Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 6408 ggr
Sindri
3

Buljong med märg

Håller på att koka buljong på märgben, men jag vet aldrig hur jag skall göra med märgen. Ibland skrapat ur den, ibland inte. Nu är det mycket märg, annars finns det ju inte så jättemycket i det som kallas köttben. Hur gör ni?

Sisselie
2

Mixa märgen tillsammans med en del av buljongen, och använd som grädde i maten. Jag bara älskar buljong på benmärg och särskilt den mixade benmärgen i grytor mm.

Sindri
0

Inget dumt tips. Tack.

Sindri
0

Eller - jag kan väl lika gärna mixa ner den i hela buljongen?

LaRose
0

Vad är det för märgben du har, Sindri?

Sindri
1

Från ungdjur av nöt! Köper gräsbeteskött från en bonde  och då brukar jag beställa ben.

Snart skall jag få från min hjortköttsleverantör också. Att jag inte kommit på att fråga det tidigare. Har frågat efter älgben i en ICA som säljer vilt, men det verkar svårt att få tag på.

Sindri
3

#1 av: Sisselie
Nu gjorde jag som du föreslog i alla fall. Herregud - det ser ut som nougatgrädde, snålvattnet rinner. Det blev fem burkar med oxfond och fyra med oxmärg. Nu känner jag mig rik……

LaRose
1

O, vad det låter härligt! Önskar det vore lättare att hitta gräsbeteskött och ben.

Sindri
1

Men sök på nätet! många har tipsat i trådar här också. Exvis om Gröna Gårdar. Man måste förstås ha en stor frys, men det är många som har beställningar runtom i landet och kör ut köttet. Om du provar kommer du inte att ångra dig. Allt jag köper är dessutom hängmörat i minst 14 dagar. Det är sån skillnad på kött!

LaRose
1

Tack för inspiration, Sindri! Hade ingen aning om att de kör ut. Det skulle ju passa mig, för jag har inte körkort och bil och bor på landet. Ska kolla Gröna Gårdar, om det finns i rimlig närhet. Om det inte är hiskeligt dyrt.