Grisindustrin och griskött
VARNING FÖR KÄNSLIGA TITTARE!
Såg det här förra året och mådde så dåligt av det jag hade sett att jag slutade äta griskött en period. Tyvärr började jag äta griskött igen.
Jag äter övervägande fisk men ibland blir det griskött som bacon/fläsk, kotlett eller blandfärs. Känner mig alltid som en kriminell när jag äter det.
Hur gör ni? Kan ni bara ignorera det eller köper ni ert griskött från någon gårdsbutik med färre grisar som ni kan träffa?
Jag hade gärna tagit emot förslag på bra gårdsbutiker runt Halmstad eller i Halland.
Det kanske blir dyrare men det vore det värt. Bara att dra ner lite på konsumtionen av just griskött.
Köper redan MSC-märkt fisk för övrigt.
Alltid köpt svenskt men inser bittert att det enda bra med det är ur miljösynpunkt pga. kortare transporter.
Jag skäms över Sverige som påstår sig vara ett så djurvänligt land men samtidigt tillåter vi att detta pågår. 😕
Jag köper mitt kött från grannen, en halv gris en gång i halvåret. Grannen har fem grisar som han tar hand om och som är mer som husdjur än något annat. De går i en hage och bökar i jorden och blir kliade bakom öronen av honom och hans fru.
Hade jag haft möjlighet hade jag hållit en gris själv, men har ingen stans att ha den just nu.
Det kan vara lite knepigt att hitta en lokal bonde att köpa från om man inte har rätt kontakter. Men runt halmstad hittade jag efter en sökning Mostorpsgård som säljer både fläsk, nöt och lamm. Det fanns även väldigt många andra trevliga gårdsbutiker i området som riktar in sig på frukt och grönt, honung och liknande.
Det börjar bli populärt med närodlat just nu så det är enklare att hitta. Här i Skövde har vi till och med en restaurang där man kan läsa på menyerna varifrån produkterna kommer. Jag gillar att gå dit, även om de är lite dyrare, och veta att biffen jag äter kommer från hagen 500 meter från mitt hus och att morötterna som hör till kommer från gården som jag passerar varje gång jag åker in till stan.
*svär en rad* Det är ju djurrättsalliansen - som gärna vinklar saker och ting! Gilla "Mitt liv som svensk gris" på facebook så får du se :)
Jag kan inte svara på allt i videon, men myyycket av det är vanligt och förklaras på sidan jag tipsade om.
(gästinlägg)
Jag är "vegetarian", äter fisk bara på läkar-order! 😮
..som ramsan på bla. Fb:
fråga inte varför riktig mat kostar mer,
utan varför syntetiska skräp"födan" kan vara så billig ….?
Kött från krav/ekologiska gårdar kostar fler kronor,
men är eg. inte dyrare då du får mersmak och kvallitet.
kvallitet för kvantitet !
och du "måste" väl inte äta kött varje dag 🙂
penke
Sett den här sidan? http://www.gardsnara.se/halland
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Som sagt vad.. titta inte på prislappen, titta på kvalitetslappen!
Hittar du ingen sådan, fråga personalen om hur grisen levt och vad den ätit, kan de inte svara på det köp av någon som kan svara på de frågorna på ett sådant sätt så att du blir nöjd och får den kvalitet som du betalar för!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#1 Tack för tipset! Tror det får bli ett besök på Mostorps Gård. 🙂
#2 På vilket sätt vinklar Djurrättsalliansen menar du? Tyvärr bekräftade min pappa "Mitt liv som gris" när han berättade om hur grisarna skrek av förskräckelse, var uppjagade och ihoptryckta när han gick in i ett grishus.
Hur vanligt det är vet jag inte, men jag har dessvärre ingen större tilltro till den större kommersiella grisindustrin (så fort större pengar är inblandade verkar människor ibland kapabla till göra vad som helst).
Ska spana in Facebook-sidan ändå.
#3 Jag håller med. Jag är faktiskt ingen "finsmakare" som så utan det är främst mina känslor som styr. Jag älskar djur (hund som gris) och blir lättpåverkad av reportage som visar hur djur far illa.
Självklart behöver jag inte äta "kött" varje dag men jag gillar kött. Fast kött för mig innebär inte bara fläskkött, det innebär även nötkött, viltkött, fågel (kalkon, kyckling) och fisk. Fisk är min favorit men ibland är jag helt enkelt sugen på något annat kött.
#4 Tack! Bokmärker genast sidan.
#5 Finns inga "kvalitetslappar" vad jag vet. Visst finns KRAV-märkt men inte ens det ger ju mig några garantier på bra djurhållning mer än ur ett ekologiskt perspektiv. Jag tror och hoppas dock att de som får KRAV-märka sitt kött utsätts för mer kontroller. Dock kan jag aldrig veta med säkerhet.
