Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettlchf-för-nybörjare
Läst 1410 ggr
Sir_Klabbe
0

Ätardag?

Yo, tänkte ha en ätardag imorgon.

Och jag undrar om man kan vara kvar i ketos på 40g kolhydrat?

Jag vet att pga. mitt energiintag imorgon så kommer jag få större fettinlagring än fettförbränning. Men det är ketosen jag undrar över - spelar kcalintaget roll så länge man får i sig lite med kolhydrater?

Tänkte runt 3000-3500 kcal imorgon, på min ätardag, men runt 40g kolhydrat, kan jag kanske stanna i ketos?

Margareta
0

Om man vill veta detta är det nog enklast att köpa urinstickor på Apoteket och testa. Det är troligen väldigt individuellt som allt annat. Min man och jag reagerar olika på samma mat när vi testar. Han når ketos snabbare än jag.

Numer pensionär i Nynäshamn

Sir_Klabbe
0

Okej, får göra ett test dagen efter då, och ser om jag stannar kvar i ketos.

Men har energiintaget en betydelse?

zeretki
0

Min egen teori är, att ska man fuska så funkar det bäst att komma tillbaka om man INTE snålar med fettet eller matmängden under tiden och direkt efter. :)

Skaldeman
0

Ja, energiintaget har betydelse. Du kan äta fler kolhydrater på en högkalorikost. Mätt i gram, alltså. Det är åtminstone min erfarenhet. (Men du kan inte äta en högre andel kolhydrater.)

Sten Sture

Sir_Klabbe
0

Tack, Skaldeman!

Jag ligger på runt 1500 kcal/dagen, kolhydratsintaget blir svårt att hålla lågt, men under 5% klarar jag iaf.

Imorgon blir det samma % iaf, om inte lägre % kolh.

maxiq
0

Jag skulle bli förvånad om du lyckas klämma i dig dubbelt så mycket mat och ändå hålla samma höga fettprocent. Jag skulle aldrig orka… :-|

Smurfmolly
0

Hur räknar ni ut energimängden? Jag har använt mig av www.fitday.com och verkar inte komma upp i mer än ca 1400 kcal på ett dygn, läskigt mätt…

Mervi
0

Lite kokosolja så blir det mer kalorier men det är inte kalorier vi räknar här. När jag skrev in min mat i CalCounter förr så hamnade jag oftast mellan 1300-2000 kcal. Och åt mig mätt.

linsen
0

dum fråga kanske. men vad e ketos?

korseett
0

när kroppen bränner fett istället för socker så bildas det ketonkroppar, själva bränslet, som i starten tippar över en del i urinen så det är påvisbart med ketosstickor