Lchf funderingar
Hej!
Jag är ny här. Jag har ätit Lchf i 3 mån nu. Mitt resultat hittills är -2 cm i midjan och det är jag ganska nöjd med, kanske -1 kg med, pendlar upp och ner.
Jag har snurrat på många sidor och fått läst en del om lchf men man blir lite kocko.
Jag vill gärna dela med mig och få andras tankar om denna diet. Jag håller mig till 20g kolisar om dagen. PÅ flera sidor står det att man även skall räkna kcal, en sak jag bara inte orkar ha sten koll på. hur gör ni? Lite konfundersam att jag inte går mer ner i vikt el omfång heller. Jag har ingen övervikt dock några envisa kg kvar.
Jag älskar mat och kan många gånger små äta. har gjort ex kokosbollar o givetvis räknat ut allt på hela satsen. Det kan vara så att jag kan "små äta" en kokosboll åt gången så säg ca 4 om dagen.
Jag äter lchf bröd till frukost men ägg på eller ost eller skinka.
Lunch: bacon inlindad kött med gordozola o lchf pasta o sås gjort på grädde…
Middag: kan se liknande ut som lunch
där imellan kan jag ibland ta en macka till…det varierar mck samt gör det inte lättare att jag jobbar natt.
1 dl blåbär med 0,5 dl grädde e mums
När jag lagar mat så lagar jag massor o fryser in.
Vad gör jag för fel tro? då jag inte går ner så värst?
finns d fler som mig som inte lyckas så bra och vill byta ut lite tankar?
Vill inte ge upp då jag trivs med lchf men snart blig jag galen då inte mck händer. Just nu så rör jag mig inte heller så värst mck.
tack för alla svar ni kommer med=)
Hejsan jag är intresserad av att börja äta mat med mindre kolhydrater
Då verkar det vara Lchf som är närmast till det jag vill ha
Undar om du blir mätt om du tycker de är svårt att vara utan någon viss mat
Jag undrar om man ska sluta att äta efter ett visst klockslag Skulle vara kul om du kunde skriva lite hur det är
Hej.
jag jobbar natt så jag äter när jag är hungrig. Jag äter inte pasta, ris, bröd el potatis alls. Kostbevakning är bra redskap, den räknar ut allt du behöver veta.
Jag bakar lchf bröd och kollar runt andra lchf recept=) Du kan även göra egen pasta (lchf) som är jätte god.
Har du grädde eller andra fett produkter i sås så skall du hålla dig mättare på det.
Jag håller mig mätt på min mat men mitt problem är att jag små äter=)
Vad menar du med Kostbevakning? Jag har också kollat runt bland olika recept LCHF verkar ha mycket bra recept man kan laga
kostbevakningen.se
där kan du skriva in hela recept o så räknar den ut allt du behöver veta=)
sedan fördelar du det på du ex får 4 st bröd…alltså säg 10 kolhydrater på hela stasen och du får ut 4 st bröd…alltså 10/4 så får du hur mck en brödskiva innehåller hur många kolhydrater=)
Du kanske äter för ofta och vid för många olika tider helt enkelt. Det är inte så lätt att tappa vikt när det bara är några få kilon som ska bort. Då räcker det kanske inte att bara äta rätt - man kan också behöva strukturera upp det lite mer och se till så att du får rejäl nattfasta varje natt. Många försöker ju med 16:8, dvs att man äter under 8 timmar varje dygn och "fastar" 16 timmar varje dygn, men för dig kanske det är en nödvändig början att se till så att du får vila från mat minst 12 timmar varje dygn? Att jobba natt är ju lite kämpigt både med hur man ska äta men också för att hormonerna förändras så att det kan bli svårare att gå ner i vikt.
Sen tycker jag också att du ska vara glad att du hittat en kost som du mår bra av och trivs med. Att du har ett par extrakilon är inte hela världen. Det viktigaste är att du mår bra!
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus