Om man äter lax ...
Då behöver man väl inte tillsätta fett eller ? det är ju fett i sig självt ?
Ingen fisk är särskilt fet. Ja, möjligen ål då. Laxkött innehåller en 12-13% fett. om jag minns rätt.

Jag åt själv lax till lunch och enligt Hälsovakten så kommer "endast" 55% av kalorierna från fett och resterande 45%från proteinet.
Så om du vill att din måltid ska komma upp i en
högre procentsats med fett borde du lägg till något.
Tips till lunch lax "mackor":
Ta ett salladsblad. Lägg först på några skivor fet ost, sedan 1 skiva rökt lax (eller fler skivor beroende på hur "tjock/stor" macka du vill ha).
Bre sedan på lite fransk senap, och avsluta med ett till
salladsblad som "lock". Åh, så gott!
Ev. så kan du lägga in det första salladsbladet och osten i micron i några sekunder, tills osten smälter, och sedan göra klart mackan. Smält ost + lax = underbart".
Good luck!
Vi åt först kokt lax med skirat smör och en dressing av vispad grädde, majonnäs och lite creme fraiche, lite dill och hackat ägg i. Den andra halvan åt vi kall med samma dressing. det smakade nästan som smörgåstårta utan bröd, bara den goda fyllningen! Billigt, gott och enkelt och går fort att tillaga.

Då åt jag fel då förutom några extra ostskivor hushållsost 26 % till.
Det jag åt var färsk lax stekt i smör, iofs så hälde jag över stekskyn så jag kanske inte behöver oroa mig eller ??
Med stekskyn fick du ju fettillskott också. För övrigt tror jag inte på att oroa sig. Det är farligare än att äta mindre perfekt då och då ;-)
Jag tycket lax är gott med