Ont i magen av ägg,
Har två äggrelaterade frågor, jag har googlat mycket på bra alternativ istället för ägg, jag älskar ägg men sedan i somras har jag fått väldigt ont i magen av ägg, kallsvettig, darrig och jag får svårt att andas. Har givetvis kollat upp äggallergi utan att blodproven visat på allergi, läkaren tycker ändå pga min reaktion att jag ska undvika ägg, och ja, jag vill inte äta ägg.. Men nu till min fråga, jag behöver få tips på frukost, snabbt fett så jag står mig ett tag. Fettkaffe känns sådär, mest för att jag verkar tycka mindre och mindre om kaffe, funkar det att byta ut mot te, alltså blir det lika gott? Vill inte bli hungrig snabbt, ägg hade allt det där, jag är inte upplagd för gårdagens middag tidigt på morgonen. Jag åker hemifrån runt 6 och hinner oftast inte få i mig något på jobbet förrän 11-tiden och behöver få i mig något innan dess. Så till andra frågan, vad kan jag använda istället för ägg som också är LCHF-vänligt i olika recept, så mycket recept som inehåller ägg..
Jag gör fettkaffet men utan kaffe. Tar vatten och kakao istället och lite sötning. Funkar säkerligen jättebra med te också.
Vad för sötning är bra utan att det stör i det här sättet att äta? Ska testa med te, och din variant av choklad :)
Te med kokosfett är gott. Choklad med kokosfett är gott. Tål du grädde kan du ha i lite, annars en klick smör. Om du behöver sötning så sukrin melis. Annars kan det räcka med lite vaniljpulver. (Alltså inte vaniljsocker) När jag använt urskrapet ur en vaniljstång brukar jag torka stången och lägga i en burk med sukrin eller sukrin melis. Då har man vaniljsocker.
Om du gillar lakrits så är ett par droppar lakritsessens i chokladen jättegott. Smakar lite sött av det också.
Efter en tid med hög konsumtion av kokta ägg slutade jag tåla dem. Fick sur och ond mage med konstanta rapningar av dem och tvingades till ett uppehåll på flera månader. Efter det har jag endast i ett fåtal undantagsfall ätit mer än ett kokt ägg per måltid och oftast även max ett per dag. Det tycks min mage tåla hyfsat väl.
Jag ersatte äggen med surskorpor med så mycket pålägg som möjligt. Det tålde min mage mycket bättre. Något överraskande så sjönk vikten dessutom i samma veva till min lägsta nivå nånsin i vuxen ålder, alltså när jag lämnade den strikta versionen av LCHF och körde mer liberalt. Alltså ökade på kolhydraterna en aning och minskade på fettet.
(Det här var 3-4 år sedan. Idag äter jag snarare GI än LCHF, men för frekventa snedsteg som inte ens varit GI har gjort att vikten sakta krypt uppåt igen, nästan så den tangerar min vikt före LCHF. Så nu är jag igen striktare med kolhydraterna och portionsstorlekarna, och viktkurvan har börjat peka neråt igen…)
Medarbetare på foto, sång och matlust iFokus