Annons:
Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 32316 ggr
FruFilur
2009-02-08 16:44

Gram och Energiprocent, liten guide

Det verkar som om många är förvirrade över allt med gram, procent och energiprocent, så jag tänkte att jag gör en liten sammanställning i ämnet "att nyttja en innehållsförteckning" så som jag förstått det ; och som ni gärna får ha synpunkter på, för jag tänkte använda det som läromedel till min mor och ju mindre svamligt desto bättre.
Skrattande

Siffror som brukar florera på kolhydrater i fokus :

Max fem gram kolhydrater

  • brukar användas för att definiera vad som är en OK matvara, man menar "max fem gram kolhydrater per 100 gram vara" i innehållsförteckningen

Max 20 gram kolhydrater

  • brukar användas för att definiera vad som är ett ganska normalt antal gram kolhydrater att äta per dygn om man är "medelstrikt" och vill gå ner i vikt. Matchar ganska väl mot en kombination av "stillasittandes kvinnas energibehov" och max 5 energiprocent kolhydrater.

Max fem procent kolhydrater

  • Hänger ihop med de fem grammen per 100 gram vara, 5 gram av 100 är 5%. Ofta även en begreppsförvirring av procent och energiprocent

Max fem energiprocent kolhydrater

  • brukar anges som en övre gräns lämplig för väldigt kolhydratkänsliga och de som behöver gå ned i vikt

Hur du läser en innehållsförteckning :

Innehållet står i mängdordning. Kommer socker (och alla dess alias) före salt är det i allmänhet en usel matvara (t ex skinka med druvsocker som andra ingrediens).
Är det någon slags stärkelse högt upp i listan kan varan i allmänhet läggas tillbaka i disken också.
Tillsatser mellan E620 - E625 görs bäst i att undvikas helt och hållet, de kan ibland också kallas för glutamat eller smakförstärkare i innehållsförteckningen.
E 620 Glutaminsyra E 621 Mononatriumglutamat E 622 Monokaliumglutamat E 623 Kalciumdiglutamat E 624 Monoammoniumglutamat E 625 Magnesiumdiglutamat

Producenterna anger i allmänhet närings- och energivärdet på sin innehållsförteckning i antalet gram av protein, fett respektive kolhydrater samt kcal-värdet per 100 gram , ibland även per styck eller portion, läs noga.
Kcal räknas ut från antalet gram av respektive näringsämne, mer om det längre ner under energiprocent.

Inom LCHF är det många som lever efter filosofin att "jag handlar och äter endast sådant med fem gram eller mindre kolhydrater per 100 gram" och där kommer procenten in, när man säger max 5% kolhydrater på en vara är OK.
Nu kan ju detta tankesätt ändå bli ganska fel, för ponera att du har en vara som består av 95 gram vatten och 5 gram socker ; "titta så bra, bara 5% kolhydrater, den köper jag" och så kluckar du i dig två deciliter av "lågkolhydratvaran" och har plötsligt petat i dig 10 gram kolhydrater varav 100% energiprocent kolhydrater och inget som helst av värde för kroppen!

Och då kom vi då osökt in på Energiprocent (e%) :

Energiprocent talar om hur fördelningen av energin (kcal) är i en vara, men detta får man i allmänhet räkna ut själv.
Att vara duktig på överslagsräkning, eller bära med sig en miniräknare rekommenderas!
Ett gram fett ger ca 8.9 kcal Ett gram protein ger ca 4.1 kcal Ett gram kolhydrater ger även det ca 4.1 kcal

Annars är ett snabbt och enkelt sätt att göra ett överslag på om energiprocentfördelningen är skaplig på en vara är att antalet gram fett ska vara minst lika stort som antalet gram protein och kolhydrat tillsammans, och där kolhydraterna helst ska vara den minsta mängden. (exempel 7g prot, 3g kolh, 10g fett ger en hyfsad fördelning om 22e% prot, 9e% kolh och 69e% fett)

Ett räkneexempel :

Standardmjölk, 3% fetthalt, näringsvärde per 100 gram :

  • Prot : ca 3.4 gram
  • Fett : ca 3 gram (där kom procenten in)
  • Kolh : ca 4.8 gram (under 5% kolhydrater, schysst kan man tycka!)
  • Kcal : ca 61 kcal

Börjar men då istället räkna ut energiprocenten får man ta antalet gram av respektive näringsvärde och multiplicera med respektive kcal-värde/gram

  • Prot : 3.4 gram * 4.1 = ca 14 kcal
  • Fett : 3 gram * 8.9 = ca 27 kcal
  • Kolh : 4.8 gram * 4.1 = ca 20 kcal
  • Totalt : ca 61 kcal

Så, då är vi halvvägs framme, för att få fram energiprocenten måste vi nu dela de respektive näringsvärdenas kcal-tal med total-kcal:en och multiplicera med 100

  • Prot : 14/61*100 = ca 23e%
  • Fett : 27/61*100 = ca 44e%
  • Kolh : 20/61*100 = ca 33e%

Och 33e% är ju något helt annat än 5%, inte sant?

Om vi rent hypotetiskt räknar ut att du skulle inta hela ditt dagliga energibehov (ex.vis ca 1800 kcal) i standardmjölk (blir 3 liter) har du fått i dig 144 gram kolhydrater innan dagen är slut, och förmodligen haft ett duktigt svajande blodsocker under tiden.
Gör vi om samma beräkning med vispgrädde istället har du på samma kcalmängd (och betydligt mindre volym, lite drygt 4½ deciliter) fått i dig knappt 15 kolhydrater och med största sannolikhet haft en ganska rak blodsockerkurva.

Nu är det ju så att man inte lever av grädde allena, utan man får se till helheten av måltiden ; det är t ex OK för de flesta att använda kolhydratrik tomatpuré som en smaksättare om det i övrigt är snålt med kolhydrater, rikt med fett och lagom med protein.

För att kalla något för en riktig lågkolhydratkost bör man komma ner under 10e% kolhydrater, och ännu hellre ner mot 5e% och mindre om man inte är normalviktig och frisk.
Räknar man då på ett energibehov kring 1800 kcal handlar det om mellan 22 (5e%) till 44 (10e%) gram kolhydrater per dag, det vill säga helt genomförbart om man undviker det värsta kolhydratbomberna ris, potatis, rotfrukter, pasta, gryn, flingor, bröd, mjöl och socker.

Sträva efter max 5e% kolhydrater, 20e% protein och resterande 75e% från nyttigt - främst animaliskt - fett per enskild måltid, det är bättre än att försöka hyfsa till dagssiffran i efterhand.

Tjänstehjon åt Bröderna Bus

http://bröderna-bus.har.skoj.nu

Annons:
jobi55
2009-02-08 16:59
#1

Det var många ord men jag som har svårt att räkna o förstå innan blev ännu mindre klok på detta …..det försvårade ytterligare att förstå det här med gram o procent o e o allt det där andra

Sorry Fru Filur

solmar
2009-02-08 17:22
#2

O, vad bra. Nu förstår jag bättre hur mycket grädde tex jag kan äta per dag. Tror att jag har stoppat i mig för mycket utav de nyttiga gosakerna och trott att jag skulle kunna gå ner i vikt. Lagom är bäst och sen förstår jag nu procenten.

Tack för det

chilisalsa
2009-02-08 17:23
#3

Bra Fru Filur !

Säkert många som undrar hur det ligger till…

Men skippa decimalerna på kcal/g !

4 och 9 är det enda man behöver komma ihåg.

Livet blir så mycket enklare då och skillnaden är inte relevant i det stora ändå… Glad

Medarbeterare på Kost

Lena123
2009-02-08 18:13
#4

Tack fru filur för att du reder ut begreppen för oss nybörjare Glad

http://www.winthers-skafferi.se/

sarasnart30
2009-03-29 15:08
#5

Hallå hej! vilken bra tråd kanske jag kan få svar på en dum fråga?? Jag har aldrig räknat kalorier så jag fattar inte riktigt.. ska man väga allt man her på tallriken varje gång?Obestämd

Aliki
2009-03-29 15:25
#6

Tack! detta bokmärker jag…men orkar nog inte räkna mer idag…Cool

Annons:
Zepp
2009-03-29 16:07
#7

#5

Näe.. det räcker att du höftar så du hamnar rätt.. är du osäker så lägg in i Minmat, någon typiskt dag.. eller ta en dag ur minnet!

http://www.minmat.net/counter.php

Har man gjort detta några gånger så kan man sen strunta i det, för sen vet man vad man kan äta!

Några har fått för sig att man skall tvinga i sig smör med sked till varje måltid detta är inte bödvändigt och inte önskvärt heller, som regel räcker det med fett kött stekt i lagom med smör och så äter man upp steksmöret oxå antingen som det är eller i sås!

Inga exesser alls, då fett är så energrikt!

Ta tex potatis som innehåller typiskt 16% kolhydrater, medans smör innehåller 80% fett!

Så 100 gram potatis skulle bli 16*4=64 Kcal, så ser vi hur mycket smör detta motsvarar, 64/9=7gram!

Så om jag räknat rätt så motsvarar 100 gram potatis av 7 gram smält smör och räknar vi på det osmälta smöret med sitt vatteninnhåll blir det (7/80)*100=8,75 gram osmält smör!

Det blir en himmelsvid skillnad i mängd, så numera kan man äta maten på assietter!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

sarasnart30
2009-03-29 19:44
#8

Tack så hemskt mycket! inte lätt med gram och kalorier och så när man är helt ny på sånt här, ni har ju så otroligt mycket bra att läsa överallt så man blir aldeles virrig, men förhoppningsvis klokareGlad

Zepp
2009-04-10 13:23
#9

Puff!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Andina
2009-04-10 14:36
#10

Hej och hå vilken bra och informativ tråd! Mycket bry i huvudet blev det. Men kul. Och som sagt bra! Tack för ditt jobb du lagt ner på att förklara för oss!

/Andina

P.S. För den som vill prova minmat.net;
Har gjort en "bruksanvisning" för hur minmat.net används (Minmat.net - Så här gör du) vilken jag använt mig av mycket för att få ett hum om mitt matintag (och för att slippa räkna så mycket själv… SkämsFlört)

Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt - och till och med då är det omöjliga
kanske bara omöjligt än så länge."  /Pearl Buck · Medarbetare på Healing

fellfrosch
2009-04-10 14:39
#11

Puffpuff!!

Zepp
2009-04-20 22:30
#12

Puffar   Skrattande

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
2009-05-12 02:15
#13

Puffar upp!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Zepp
2009-05-22 00:35
#14

Puffar denna utmärkta tråd till alla nybörjare!!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
2010-07-01 01:03
#15

Puff igen

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jojjemin
2010-07-01 11:30
#16

Vilken otroligt bra tråd! :)

CilliDill
2010-07-05 12:02
#17

Haha, jag har undrat vad alla puffar betyder! Nu äntligen kom jag på det så det blir en puff från mig - fast jag är alldeles snurrig av siffrorna och än har polletten inte ramlat ner…

MillisB
2010-07-05 20:47
#18

Den här tråden borde ligga som en artikel, så att den är lättare att hitta.

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Zepp
2010-09-06 21:33
#19

Puffar

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

JAUS
2010-09-30 16:21
#20

Den här tråden borde vara fastklistrad enligt mig.

Annons:
Zepp
2010-12-12 15:22
#21

Puff

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
2011-01-17 00:12
#22

Puffar igen.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
2011-01-26 14:58
#23

Puff

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

JAUS
2011-01-26 15:00
#24

Kan ingen klistra fast denna tråd istället, så slipper man puffa.

Zepp
2011-04-18 16:11
#25

Puff

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

cecilia_s
2011-04-18 17:04
#26

säkert en jättebra guide :P men jag fattar inte många ord, hade hoppats lite mera på  typ:  25% fett, 5%kolhydrater och resten proteiner, men jag vet ju inte om fördelningen är sådan?

google is your best friend

Zepp
2011-04-18 17:11
#27

Sikta på 75E% fett, 20E% Protein och 5E% kolhydrater!

Detta är altså procent av ditt energibehov som alla vet är väldigt individuellt och proteinet bör ligga på minst 1 gram per kilo och dag under en längre period.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
MimLan
2011-04-18 17:30
#28

#26 Jag tror att det är bättre om du skippar %. Det kräver ändå att man förstår % och hur energi räknas.

Låt säga att du väger 90 kg och har tänkt äta 1 gram/protein per kroppskilo. Du har även tänkt äta tre måltider om dagen. (Det är ungefär 20 gram protein per 100 gram kött/fisk/fågel.)

Grovt räknat ger det att du behöver äta 150 gram kött/fisk/fågel per måltid. Lägg till en fettkälla, i synnerhet om proteinet är magert. Sås/röra/kryddsmör/etc. Lägg till grönsaker om du vill.

Du kan utgå från en sådan beräkning, men allt handlar om att äta och äta tillräckligt så att ens kropp säger ifrån i form av mättnad/hunger.

chilisalsa
2011-04-18 19:22
#29

Kul med gamla trådar Skrattande

putt !

