Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6073 ggr
starhawk
0

annorlunda sushi

Tidigare har jag vägrat sushi "eftersom jag inte är en fiskmås". Ja jag vet att Sushi egentligen är syrat ris och man kan äta i stort sett vad som helst till det, rå fisk är bara ett av alternativen. Men när sushi är på tapeten så är det i stort sett alltid frågan om rå fisk. Nu har jag emellertid hittat ett Sushi-recept som jag kan tänka mig att äta nämligen BBQ Bacon Sushi, praktiskt nog innefattar den inte något ris för det har vi ju fått höra att det innehåller arsenik, där fick jag vatten på min kran när jag säger att ris är skräpmat! Har aldrig tyckt om ris!

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

jiim
2

När jag äter sushi (på restaurang) så beställer jag alltid Sashimi. Då slipper man arsenik-riset och blodsockersvängningar :)

Har du recept på BBQ bacon sushi?

hemul
0

Gäller det inte bara asiatiskt ris, speciellt från Kina då? Som allting annat därifrån. Det finns ju ris producerat i andra länder att köpa.

starhawk
1

#1: Lägg sex baconskivor (randiga sorten) bredvid varandra på en sushimatta, fördela 250 gr färs över baconet och placera en oststav av emmentalertyp tvärs längst ned och rulla ihop det, in i ugnen 180 grader i ungefär 40 min pensla med grillsås ett par gånger under tiden. Rulla rullen i krossade nachos och rostad lök efteråt

#2: Vet inte! såg ett nyhetsinslag där dom visst hade testat 6 olika sorter och 4 av dom hade arsenik

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Inkanyezi
3

#2 "Gäller det inte bara asiatiskt ris, speciellt från Kina då? Som allting annat därifrån. Det finns ju ris producerat i andra länder att köpa."

Larmet om höga arsenikhalter kom först i USA, och FDA har kartlagt vilka olika grödor som innehåller mer eller mindre av oorganisk arsenik. Enligt FDA är det främst ris från Arkansas, Louisiana, Missouri och Texas som har höga halter, medan ris från Californien har lägre halt av arsenik.

Det handlar till en del om att arsenikhaltiga gifter har använts för att skydda bomull från parasiter, och att det därför är högre halter i ytlig jord i vissa områden där man har gått över från att odla bomull till att odla ris. Ris hör till de växter som samlar på sig mer arsenik än andra.

Råris har högre halter än polerat ris. En del av arseniken går bort när man sköljer riset innan det tillagas.

Så det gäller inte främst asiatiskt ris, utan allt ris, och det hänger också på var det är odlat och hur jorden har använts tidigare och vilka insektsgifter som har använts förr på odlingsplatsen.

hemul
0

Men att odla ris på gamla bomullsfält kan väl inte översättas till andra länder, t.ex. Italien?

Allt från Kina och länderna därikring är det arsenikvarning på.

Inkanyezi
1

Nej, alla odlar inte ris på gamla bomullsfält, men förklaringen till att det var avsevärt högre nivåer av arsenik där var att man hade använt insektsgifter med arsenik tidigare. Proverna i USA visar att ris i allmänhet har högre halter av arsenik än de flesta andra grödor. Riset har alltså förmåga att samla på sig arsenik.

http://www.fda.gov/Food/FoodborneIllnessContaminants/Metals/ucm319870.htm

http://espanol.consumerreports.org/content/cre/es/salud/vida-sana/nutricion-ejercicio/Nuevo_estudio_pone_la_mira_en_el_arsenico_en_el_arroz.html

http://www.consumerreports.org/cro/magazine/2015/01/how-much-arsenic-is-in-your-rice/index.htm