Lindahls kvarg
Behöver tips vilket är bäst??
Klarar inte att äta varm mat eller ägg till frukost.
Föredrar vanlig standardfil eller Lindahls kvarg (dom med låg fetthalt men mycket protein - vilket är bäst ut LCHF-synpunkt?
Kan jag ha på hasselnötter/solrosfrön/pumpafrön eller liknande?
Till ovanstående dricker jag kaffe med ca 4 msk vispgrädde.
Tacksam för svar.
fil innehåller mycket socker (5%) och kvarg innehåller som du säger, mycket protein (vilket i sin tur blir till glukos om man äter mycket)
Så det är lite vilket som är bäst av pest eller kolera…
Du gillar inte yoghurt? Typ rysk eller turkisk. Så kan vi lämna filen och kvargen åt de som räknar kalorier :)
självklart kan du ha nötter och frön på. Det är ju supergott ;)
#1 -- Protein blir glukos…är det inte bra att äta mycket proteiner trodde jag? Eller är det nån viss mängd per dag som gäller . Nybörjare.
mvh
Det finns en process i kroppen som heter glukoneogenes som omvandlar protein till glukos om du äter mer protein än vad kroppen behöver. Dagsbehovet ligger på runt 1gram per kilo kroppsvikt per dag.
Enkelt sagt så kan du räkna överskottsprotein som långsamma kolhydrater :)
Sen är det ofta bra både för miljön och plånboken att hålla rimlig nivå på proteinintaget.
Äter man extremt lite kolhydrater kommer protein att omvandlas till glukos hur man än vänder sig. Annars skulle vi dö. Är det inte bättre att det proteinet kommer från sånt vi stoppar i oss än från våra muskler?
Och varför skulle det vara sämre ur proteinmängdssynunkt att äta kvarg än att äta kött eller ägg?

Vissa fetter/proteiner behandlas av kroppen som "långsamma kolhydrater"
Åtminstone enligt Martinas blogg
Menar inte att det är sämre, men det är lätt att det blir väldans massa protein om man äter kvarg. 3dl kvarg (som många säkert äter) är 40gram protein.
Vill man ha god blodsockerkontroll, vilket är nyckeln i LCHF så bör man hålla proteinintaget på en rimlig nivå tycker jag. Eller?
Jag tänkte att lchf var enkelt på det viset att man slapp räkna så mycket utan enbart undvika socker och vittmjöl-produkter typ.
Räknar ni gram protein när ni äter biff, kyckling, äggröra t.ex.?
Jag har helt struntat i det men jag kanske är ute och cyklar.
Nånstans har jag hört om nån fil som var betydligt bättre ur lchfsynpunkt än vanliga standardfilen - vet ni vilken?
#6 Det är det i en biff på knappt 2 hg också. Har aldrig sett några protester mot den mängden kött. Eller mot några mängder kött öht.

Biffen är bättre som frukost än kvargen.. och sen mycket smör på den!
Eller så struntar man i frukosten, det vara ju bara 12-16 timmar sedan man åt!
Som regel så äter de flesta lunch vid 12-13-snåret, man kan ta biffen då i stället.. med ägg.. eller kvarg.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Jag vill gärna äta en klassisk fil och muslifrukost men undrar över vad jag kan ta istället för fil och vad jag kan ta istället för musli?
Istället för fil verkar många här på sighten föreslå turkisk yoghurt. Finns det ingenting därute i hyllorna som liknar fil mer det vill säga inte lika syrlig som jag tycker yoghurt är?
Musli - blandade nötter med klickar smör över. Eller pumpafrön, solroskärnor och hasselnötter t.ex. Vet ni om NÅGON av muslisorterna i en vanlig välsortimerad mataffär är "godkänd" enligt lchf?
Förlåt om jag är tjatig, det är bara det att varje gång jag kör äggen, bacon eller middagsresterna slutar det med att jag avbryter lchf - och jag vill verkligen ge det en ärlig chans.
Ha en bra start på helgen därute!!

