Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 2012 ggr
kermit
0

Choklad i fokus

Många är vi som knaprar i oss mörk choklad i jakten på kolhydrater.

Jag hittade en text som är ganska intressant i det avseendet.

Amiechan
0

Fast jag kan inte säga att jag är så imponerad av att CarbZone "vann" jämförelsen - det var deras egen jämförelse ;-). Deras choklad innehåller himla massa sötningsmedel som jag tror är skit och som dessutom ger mig diarré. Hellre socker än sötningsmedel för min del :P Och så vill jag inte äta sojalecitin som deras choklad också innnehåller, så någon kvalitéschoklad kan man inte säga att deras choklad är.

Innehåller: Sötningsmedel (Maltitol), kakaomassa,
kakaosmör, inulin, emulgeringsmedel (sojalecitin), aromämne (vanillin). Kan innehålla spår av nötter.

jag71
0

Jag som har en tös som är glutenintollerant fick höra att Maltitol är gjord av korn och kan därför innehålla gluten. Jag har alltså inte läst det, inte hört det från en dietist eller så utan bara fått en kommentar av någon (försöker komma på vem det är så jag kan fråga vart det påståendet kommer ifrån). Undrar mest om nåron annan vet om det är så? Tösen tycker inte om mörkchoklad men jag vill veta i alla fall.

Amiechan
0

Jo, maltitol kan vara (eller är alltid? vet inte vilket) gjort av korn, men jag vet inte om gluten kan "hänga med".

ToFat
0

Jag kan ju hålla med dem om att vissa mörka choklader innehåller oväntat mycket kolhydrater!  Att de innehåller fett är ju bara bra….

Brukar köra marabous 86%, ett par rutor av den så är jag nöjd. 19% kolisar blir ju inte så mycket när man kanske smaskar i sig 25 g.  Synd dock att det inte står på Linds 86% hur mycket kolhydrater den innehåller för den är godare. Fast jag tar några rutor av den ändå.

Sötningsmedel lämnar en konstig smak i munnen. Isch. O sätter sprutt på magen..

Effie
0

Jag har hört, från en kompis som jag tror på, att innehållsdeklarationen på fylld choklad enbart gäller det yttre skalet (enligt EUs regler). Så om man fyller choklad med choklad (och det finns choklad som liksom flagar sig) gäller alltså inte innehållsdeklarationen hela chokladkakan. Det som är inuti kan vara av sämre kvalitet.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet