Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-efterrätter-och-sötsaker
Läst 2653 ggr
felixifokus
0

Minttryffel

Såna här grymt goda saker blev jag bjuden på häromveckan. Inget jag skulle kunna ha hemma, men det kanske passar till helgen :

250g choklad
1 dl vispgrädde
2 msk smör
1 äggula
2-3 droppar pepparmyntolja

ev  sötningsmedel
knäckformar (cirka 70) alt större formar och skär bitar

Smält chokladen. Sjud smör och grädde i en kastrull. 

Ta kastrullen från värmen och rör i äggulan. Sjud blandningen igen under vispning. Tag bort kastrullen från värmen när smeten
börjar tjockna.

Tillsätt den smälta chokladen under vispning. Tillsätt pepparmyntolja och ev. sötning.
Klicka i formarna och kyl så de stelnat innan förtäring.

parsley
0

Dreglande:

Vilken sorts choklad använder du?

Mervi
0

Räcka ut tunganJag gillar mintchoklad, så det här kan jag inte göra, då överäter jag…

venuseva
0

Om man byter ut chokalen mot kakao och mer smör och grädde borde inte det fungera, det med?

felixifokus
0

I orginalreceptet var det blockchoklad men det går säkert lika bra med selleri. Eller 86%ig choklad!

Oluf-56a
0

Måste bara prova…….med en gång!!!

venuseva
0

Jo, det brukar ju vara så att man vill sälja chokladen. Blockchoklad är ju inte världens bästa, mycket socker i.  Så det borde räcka med kakao, extra smör och grädde?

felixifokus
0

Provköket har nu testat med 86 % choklad, konsistensen blev lite grynigare och mjukare än med blockchoklad, dessutom kändes några droppar sötningsmedel nödvändiga. Dubbla mängden pepparmint. Hällde upp i små 6 cl serveringsskålar och serverade med grädde dagen efer tillagning. Delikat.

Nästa gång provar vi med pepparmint i ischokladreceptet :)

Kriss
0

Med kakao i stället för blockchoklad kanske det inte stelnar.