Rysk Yoghurt köper jag till mor, hon tar pumpafrön, nötter och litta andra frön på denna.
Blanda din egen blandning är min rekommendation.
De färdiga i påsar kostar en bråkdel men då får du oxå en massa billiga kolisar!
Gräddfil. Eller blanda vispad grädde i vanlig fil till önskad smak och procent. Eller ta lite mindre fil och en extra smörklick extra på ägget.
Birgitta Höglunds nötfrukost
https://birgittahoglundsmat.wordpress.com/2014/11/08/njutningsfylld-notfrukost/
Blandade nötter och smör.
Vad gäller mûsli, så brukar jag alltid göra större mängd egen granola, som jag bevarar i kylskåpen, håller bättre samt är godare då också.
Hackar och blandar det som jag råkar ha då, typ mandel, hasselnötter, valnötter, paranötter, pekannötter, pumpafrön, linfrön, gillar inte sesamfrön men tycker du om det så tar det med. Blandar det med lite vatten, kokosolja o de kryddor jag vill ha just den gången, typ mörk kakaopulver/van.puver/kanel/kardemumma osv.
Bred i ugnsplåten med bakplåtspapper, in i ugnen och rosta länge, tills det känns torrt. Rör ofta, så det inte bränns. Jag brukar stänga ugnsvärmen i slutet och låta luckan stå lite på glänt. Hela hemmet doftar ljuvligt :)
Ni som reagerar på kh mängden i vissa nötter, så tycker jag inte det är så farligt, för jag äter ca 10 g av det på morgnarna :)
Lindahls kvarg med nötchokladsmak innehåller aspartam.
Inget som jag tänker sätta i mej!
Nu brukar jag inte köpa Lindahls pga. undviker utländska mejerier. Lindahls produkter produceras i Tyskland.
Själv brukar jag köpa turkisk yoghurt från Arla eller varför inte Garant. Båda med svensk mjölk. Tyvärr har de ingen rysk yoghurt för den är inte alls syrlig såsom turkisk yoghurt är. Dessutom är rysk yoghurt nästan dubbelt så fet.
Jag som är så noga med att köpa svenskt bacon och svenskt kött har
nu läst på burken att min youghurt är producerad i Tyskland!
Hur korkad får man bli!😕
Nån som vet hur mycket antibiotika man använder i Ryssland?

Massor antagligen..näe jag vet inte!?
Oandra sidan Lindahls Ryska Yoghurt tillverkas i Kroatien!
Annars så gör Wapnö en yoghurt på 18% fett.

Det händer att jag tar Kesella, 10% fett, 3,8g kolisar men man behöver inte ta många skedar förrän man bli mätt. Smaksätter gärna med lite kanel, kardemumma, kakao, har i hasselnätter eller nåt annat knaprigt.
http://www.arla.se/vara-produkter/vara-produkter/alla/arla-koket/kesella/
#18 Hur kan jag ha missat Wapnös yoghurt! Jag har ju krav på mig som Halmstadbo att köpa Wapnös produkter. Prioriterar härproducerat framför något ekologiskt.
När jag gick i småskolan hade vi studiebesök där.
Deras kosläpp brukar även dra dit en massa folk.
Fann en lita på antibiotika-användning.
Hur mycket antibiotika som används till djur varierar kraftigt mellan de europeiska länderna. Här är hela listan över milligram antibiotika per korrigerad djurenhet, enligt den senaste statistiken från Europeiska läkemedelsmyndigheten ESVAC (2012):
- Cypern: 397.
- Italien: 341.
- Ungern: 246.
- Spanien: 242.
- Tyskland: 205.
- Belgien: 161.
- Portugal: 157.
- Polen: 132.
- Frankrike: 103.
- Bulgarien: 99.
- Tjeckien: 80.
- Nederländerna: 75.
- Storbritannien: 66
- Irland: 58
- Estland: 56.
- Österrike: 55.
- Slovakien: 43.
- Danmark: 44.
- Lettland: 41.
- Litauen: 39.
- Slovenien: 37.
- Finland: 24.
- Sverige: 13.
- Island: 5,9.
- Norge: 3,8.
Lista ska det stå, Kroatien var inte med.
#21 tack för denna lista! Jag tål inte antibiotika. Enkelt att komma ihåg Norge,Island,Sverige!!!