Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4103 ggr
venuseva
0

En-liters vispgräddsförpackningar

Har aldrig sett det tidigare på min Ica-affär, men igår hände det. Blev jätteglad.

Undrar om grädden har lika strykande åtgång som allt smör som verkar ha ökat betydligt?

Mona-Stina
0

Jag köper alltid enlitersförpackningen.

hemul
0

Brukar finnas till storhelger där jag handlar.

Mervi
0

I min affär finns också enliters förpackningar.

Anterrabae
0

Finns i perioder här, köper den när den inte är dyrare per liter än halvlitern.. (det händer ibland)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Citronmeliss
0

Här finns den nästan alltid att få tag i till min stora glädjeGlad

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

venuseva
0

Det kan ju vara så att mina ögon har öppnats upp för 1-litern, men jag har sett hur folk tar sin turkiska yoghurt också och tindrar med ögonen. Värsta fett-rörelsen i stan.  fnissar nöjt. Glad

anki1
0

1 liters finns hos oss oxå och 1(2 liters, det är den jag har börjat köpa.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Zanna43
0

Här hittar jag bara 0,5 liters så jag köper alltid två!Flört

Amiechan
0

Jodå, här finns 1-litersförpackkning av grädde också, men den köper jag inte eftersom den är magrare än halvlitersgrädden… Så utomordentligt fånigt!

Mervi
0

Magrare???? Är det inte samma vispgrädde i båda förpackningarna?

venuseva
0

Precis, är det inte samma grädde? 40%

Amiechan
0

Nix, här är det 40% i halvlitersförpackningen och 36% i enlitrarna. :P

venuseva
0

Oj, får ta en research-runda om en stund när House är slut

Oluf-56a
0

Köper oftast 1 lit. förpackning 40% på Ica Maxi. Blir ju inte direkt billigare men eftersom det är sådan åtgång så blir det rätt paktiskt.

venuseva
0

väntar med att kolla imorgon för affären stänger om 6 minuter och jag chillar

parsley
0

Folk köper smör, grädde och fet youghurt och alla affärer har byggt gigantiska mejerirum för att få plats med alla smaksatta lättyoughurtvarianter.

zeretki
0

Såg nyligen en skylt hos min ICA att Ekologisk Standardmjölk var slut pga stor efterfrågan. :) Det betyder alltså att fler vill ha Standardmjölken! Alltid en liten seger. :)

korseett
0

hos oss är det tvärtom 38% i halvlitern och normala 40% i hellitern

Amiechan
0

Så knasigt! :P

Det är bara att fortsätta att läsa på paketen som vanligt :D 

Och när det gäller vispgrädde gäller det att hålla koll så man inte får den med tillsatt karragenan. Ren grädde för mig, tack!

Mervi
0

Jag skall kolla noga i fortsättningen.

venuseva
0

Har genomfört min research, 40% i alla förpackningar från Arla iallafall. Skall nu kolla om det finns tillsatt karragenan, vad det nu är? Fortsättning följer.

arcus
0

När jag köper vispgrädde så får jag alltid kasta den sista skvätten pga kort datum. (Har en bit till affären)
En förpackning räcker ju ändå några dar när man är ensam LCHF:are i familjen.
Har ibland fallit dit och köpt mellangrädde för hållbarhetens skull, kolh: 3,5. fett: 27%. Är detta helt galet?
Den innehåller ju karragenan som är ett förtjockningsmedel som framställs ur rödalger. I Sverige är ämnet godkänt och finns med på KRAV:s positiva lista.

Margareta
0

Oavsett vad som är godkänt avstår jag från alla tillsatser numer.

Jag blir sjuk av sådant som är godkänt (glutamat) - så varför chansa?

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
0

Det finns mycket som är tillåtet när det gäller tillsatser, man får själv välja vad man vill utsätta sig för. Och vad man tål.

Ulf-S
0

Har ni förresten sett att även ekologisk grädde finns i 1-literstetror? De har det på en lokal butik ibland.

venuseva
0

Skall sätta upp det på min önskelista för min butik, tack för tipset Ulf_S.

parsley
0

# 22 Prova att frysa in den sista slatten, istället för att slänga den. Kan användas i såser odyl.

Mona-Stina
0

Jag brukar inte hänga upp mig så mycket på datumet, även fast sista dagen är passerad går den oftast att använda i både såser och te. Men vispa och äta den skulle jag nog inte.

venuseva
0

Sur grädde är perfekt i bullbak eller pannkakor, men det kanske inte finns på menyn längre.

Bryr mig inte om bäst före datum, de brukar vara väl tilltagna.

Mervi
0

Har man haft grädden i kylskåpet så klarar den sig ett par dagar efter datumets utgång. Använd näsan, om det inte luktar illa så går det använda i maten.

arcus
0

Venuseva
Det är helt rätt att bullbak och pannkakor inte finns på menyn längre.
Men det finns inte heller sur grädde.
I dag ruttnar grädden istället för surnar. När man inte pastöriserade mjölken, fanns de naturliga mjölksyrabakterierna kvar och gav en sur mjölk. Vid pastöriseringen dödas de flesta mjölksyrabakterier så nu blir den inte syrad utan ruttnad!!

Infrysning har jag tillämpat men jag tycker inte att det är samma goda produkt efteråt.

Mona-Stina
0

Nä, inte är grädden densamma efter ett tag i frysen men den duger alldeles utmärkt att använda i såser/grytor eller gratänger.

HelenBergstrom
0

Vad betalar ni för grädden 0,5L & 1L ?

Östersund coop 5 dl 14.90kr, Milko. Ica 15.90 kr. Lite intressant att se om det varierar. Har inte hittat nån en liters här än, men har väl inte sökt så hårt.

molana
0

Jag köpte Milkos 40% 5 dl utan skruvkapsyl på Lidl för 13,90 kr.Smöret  normalsaltat 500 gr för 21,50 kr här i Sandviken i dag.Letade 1 l men hittade inte i dag.Har sett den förr.

problembarn
0

Men usch vad äckligt! Att grädden ruttnar alltså… att all mat måste försämras istället för förbättras i takt med vår förbättrade välfärd!! Är inte det tragiskt så säg??!!

venuseva
0

Tydligen länge sedan jag gjorde pannkakor på sur mjölk och grädde. Sådär en 20 år har gått faktiskt. Tillhörde mitt gamla förhållande att göra pannkakor.

Skall kolla priserna. Minns att en-liters grädde kostar 29.90 i den dyra Ica-affären. Får väl ta en runda och kolla priserna som en äkta prisjägare. Min pappa vet nog alldeles precis vilken affär som har de olika priserna. Han är miljonär på att ha koll.

p-barn, visst är det en rutten värld vi lever i?  Men man får ta det med en klackspark. Antingen dricka upp sin grädde eller slänga den, frysa den eller hitta på något annat. Tjohoo, det är FREDAG. Räcka ut tungan

Effie
0

#36 måste ha varit mycket länge sedan. Vad jag minns ruttnade mjölk och grädde redan när jag var liten, och det är så där en 40 år sedan

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

venuseva
0

Minnet är selektivt. Man minns vad man vill minnas. Skrattande

Margareta
0

Jag har länge haft tillgång till 1l i flera affärer, men jag väljer att köpa 0,5dl ändå eftersom de håller sig bättre oöppnade.

Numer pensionär i Nynäshamn