Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 1933 ggr
Tridnod
0

Lindts 60% chokladtryfflar?

Det står baktill på dessa att de endast innehåller 33% kolhydrater, det är ju samma som 70% kakorna som är det "minsta" man ska äta. Det står också att det är chokladen som är 60%. Innanmätet är riktigt krämigt och gott. Det är nästan svårt att tro att de kan innehålla lika lite som kakorna med mycket högre kakaohalt som dessutom är det rakt igenom. Kan man lita på det tror ni?

Sindri
0

Det låter ju märkligt. Vad står det på "varav sockerarter"?

Tridnod
0

31 i sockerarter, vissa 70% ligger högre ändå. Intressant är att fetthalten ligger en bra bit över 50%. Läser man på ingredienserna jmf med 70% kakan naturell så är innehållet vegetabiliskt fett-kakaosmör-smörfett som då skulle vara basen för det krämiga innehållet. Det står näst efter socker. Kakan innehåller bara kakaosmör av de ovannämnda. Jag tyckte att de var lite för goda för att vara sant, kan ju vara så att krämen som är det mesta innehållet nästan bara är vegetabiliskt i smörfett i därför kommer man undan med samma eller lägre kolhydrater som en 70% kaka. Intressant är det i alla fall för oss som vill/kan unna oss då och då

Sindri
1

Det där vegetabiliskt fett kan ju vara vad som helst, palmolja, majsolja, transfett…

Nä, jag skulle inte vilja äta det. "Om något låter för bra för att vara sant, så är det i regel det".

Det är ju inte så svårt att göra egna tryfflar.

KunskapÄrMakt
2

Var inte negativ, låt TS äta sina tryfflar utan att ge hen dåligt samvete över att hen inte "gör sina egna".

Krobb
0

#3: Inte ens margarin innehåller några väsentliga halter transfett idag. Troligen är det mer transfett i smöret än i det "vegetabiliska fettet". Skräm inte upp TS i onödan.

Jag tror att du kan lita på dem och att det är OK att äta en tryffel då och då.

Sindri
2

Jag skriver bara vad jag skulle göra. Alla får äta precis vad de vill. TS frågade faktiskt om andras uppfattning, det är liksom hela grejen med trådarna här.