Kan man späda ut för att hamna under 5g gränsen?
Hej!
Första inlägget och ny på LCHF, har försökt för ett par år sedan men slutade efter 4 veckor. Började igen för 5 dagar sedan och har en del frågor jag inte får klarhet i, jag har läst och sökt info men inte hittat svar på min fundering.
Enligt en del så kan man använda exempelvis kinesisk soya i en sås även fast den har 9g kolhydrat / 100g eftersom man inte har i så mycket så det hamnar under gränsen iaf. Är det så enkelt att man kan fuska lite om man späder ut kolhydrater som ligger strax över 5g spärren?
Som ett exempel så åt jag idag glass (Hade tidigare LCHF på locket). Vet inte om man får skriva ut varunamn, men jag tror ni vet vilken tillverkare jag menar…
Jag köpte saltlakritsvarianten dom har som har 7g kolhydrater och vispade 1 dl vispgrädde 38% och 1 dl av glassen och mixade. Håller jag mig på så sätt inom ramen av vad som räknas som lchf eller har jag förstört den här veckans kämpande och får se det som om jag startar om igen imorgon?
Att glassen innehåller annat som inte anses nyttigt struntar jag i just nu så länge jag äter det kroppen behöver för att bränna fett ala lchf.
Virrigt kanske, får skylla på mitt glädjerus från den goda lakritsgräddglassen :)

Se mer till mängden kolhydrater per dag och måltid!
Vitlök brukar ligga på 30% kolisar, men hur mycket äter man?
Det handlar inte enbart om att äta fett i tillräcklig mängd utan oxå om att äta mat med näring i tillräcklig mängd.
Glass kan man kanske äta på Söndag, som efterätt efter en söndagsmidag?
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Ja, jag förstår inte varför doc och andra envisas med den där 5-procentsregeln när den bara orsaker missförstånd och gör det krångligt för nybörjare.
Som Zepp säger, det är mängden kolhydrater du får i dig, inte halten i det du äter. Ett sockerkorn orsakar ingen insulinchock även om det är 100% kolhydrater. Det där med över- och underjordsgrönsaker är bara nys det med, så kan du undvika at snöa in på det också.
Jag kan äta chips eller annat med hög kolhydrat, så länge jag vet att jag klarar av att inte moffa i mig hela påsen! Under en och samma dag- för jag räknar kolhydrater som ajg får i mig under en dag- vilket är allt från 5-35. Mer vill jag inte få i mig, och ju mindre desto bättre men jag försöker att tillåta mig att äta sådant jag är lite sugen på. Jag räknar även kalorier (speciellt de dagar då det blir mer kolhydrater) och för just mig har detta fungerat jättebra, i syfte att gå ner i vikt och att orka/må bra med min ganska aktiva livsstil. Så om man använder ytterst lite soja, så ser jag inte problemet. Älskar man däremot soja och äter massor till t.ex sushi, så är det ju bra att man är medveten om att det innehåller kolhydrater. Men hur många lyckas smälla i sig ens 50 gram soja? Är jag sugen på apelsin så äter jag apelsin. Men istället för att äta hela apelsinen så tar jag bara en klyfta. Att livsmedel bara "ska" innehålla 7 gram kolh/100 gram" är snarare en riktlinje. Äter du bestämt antal gram kolhydrater om dagen så blir det ju ändå sak samma vad enskilda livsmedel innehåller.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Jag tycker du ska sluta räkna och börja känna efter hur kroppen mår istället. Mår du bra så är det bra!