Dansk osthyvel
Ni som sett en vet vad jag talar om - den ser sannerligen inte ut som en svensk hyvel!
Jag älskar min kära gamla Osti, men nu är jag inne på sista tråden. Förut fanns det reservtrådar på CoopForum, men nu hittar jag dem inte där. Nån som köpt reservtrådar nånstans i Stockholmstrakten nyligen?
Menar du en sån pinne med spänd metalltråd längsefter??
Jag har letat som 17 efter sån osthyvel, de var vanliga förr, men inte hittat vare sig hyveln eller reservdelar.
Avvaktar svaren du får! 

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Mvh Amanda
Är även medarbetare på Dokumentärer :)
http://www.danskdesign.nu/solo-osthyvel-p-4854.html
Och här hittade jag en osthyvel:)
Mvh Amanda
Är även medarbetare på Dokumentärer :)
Tack!!! Glaaad.. 
Ni är underbara! Tack allesammans - och det ska förstås vara dansk och inte dank i rubriken!
Men jag vill helst köpa i affär, fler tips emottages tacksamt! (Vi uråldriga tillbakasträvare…)
Det här är länge sedan men i Jakobsbergs Centrum finns/fanns en Köksshop och där kunde man hitta allt möjligt t.o.m. tubvridare. Det är tyvärr nästan sex år sedan jag var där. Har ingen aning om vad butiken hette eller om den finns idag.
Håller med om att det är en bra grej och jag har fortfarande några trådar kvar.
Tror de hade sånt förr på Cervera, men jag har ingen aning om de fortfarande har det i sortimentet.
#9 Jaha, den har jag sett här då och då, bor i Tyskland. Vet inte om man kan få tunna och tjocka skivor av den.
Men jag tycker fortfarande att den danska verkar bättre. Den kan man skiva tunna skivor på ena sidan och tjocka skivor om man vänder på den. Tyvärr rostar den efter ett tag i diskmaskinen.
Tack igen för alla svar! (Snälla KAN nån moderator ändra rubriken, jag rodnar över hela kroppen varje gång jag ser den…)
Men finns det bara hos dessa f..b…a.e nätbutiker? Ingen riktig butik?
Anm*
Fixat /dufva
#11 Kolla på Cervera! De hade reservtrådar för några år sen iaf…
Rubriken är väl ok, jag läste dansk iaf och reagerade inte förrän nån sa att det var felstavat…

Jo jag tror att jag sett det på cervera jag med rättså nyligen! Var där i början på sommaren.
Qui dormit, non peccat
LenaK - det finns dyrgripar som man diskar för hand…
Tack Wildrat och hus-musen (vet inte om jag vågar fråga vad nicket syftar på…), mot Cervera!
Vilken makalöst, fantastisk utveckling en osthyvels liv kan få.

Som LCHF:are äter man ju mycket ost. Ta och spänn en fisklina på en stövelkneckt. Rejäla grejer ska dä va!. 

Angående reservtrådar
Knalla in på en musikaffär och köp en gitarrsträng för en tia vetja! 
Tack alla och särskilt Wildrat, som tipsade om Cervera!
Nu kom jag äntligen iväg, och jajamensan, där låg trådarna så snällt och väntade på mig! "Tråd till ostskärare" hette det, tre trådar för 39 kr (räcker i åratal).
Så dansk osthyvel är nog det inofficiella namnet. Fast ostskärare låter lite brutalt.
Hej, jeg har lige opdaget en dansk hjemmeside med osthyvlar i manger forskellige farver. Jeg har købt en og den virker fantastisk!