Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 6915 ggr
Ullabella66
0

Harkluttar

Någon mer än jag som är stenhård i magen av LCHF? Jag bajsar harkluttar /stenar. 1 på bristolskalan ( såg på Skavlan igår) Ngt supertips??

dufva
1

Oftast beror såna problem på att man äter för fettsnålt eller dricker för lite vatten

CasaRamon
0

Mitt tips är kokosfett och Magnesium.

Zepp
2

Rätt vanligt i början.. kanske tillomed den vanligaste biverkan.

Du kan se om du skulle kunna lägga till mer grönsaker med fibrer.

Alternativt tar du loppfrön.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

AndersAA
0

Fick samma problem efter ett halvår på LCHF. Du har redan fått bra tips ovan. För mig berodde det också på att jag åt för mycket ost…

Tillitsfull
1

Om man har problem med trög mage kan hela linfrön och psylliumfrön hjälpa bra.

Man kan strö dessa frön på filen/yoghurten,  använda dem när man bakar eget LCHF- bröd eller koka gröt på dem tillsammans med exempelvis lite havrekli. 10 g havrekli innehåller 4 g kolhydrater. Hela linfrön och psylliumfrön tas inte upp av kroppen, de går rakt igenom. Men fröna bildar tillsammans med vätska en gelé som hjälper bra mot förstoppning. 

Jag kokar ofta gröt på ca 10 g havrekli, ca 2 msk hela linfrön, ca 1 tsk psylliumfrön, lite salt och vatten. Jag gör gröten ganska lös. För fast gröt kan kännas klibbig. Äter gröten med lite nötter/mandel, bär och grädde.

Ullabella66
1

Tack för alla tips. Jag tror på mer kokosfett! Nu har jaghaft en svullarhelg med en massa god mat och godis. Länsade just barnens godispåsar från ett kalas…() De har glömt bort dem) Så nu gäller det att ta nya lchf tag imorgon ochkomma ihåg varför jag äter lchf och inte hchf!!

Kvinnlig40talist
0

Gör uppehåll med mjölkprodukter: mjölk, yoghurt, fil, grädde. Avstå gärna från ost också. Kör utan i uppåt en vecka.

Smör är ok. Kokosfett ok. Olivolja ok.

OlgaMaria
1

Jag har alltid tendens till förstoppning och det är nästan omöjligt att reglera det med bara kosten. Men äter mediciner som påverkar det också.

Men jag har lärt mig att det funkar bra om jag överdoserar c-vitamin i form av piller. Är inte farligt att överdosera, går ut bakvägen. Billigt och enkelt. Beställer på topformula.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Ullabella66
0

#7 jag avstår från ost och det hjälper lite men annars är det svårt att avstå från mejeriprodukter.