Medarbeterare på Kost

cecilia_s
2011-04-18 21:01
#30

#27 tack för siffrorna, kommer väldigt väl till pass i minmat.net!!

#28 tack för din enkla förklaring! %en vill jag egentligen ha mest för minmat.net sidans skull, ska jag räkna ut så kommer det bara bli kajko av allt  :P

google is your best friend

Zepp
2011-04-18 21:05
#31

Det är cirkeln som visar E%, de andra värdena är gram eller delar därav, eller kalorier.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Lokira]
2011-04-22 21:38
#32

Ohh, tack Zepp för länken! ska läsa genom imorgon när jag är någorlunda piggare. Hoppas jag blir klok på det här, siffror och så har inte varit min starkaste sida.. men tack! :)

mamma mia
2011-05-09 20:02
#33

Snälla :-(

Nån där ute jag är helt grön på detta men jag vill så gärna kunna klara av så jag inte faller tillbaka till det gamla !

väger 53kg vill så gärna bli av med 7 kg fett!

men jag vet inte hur mycket av varje jag ska äta …

det med 5 20 75

hur ska det delas upp i mängd för mig???

tack tack tack

Zepp
2011-05-09 20:08
#34

Uups.. 46 kilo.. är du 14 år och 150 lång?

Börja med att starta en helt egen tråd där du pressenterar dig själv.. och förklarar vad det gamla är för något.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Zepp
2011-07-15 00:44
#35

Puff

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

kreativika
2011-07-17 11:22
#36

Hehe, får nog läsa igenom räknesättet några gånger innan jag har fått ordentligt koll på det, men väldigt bra förklarat! Och väldigt glad att du tog upp vilka e-nummer som är farliga mellan 620-625! Enkelt att komma ihåg!

Tack ;)

Popruta
2011-07-17 11:32
#37

Liten dum fråga kanske. Men jag körde LCHF för typ 2 år sen, gick ner 5 kg men har fått tillbaka allt igen…

Men "förr i tiden" räknade man inte kalorier alls, så länge man höll kollisarna nere och fewttet uppe spelade inte kalorimängden roll.

Har det ändrats? Måste jag ha koll på kalorierna nu trots att jag håller mig under 20 g/kollisar per dag? (jag har ungefärlig koll i mitt huvud på kolhydratsintaget).

Zepp
2011-07-17 12:00
#38

Om man säger så här.. klart kalorier spelar roll, därom är det få som tvistar!

Grejen är väl att om man inte har några ätstörningar så regleras det hela av sig självt, när man väl slipper blodsocker som åker bergodalbana.

För helt klart är att det måste uppstå någon form av energiunderskott för att man skall minska i vikt.. sen hur det går till är väldigt individuellt.

En del äter mindre iomed att kroppen tar en del av depåerna, på andra så ökar utgifterna.. kroppen är en magisk manick, jobba med den i stället för mot den.

Tyvär måste en del hålla koll på vad de stoppar i munnen.. men det är nog mest ändå en mental omställning, från dåliga vanor och tanklöshet till ett mer aktivt val med näringstät mat och mer återhållsamhet med unnandet.

Det är trots allt bara lördag en gång i veckan.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Aniara4
2011-07-17 12:03
#39

Nej, om man har fungerande mättnadskänslor behöver man absolut inte räkna kalorierna. Man äter i lagom proportioner tills man blir mätt.

Jag tror omnämnandet av kalorier ovan bara handlar om att förklara varför energiprocent skiljer sig från viktprocent. Om jag äter exakt hälften (i gram) rent fett och hälften rent protein, så kommer inte hälften utan ungefär två tredjedelar av energin att komma från fettet.

Sen har jag bara en invändning mot trådstarten. Jag tycker inte att 5E% kolhydrater är särskilt strikt alls. Jag ligger för det mesta på 1, kanske 2E% kolhydrater. Det motsvarar för mig 10-15 gram.

Popruta
2011-07-17 12:06
#40

Då är jag med, tror jag… :)

Tänkte bara på det "gamla" jag lärt mig, dvs att jag ska äta max 1200 kcal om dagen för att gå ner i vikt… men 1200 kcal r'cker inte långt när man mumsar i sig smör och sånt eftersom fett har mer kalorier än annat. :D

(Men jag började typ i fårrgår igen, så jag testar att inte tänka på kalorier utan kolhydrater ett tag, händer det inget får jag väl se över mitt kaloribehov(.

