Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 2145 ggr
Mizzi
0

Fick griskött i dag !!

Som jag beställt, nu har jag äntligen packat in allt i frysen och tagit reda på fettet som står på spisen och kokar.

Nu undrar jag vad använder man istret/fettet till sen och hur förvarar man det ?? hur länge står det sig ??

Kan man ta reda på svålen ?? vad kan man göra av den i så fall ???

korseett
0

svålen gör du fläsksvålar att äta. Skär i strimlor och stek i ugn. Fettet kan du mala om du har kvarn annars finfördela det så gott det går och frys ner. Kan också smälta fettet på låg värme och därme dfå ett fint fett att steka i. Jag får mitt kött nästa fredag och har beställt späck med

Mizzi
0

Men då måste man va på sin vakt så dom inte blir för hårda =)

saltar man på dom sedan också ??

Jo fettet har jag smält, nu undrar jag dom där krispiga bitarna som man tar bort från det smälta fettet,  kan man använda dom till någonting ??

hemul
0

De är goda att äta som de är med lite salt på. Det smälta istret håller sig jättelänge. Typ åratal.

Mizzi
0

# 3 Fryser man in det då eller …… dum fråga kanske =/

hemul
0

Jag har det i kylen, för jag har mer plats där. Den burken jag använder har jag framme på bänken. Fasiken, jag såg nånstans hur länge olika fetter håller sig men nu hittar jag det ju inte. "Länge", ivf. Skrattande

P.S. Ister och ghee blandat är jättegott och fin stekyta blir det!

Mizzi
0

Vad är ghee ……?

hemul
0

Klarnat smör. Rent smörfett alltså. Håller sig också.

Mizzi
0

Hm..ok

hemul
0

Här kan du läsa hur man gör. Tror det finns recept här på sajten nånstans ockå.
http://www.ayurveda.com/online%20resource/ghee_recipe.htm

Mizzi
0

Aha intressant, man lär sig mycket på den här sajten ;)

tack för tippset =)

Amiechan
0

Här på kolhydrater (och här på min blogg med fler bilder) har jag skrivit lite om ister. Skrev ner några kryddblandningar jag tyckte var gott till de små knapriga bitar som blir kvar när man smält fettet också.

Ta det lugnare när du äter dem än jag gjorde :P Jag föråt mig på dem och har inte velat äta dem sen dess :P

hemul
0

Så förunderligt bekant det där ser ut. Skrattande

Amiechan
0

Jadu hemul, nog 17 var det du som lurade in mig på blanka "smält din egen ister"-vägen :)