Varför jag vill välja just en gårdsbutik är för att jag själv kan besöka djuren och se om de faktiskt lever ett drägligt liv. Hur vet jag att personalen inte ljuger bara för sälja sitt kött?
Prislappen har ingen betydelse för mig mer än att vi har en begränsad budget men jag måste ju inte äta samma typ av kött eller samma köttdel varje dag. Det går hur bra som helst att variera sig.
#6 Du har.. en källa? Kort sagt - De vinklar så att det ser dåligt ut. Du kan se ett exempel på facebooksidan jag tipsade om. Där har de en film som först visar saker som ser otrevliga ut och sedan en bättre del - allt från deras egen anläggning. De otrevliga delarna är normala, oavsett vilken produktion du är på. Om jag minns rätt. Djurrättsalliansens mål verkar snarare vara att göra alla veganer än att fokusera på att faktiskt hjälpa djuren.
Såklart det finns bedrövliga gårdar som inte alls uppfyller krav och följer lagar, men det finns desto fler bra gårdar, skulle jag vilja påstå.
När Djurrättsalliansen filmade detta bröt de sig in på gårdar på natten och filmade. De tänker 0 på smittskyddet och stressade de stackars grisarna. Hur snällt är det?
Jag kan inte säga så mycket mer eftersom det är en oerhört stor fråga, men jag hänvisar återigen till facebooksidan och till google där du kan hitta många bra exempel på gårdar som funkar som de ska. Jag tycker att det är väldigt tråkigt att folk som de från djurrättsalliansen ska sprida dumheter när det inte är 100% av verkligheten de "visar upp", vilket resulterar i att folk skräms till att avstå från kött. Har man sett hur det kan se ut (alla sidor av produktionen) och därefter tar ställning och kanske väljer att inte äta kött är jag nöjd!
Tips: Besök någon gård som verkar vettig. Uppfyller den kraven och ser trevlig och hållbar ut kanske den gården är något att börja handla ifrån?
Mvh PuffBuck
#6 Mjo alltså grisar, skriker. Det är deras natur.
Har du aldrig lyft upp en gris kulting, testa. Du kommer tro att den skall dö.
Det är inte för att den har ont eller mår dåligt utan för att det är just det en gris.
Det är verkligen tråkiga bilder vi får se.
Men Denna grupp har ett enda syfte och det är att bevisa att de har rätt och att vi måste äta mindre gris typ.
Det blir lite som Ancel Keys, vi raderar bort 70% av resultatet så kan jag presentera den bild jag vill visa.
Det är verkligen tråkiga bilder som vi ser, vissa av bilderna är dock inte alls hemskt och har en förklaring, men mycket är hemskt.
Men Mitt liv som gris?
Jag kan göra en film om hur otroligt bra svenska grisar har det med, det är som sagt bara att åka ut till 300 bönder, filma de 100 finaste grisarna och slänga upp en film.
Det bevisar ingenting, och troligtvis var inte detta ens 100 grisgårdar som visades upp.
Att vissa grisar lever i missär och har det skit visst är det så.
Men är detta verkligen en rättvis bild av svenska gårdarna?
Mycket tveksamt.
Vi vet även att vissa män och kvinnor blir misshandlade och våldtagna, men är det den svenska kvinnan och mannen? Skall i namnge det som ett liv som svensk för att vissa har det så? Är det en rättvis bild?

Läs en bra recension av Lierre Kieth bok
http://www.zoeharcombe.com/2011/08/the-vegetarian-myth-lierre-keith/
Läs varför svenska grisbönder går under och hur man skulle hjälpa bonden
http://kostkunskap.blogg.se/2015/january/ica-skyller-dyr-skinka-pa-bonden.html
Ät svenskt kött så slipper man GMO-uppfödda djur.
Läs mer här
Skojar du? Svenska grisar åt GMO innan City Gross genomförde sin drive och bara sålde GMO-fritt griskött. Det dröjde nåt halvår, sen bannade Scan GMO-foder.
Men istället vill Arla tvinga mjölkbönderna att använda GMO. Det borde redan ha börjat, men jag har inte sett något om det. Måste googla lite.
http://hejdagmo.se/2013/03/03/arlas-leverantorerna-far-bara-anvanda-gmo-rtrs-djurfoder-fran-2015/
Hur det är med kyckling vet jag inte, men med tanke på att den uppfödningen är den hårdast drivna kan man väl ana.
Hoppsan. Innehållet på sidan jag länkade till har visst ändrats. Där var en artikel, nu är det bara en massa länkar.

Sverige har inte importerat GMO-foder sedan 2011. Men LRF vill att svenska bönder ska satsa på GMO-foder.
En del politiker också. Minns inte vem det var nu, någon kvinna i varje fall, gjorde nåt tvärsäkert yttrande om fördelarna och hur riskfritt det var någon gång i vintras.
Tips Jord på trynet Http://www.jordpatrynet.se
Numer pensionär i Nynäshamn