Algnudlar = sjögräsnudlar?
Har nyligen läst att algnudlar skall innehålla mycket Omega3. Har sökt efter "algnudlar köpa" på nätet, men får bara träffar på sjögräsnudlar. Är det samma sak?

Jag ställer mig väldigt tveksam till att de innehåller mycket omega-3!
Det är algolja som gör det, dvs ett kraftigt koncentrat av vissa algers oljor.
Försök att pressa olja ur vilken alg du vill så får du se hur många ton som går åt för något gram olja.
Omega3 är altså en olja.. inget man direkt förknippar med alger.
http://www.veganlife.se/product.html/deva-flytande-dha-algolja
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Alger kanske innehåller mer omega-3 än man tror. Hittar inget värde för kelp, men här står om någon annan alg som innehåller 52 mg/oz.
http://www.livestrong.com/article/156593-benefits-of-seaweed-kelp/
Men det är säker borta innnan nudlarna är färdigprocessade. Och är det inte borta är det väl härsket.
😕
Men jag bara gissar ju!😃
Apropå alger, jag undrar när de ska börja säljas naturella i livsmedelsbutiker. Det ligger i tiden, tycker jag. Jag tror de är nyttiga, så jag skulle gärna lära mig äta dem. Finns i en del asiatiska butiker, typ Japanska Torget i Sthlm, men jag tycker de borde vara av intresse som grönsak för alla. Finns väl ätliga alger på våra breddgrader också.
Menar du helt färska? Inte ens frysta?
Jag vill också gärna äta alger, har bara hittat torkade och pulver, det är inte så himla gott, tyvärr. Men jag försöker, för jag tror det är nyttigt, bl a för förekomsten av naturligt jod. Jag slänger en näve i fisksoppa då och då..
Jag har hittat färskt sjögräs däremot i fiskdisken hos City-Gross. Och vad hette det nu då? Nåt på S. Det var gott att äta som grönsak till fisk.
Nä. Jag tror det finns båda frysta och torkade. Men inte pulvriserade. Kul att de har på grossen! Ska jag fråga efter. Annars får vi väl ut och plocka blåstång.
Jo, Spirulinapulver finns. Kan man köra i äggmjölk eller smoothie, soppa eller gryta.
Betvivlar starkt att dessa fettfria nudlar innehåller något omega-3 över huvud taget med tanken på att omega-3 är fettsyror…
Sindri, jag vet att det finns pulver, men jag menade att de har alger som man kan äta som grönsak mera, i sin någotsånär naturliga form.
Men vad menade du med detta?
"Nä. Jag tror det finns båda frysta och torkade. Men inte pulvriserade." Det var det jag svarade på.
Jag menade att det var sådana jag tror de har på t.ex. Japanska Torget.