kortison och lchf
Hej Började med lchf så smått i somras.Okunskap och lite medvetet fusk gjorde att det nog inte helt korrekt kan kallas för lchf 😉.Men blev av med sötsuget och fick till bättre matvaror vilket igentligen var det största målet. Efter ett rejält skov av min ena autoimmuna sjukdom SLE fick jag höja kortisondos och börja med ett cellgift. Cellgiftet gjorde att jag inte var sugen på någon mat utan åt hos och skräpmat vilket jag inte brukar. Vågade inte väga mig 😉men tippar på att jag gick upp runt 3-5kg den perioden. Detta gick jag ner ganska fort när jag minskade kortison, åt "lchf". Men sedan dess har det i stort sett inte hänt någonting. …Nu har jag inget stort behov av att gå ner massa kilo men funderar på varför andra går ner så mycket. Nu äter jag strikt-normal lchf och har nog rätt bra koll. Är 163 och väger 59kg. Som minst har jag vägt 59kg i vuxen ålder,är 43 åt.Har 2 autoimmun sjukdomar, äter 5mg kortison sedan 20år ,använder också cellgift en gång i veckan.Misstänker även att jag är i förklimakteriet. Vad tror ni ? Varför har vikten nästintill stått stilla sedan augusti -september ?
Skulle stå att jag vägt 53 kg i vuxen ålder

Tja det kan bero på det faktum att LCHF inte är en bantningsdiet utan en viktnormaliserande diet, dvs du får den vikt som din kropp normalt bör ha.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Jag tänker likadant som starhawk. Vid 43 års ålder och 59 kg till 163 cm finns knappast något skäl att hetsa upp sig över "utebliven viktnedgång". Jag är visserligen precis lika lång och väger ungefär samma och har under sommaren varit nere vid 53 kg, men är nu uppe på 58 igen, och det stör mig inte alls. Jag har fortfarande samma bukhöjd och midjemått som när jag vägde lite mindre, men mina lår har blivit kraftigare, och där är det muskler. Jag cyklar en hel del.
Min erfarenhet av LCHF vid normalvikt är att jag gick ner från 62 kg till 56 ganska stadigt ett kilo om året i åtta år. Min fru skojade om det och sade att det nog var bäst att sluta med dieten, innan jag försvinner. Under våren i år gick jag ner rätt mycket jämförelsevis, eftersom jag gick ner ungefär tre kilo på ett par månader, men till en del kanske det berodde på att jag hade kräksjukan. Jag har gått upp det igen, med lite råge, under hösten.
Nu är jag ju man, och betydligt äldre än du, så en del skillnader finns, men din vikt tycker jag inte är något att ens fundera över. Om du fortsätter med LCHF kommer din kropp troligen att göra sig av med eventuellt bukfett, men det kan ta tid, för det är inte särskilt lättåtkomligt. I ditt läge skulle jag kasta vågen och satsa på att må bra.
Tack för era svar. Jag har också tänkt tanken om att detta kanske är min "efter 40 vikt " .Om så är fallet känns det helt okej .Är mer fundersam på om det är pga av kortison eller ev klimakteriebesvär eller om detta nu är min normalvikt. Var extremt smal i ungdomen och vägde 40g långt upp i 20 årsåldern. Detta är absolut i get jag strävar efter. Anledningen att jag prövade på lchf var bla en period av extremt godisätande och dålig kost pga cellgiftsillamående. En mage som ofta var svullen och "gasig" och för att se om mina sjukdomar kunde hållas bättre i schack .Sötsuget borta,hittat en bra kosthållning och magen är i stort sett helt okej .Så även om jag inte går ner ett gram till kommer jag hålla mig till denna diet.
…47 kg skulle det stå …telefonen skriver som den vill 😉