Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 3594 ggr
Ticka
0

Varm eller kall?

I en annan tråd började jag fundera på förbränning och kroppsvärme.

Personligen fryser mer när jag har ätit men jag går inte på en helt kolhydrats fri diet. Jag har hört att de som äter en proteinrik diet ofta blir varma när de äter.

Nu undrar jag om ni blir varma eller kalla efter er måltid?

hemul
0

Jag blir ingenting om jag inte äter alldelses för mycket. Då blir jag varm. Förr, när jag åt som man ska och var insulinresistent, då svettades jag som en gris efter maten.

Att frysa efter maten tycker jag låter jättekonstigt! Vad kan det bero på? Förvånad

Ticka
0

Dålig ämnesomsättning? Lågt Blodtryck? Jag vet inte riktigt.

Jag har provat mig genom alla tänkbara dieter… men raggsockor och vantar är ännu det ända som håller mig varm.

problembarn
0

Jag har i hela mitt liv börjat frysa efter varje måltid, nu skiftar det mellan frukost, lunch och middag. Jag har alltid fått det förklarat med att det går åt så mycket energi att förbränna maten så att den används i magen. Plus att blodsockret sjunker kraftigt precis efter måltid och det gör att man fryser(och ev. blir trött). Jag vet inte alls om det stämmer men på mig verkar det onekligen fungera så…

Mervi
0

Jag fryser också, oftast efter lunchen. Jag äter LCHf med väldigt lite kolhydrater. Frysandet varar inte länge men känns inte kul.

Har alltid varit frysen av mig, vet inte varför.

molana
0

Äter du tillräckligt med fett? Jag tar kokosolja i mitt kaffe och blir varm av det.Tror att då har brasan startat när man känner värmen. Den ska öka ämnesomsättningen med.

Flera skriver att dom tar 20 gr smör till varje måltid. Fett 75% protein 20% och kolhydrater 5%  är det vi brukar hålla oss till.

Använder du Calcounter ? Där ser man ju hur man ligger till när man lägger in det man äter.

Hoppas du provar på igen och håller ut med den här livs stilen.

Skriv dina frågor och många brukar svara på dom. Skrattande

Glennart
0

Jag blir varm efter jag ätit.

Vet inte vad det beror på dock.

Effie
0

Jag är varm mest hela tiden. Sitter på jobbet i T-shirt, medan kollegorna har kofta och klagar på att det är så kallt. Så var det aldrig förr; då var jag ganska frusen också.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Mona-Stina
0

Jag har alltid varit frusen, har skyllt på rökningen. Jag röker fortfarande men är mycket varmare nu än tidigare… det kan i och för sig bero på övergångsåldern.

Mervi
0

Jag röker inte, men jag märker ingen skillnad mot tiden när jag gjorde det.

suda
0

Jag fryser mindre sedan jag gick över till LC-kost vad jag har märkt. Eller så sitter värmen kvar sedan graviditeten för snart fyra år sedan. För då slutade jag vara en frysgris och nu ligger polotröjorna och dammar igen i garderoben.

Är jag trött fryser jag däremot massor.

Mizzi
0

Jag är varm för jämnan fryser mycket mycket sällan, men efter mat blir jag ännu varmare.

Zanna43
0

Jag är varm nuförtiden. Alla sitter på jobbet i långärmat medan jag fortfarande har kortärmat. "Kärringhetta" skojar de, Nää, LCHF säger jagSkrattande

Förr frös jag jämt.