega 3 på flaska.
Men hur jag än tittar så står det inte någonstans hur mycket man ska ta ??
Någon som vet hur mycket man behöver på en dag ??

Mizzi, det ska stå på flaskan hur mycket man ska ta!
Kan det vara en sådan där lurig dubbel etikett, där man måste pilla loss den översta…?
Jag tror inte det finns något exakt svar på hur mycket man behöver per dag.
5-10 ml/dag är en vanlig rekommendation

Aha det var en lurig ettikett, men ja pilla upp den till slut =).
Det står 1-4 tsk per vecka, beroende på hur mycket fisk man äter.
Jag brukar försöka få i mig fisk MINST en gång i veckan men gärna mer, då behöver jag alltså inte mer en 1-2 tsk i veckan det var ju inte så mycket.

Men doseringen beror väl helt på innehållet? Mina kapslar innehåller motsvarande 1g fiskolja/kapsel.
jag tar flytande eskimo-3 och då är det per dag som gäller
Det är olika på olika märken. Jag äter kapslar och tar 2 om dagen.

Själv tar jag åtta 

#5 Jag tar också flytande Eskimo-3 Varje dag jag inte äter fisk. Undrar om du också upplever konstig eftersmak ett par timmar efter, tar det alltid till någon måltid, men det hjälper inte. Känns syntetiskt på något vis. Min sambo äter säloljekapslar(testar om det hjälper hans ledbesvär) och de känner han inte av.

Problembarn!
Varför så många? Man kan överdosera..
8st motsvarar ett kilo lax, är nog mer än eskimåerna äter..
Risken för blödning ökar..
När vikingarna kom till Grönland gjorde dom sig lustiga över hur lätt man kunde ha ihjäl en eskimå..
Det krävdes bara en liten rispa med svärdet..
!!

Japp, men det sägs sänka kortisolhalten i kroppen om man äter minst 7g/dag och även motverka Depression. Jag tror att jag lider av kortisolöverdos :-) och har varit sjukskriven för utmattningsdepr. vilken kroppen inte riktigt tycks hämta sig efter.
Så detta är ett experiment för att se om jag märker av någon förbättring. Jag har ju dessutom ätit HELT fettfri (och i det närmaste fiskfri) kost i ca 15 år så risken för överdosering är nog rätt liten. Jag planerar inte äta denna höga dos så länge…
Kan inte ännu märka att jag blöder lättare (borde väl påverka menstruationen gissar jag), har varit tvärtom hela mitt liv… jag blöder visserligen när jag skadar mig men såren läker nästan onormalt snabbt så det skadar nog inte med lite mera lättflytande blod. Har alltid haft höga blodvärden och trögflytande blod vilket i sin tur ger högt blodtryck… även min pappa lider av detta och läkarna vill i hans fall att han ska äta medicin för att förtunna blodet.