Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 1512 ggr
venuseva
0

Carob, no added sugar

Gick till hälsokosten för att köpa min vanliga Cayenne Organic Choclate 80%. De hade ingen och visste inte var de köpt den ifrån? Hade tappat bort informationen.

Jag gick hem och sökte i mina dokument på organic choclate och vips kom företaget fram. Gick in på företagets hemsida i England. Såg massor av choklad. Med och utan socker. Såg också ordet Carob. Ett ord jag undrat över vad det betydde, när jag såg det i blodgruppsboken för 7 år sedan.

Voila, där var det. En bättre choklad än kakao. Fanns utan socker tillsatt. Beställde 12 st Carob, no added sugar. Innehåller kakaosmör, carobpulver 40% och sojamjöl. Absolut inte söt. Smakar russin faktiskt. Innehåller 5,2g protein, 39,8g kolhydrater, 48,8g fett, fiber 17,6g.  100g ger 549 kcal.

Företaget heter Plamil och importör är Kung Markatta och Lifeland, Norrtullsgatan i Stockholm.  Nu vet jag var jag kan vända mig nästa gång, men jag har nog choklad för ett år framåt för det räcker med 1-2 bitar så är man nöjd.

magma
0

Vad är carob för något? Låter som relativt mycket kolhydrater ändå, om man tänker på att det inte är något socker alls tillsatt- därför känner jag mig lite misstänksam mot ingredienser jag inte vet vad det är…Flört

venuseva
0

En bättre kakao än den vanliga kakaon vi är vana vid. Mjölkfri.

http://www.plamilfoods.co.uk/carob.htm 

WHAT IS CAROB?

Carob pods are the fruit of the carob tree. Carob pods grow to 12 inches long. If you bite into a ripe carob, you will almost certainly enjoy it's semi-sweet, mild flavour. It is rich in vitamins and minerals and contains no caffeine (theo-bromine), or oxalic acid. The Carob seeds are removed (they go to make a different food ingredient) and the actual pods are ground into powder and roasted to make carob powder.

venuseva
0

Rik på vitaminer och mineraler och innehåller inte koffein eller "oxalic acid"  oxiderad syra.

Det är vad som står i texten ovan. Bra att den är koffein-fri. Då kan man ge den till barn och vuxna som ej vill ha koffein, vill slippa koffein-effekten.

venuseva
0

Ibland tycker jag att alla läsare är lite väl tysta. 62 har läst och en har skrivit en kommentar. Herre Gud, säger jag bara. Vad är detta för ett forum?

magma
0

Ehh… Jag har nog klickat på den här tråden fem, sex gånger av de 62 läsningarna och du själv också ett antal gånger antar jag. Tråden "Alternativmedicin" har 410 läsningar och 34 svar!

"Vad detta är för ett forum" för dig kan inte jag svara på, men för mig är det ett aktivt, öppet och oftast glatt ställe där diskussionens vågor ofta går höga på ett positivt sätt. Du hade ju heller inga frågor som du ville ha svar på med ditt startinlägg, utan mer som ett referat angående en produkt? Kanske inte så många är sugna på choklad för tillfället.Glad

Mona-Stina
0

Öppnade tråden för att se vad den innehöll, skriver inget för att den inte intresserade mig.

Så gör jag med många trådar, öppnar den dessutom fler gånger så den markeras som läst.

zeretki
0

Vad detta är för ett forum? Ett mycket stört forum! Hemlis

(springer och gömmer sig)

Anterrabae
0

Inte speciellt intresserad av carob, eftersom jag tycker att det är rent ut sagt äckligt.. Köpt det en gång och aldrig mer.

Men läser i princip allt som skrivs här inne…

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

ToFat
0

Har ett antal carobburkar som jag köpte för ett tag sedan som jag inte vet vad jag ska göra med…tycker det smakar mjöligt. O känns väldigt kolhydratrikt?

venuseva
0

Får väl be om ursäkt, var i någon sorts affekt. Ledsen

Ja, nog är det stört alltid.  Man får ha en positiv attityd. He he he

molana
0

Vågar inte prova choklad.Det var ju min favvo innan jag började med lchf.

Jag läser alla inlägg här.Candidan har jag och försöker bota på alla vis.Den finns i mina öron med och jobbigt när man har hörapparater för nedsatt hörsel.

/molana.

venuseva
0

carob har ju fördelen av att se ut som choklad men inte smaka som det. andelen kolhydrater bidrar dock till att vikten ej går ner om man vill det. men eftersom det funkar bra som ett substitut för choklad så funkar den bra. vegetarianer äter gärna en produkt som ser ut som korv, men innehåller något annat.

prova en vitlöksklyfta inlindad i gasväv i yttre örat kan hjälpa dig att mota bort candidan, molana?