Aniara4
2011-07-17 12:10
#41

1200 kcal är svältkost om man inte är pygmé. Det kommer att dra ner förbränningen så att man sväller upp direkt om man börjar äta normalt igen. Jag skulle säga att man bör äta MINST 1500 kcal om dagen. Sen är det klart att kommer man upp i hela sitt energibehov (vilket är svårt att veta exakt vad det är) eller mer, så finns det ingen anledning att ta av reservlagren.

Men tanken med LCHF är ju att inte tvinga fram energiunderskott, utan att förmå kroppen att börja ta av lagren, varpå man automatiskt blir mättare och äter mindre om man lyssnar på sina hunger- och mättnadssignaler.

Det måste liksom gå i rätt ordning.

Annons:
Zepp
2011-07-17 12:13
#42

Ja du är ju helt klart gammal i gemet, du vet redan hur man gör, så kör vad du gjorde förra gången, om det inte fungerar efter tre månader kan du alltid registrera några typiska matdagar, fundera på fördelning och kalorier.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

annapesicsandor
2011-12-01 13:48
#43

WOW!

Jag suger på matten och t.o.m jag fattade:)

Kommer dock att behöva läsa flera gånger..

TACK FÖR EN OTROLIGT PEDAGOGISK FÖRKLARING !!!/Anna

goldcamilla
2012-03-13 10:36
#44

Puff

Zepp
2012-05-17 00:39
#45

Puff

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

spirit
2012-05-17 09:21
#46

Varför räkna ihjäl sig?

Kolla hur många gram kolhydrater du äter på en dag.

Friska kan äta upp till 100 g kolhydrater utan problem, metabolt sjuka mindre, ned mot noll men du vet själv hur mycket su tål.

Det står alltid hur mycket kolhydrater per 100 g, skatta hur måhga hektogram av det livsmedlet du äter.

Ta potatis, 17 g/hg. Då kan du äta 6 hg men inget annat.

Leverpastej 8 g/hg, då kan du äta upp till 12,5 hg.

Frukostflingor 80 g/hf, då kan du äta 1,25 hg

Grönsaker som paprika 4 g/hg då kan du äta 25 hg

Gurka 2,1 g/hg, då kan du äta 49 hg

Kött 0 g/hg, då kan du äta oändligt mycket.

Sedan väljer man själv vad och hur mycket man äter. Man behöver inte fylla det totala tillgängliga utrymmet för kolhydrater.

Jobba enligt the K.I.S.S. principle

Keep It Simple Stupid

korseett
2012-06-05 09:58
#47

#46 "varför räkna ihjäl sig?" Svar för att alla inte är stöpta i samma form.

Puttar upp den här tråden med förklaringar som är så himla bra

Zepp
2012-06-15 15:58
#48

Puff

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
MonicaHansen
2012-06-15 16:43
#49

bra skrivet!

Zepp
2012-09-22 17:35
#50

Puffar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hannalantz
2012-09-22 18:48
#51

Bra tråd! Det är precis detta jag skulle behöva fatta!!!!! Tyvärr är jag helt hopplös på huvudräkning och att begripa mig på procenträkning… Jag begrep därför ingenting av de jättefina beräkningarna. Jag skulle behöva en lchf tallriksmodell med fin bild och allt. :)

Zepp
2012-09-22 18:56
#52

Rätt enkelt om man accepterar bilden i huvudet!

Dvs.. stek en fet kött/fiskbit i lagom med smör.. ta upp biten ur pannan och slå i en slatt grädde och sjud till sås!

Slå såsen över kött/fiskbiten och njut ihop med valfria grönsaker.. alternativt slå lite olivolja på grönsakerna.

Vid fettfritt kött/fisk/fågel.. avnjut med Bea/remoulad/fet Curry!

Ha en smaklig måltid.. kallas för Njutmetoden!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

hannalantz
2012-09-22 19:38
#53

#52 funkar det med färdiglagad bea/ remoulad/ liknande. Finns ju goda krämiga sånna såser på små burkar man kan köpa. Jag har varit lite rädd för alla tillsatser i dom. Men de kanske är okej? (grädde funkar inte eftersom jag inte äter mejeriprodukter) annars var bilden bra. Jag fattar! :) och menar du att om jag tar olivolja på salladen så kan jag skippa grädden? * förstod inte riktigt*

Zepp
2012-09-22 19:48
#54

Finns både båttre och sämre produkter att köpa.. se innehållsförteckningen och sen så handlar det om hur renlärig du vill/behöver vara.

Beror ju mest på ditt energibehov.. är det kycklingfile så behöver det ju fettas upp.. och din hunger/mättnad avgör hur mycket fett du behöver.

Du kan ju om du vill göra en Medelhavsvariant om du så önskar med mer olivolja och mindre grädde!

Om färdiglagade grejer funkar för dig är ju något du avgör själv.. och sen så handlar det ju om alternativet.. är det andra färdiglagade ännu sämre grejer så..!

Självklart är ju att om man gör allt själv från de bästa råvaror så vet man ju vad man får i magen och även barnen.. men ambitionsnivån brukar variera med tid och pengar.. man gör det bästa av situationen helt enkelt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mozzarellan
2013-02-04 18:49
#55

Puffpuff. Äntligen börjar det ljusna….lite…pyttelite. Inom vilken ram skall en stillasittande kvinna energibehov äta per dag i kalorier?? Har aldrig funderat eller lärt mig innan. :)

Annons:
Zepp
2013-02-04 21:13
#56

Någonstans mellan 1500 till 2500 Kcal!

Grejen är att det inte finns någon mall.. det är bättre du gör tvärt om, dvs räknar på det du äter en dag och kollar hur mycket kalorier det blir.

Då på något sätt så hittar du ditt egna behov.. glöm bara inte att räkna med den vikt du går ner!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mozzarellan
2013-02-04 21:27
#57

Tack, la in vad jag åt igår och dag och blev 4 % kolisar. Dumbell. Mätt o trött. Bör gå ner 10-15 kg.

Mozzarellan
2013-02-04 21:31
#58

Ps ena dan 1664 kh andra 1420kh.

Zepp
2013-02-04 21:35
#59

Altså.. mer matte.. säg att du efter en månad kommer fram till att du håller dig nöjd, god och glad på säg 1600 kcal i snitt,, samtidigt så tappar du ett halvt kilo i veckan!

Då innebär det att din kropp drar cirka 2100 Kcal om dagen i snitt.. för ett halvt kilo kroppsfett i veckan motsvarar cirka 500 Kcal om dagen som tagits från dina fettdepåer.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Mozzarellan
2013-02-04 21:42
#60

Tack ,du är en stjärna… Läst språk…siffror o jag ingen bra kombo!!

Adal
2013-05-14 17:22
#61

Dags att puffa lite igen 👍

Martyr
2013-06-30 16:09
#62

Jag blev medlem så jag kunde tacka dig. Du ska ha ett stort tack för den välgjorda tråden med enkla förklaringar som gjorde livet lättare. 

Jag hade inte en aning om hur man räknade energiprocenten förut, det visade sig ju vara jätteenkelt (Med miniräknare :)) 

Så nu är man en aning kunnigare, tackar!

Annons:
golffoxtrotfive
2014-02-15 09:56
#63

ja nu ser jag att jag äter för mycket lök, gillar ju lök så det blir en jättestor varje dag och det e nog därför jag inte går ner, synd att det e så gott med lök

Zepp
2014-10-23 22:39
#64

Dags att puffa den här ypperliga tråden!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[LoLise]
2014-12-06 07:41
#65

Puff igen med en fråga till er som kan matte :-) Hur räknar jag ut fett och ev kolhydratbehovet när jag har proteinbehovet klart för mej?

Zepp
2014-12-06 10:32
#66

Mnjae.. har du koll på proteinet dvs att du inte får i dig för lite så behöver du inga kolhydrater, resten är fett, upp till ditt energibehov.

Nu är det ju omöjligt att undvika kolhydrater och en del livsmedel innehåller vitaminer, mineraler och spårämnen så man bör äta sina grönsaker.

Grejen är snarare att man får lite koll på vad man äter, det finns inga magiska fördelningar där något magiskt händer, utan om fett är en stor andel av ditt energiintag och du får i dig ditt protein och de andra näringsämnena så är inte längre blodsocker och dess reglering via insulin någon stor grej.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[LoLise]
2014-12-06 11:22
#67

Okej. Svårare var det ialltså inte :-! Vill ha lite koll då jag är överätare. Har mått illa inatt och haft diarre då jag tydligen föråt mej på fett igår kväll. Urk!

Zepp
2014-12-06 11:55
#68

Det är ju inget problem med att vilja ha lite koll, fler borde kolla vad de äter!

Många skulle bli förvånade!

Ja en fördel med högt fett är att det lättare regleras via aptit och annat!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[LoLise]
2014-12-06 13:56
#69

Tack för svar, Zepp!

Annons:
Upp till toppen
Annons: