Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 9622 ggr
Jessell
1

Saknar bakad potatis!

Något jag älskar och åt massor av förr är bakad potatis med en klick smör och flingsalt och något gott tillbehör. Är det någon som vet något bra substitut? Läste att man kan baka rotselleri men har aldrig ätit det och är lite feg :s någon som testat att baka den kan förklara hur det smakar?

Milly82
8

Om du nån gång vill ha en bakad potatis så kan du väl äta det? Måste man alltid leta substitut? Jag tror på att ibland äta det man längtar mycket efter.

Jessell
1

Men jag tror på substitut och frågar därför efter det :)

jiim
3

Jag håller med #1. Det är ju inte socker eller spannmål precis ;) Testa först lite kanske och se hur mycket det påverkar ditt blodsocker. Så du ser om du tål det Annars brukar blomkål tjäna väl som ersättare till potatis. Koka ett gigantiskt huvud och ät med smör (:

Inkanyezi
7

Rotselleri smakar rotselleri, men inte så skarpt om man har hettat upp den. Den smakar inte som bakad potatis.

Det finns massor med rotfrukter som tillagas med bakning på olika håll i världen. Sötpotatis är poppis att baka i glöden exempelvis. Man bara lägger in den i brasan och tar ut den när den är klar.

Tänk inte på LCHF som en nördmeny där du måste försaka en massa mat, eller som en ätstörning där allt är förbjudet. Du sätter själv gränsen för hur mycket kolhydrater du kan tillåta dig, och det handlar om ett genomsnitt. Man kan hantera det genomsnittet på olika sätt; om man har satt en låg kolhydratgräns kan man sprida ut det som någon gång ligger över den gränsen över flera dagar, så att man håller samma låga gräns kanske på en vecka, med lägre under sex av veckans dagar. Det är ju inte det man äter mellan jul och nyår som avgör hur fet man blir, utan det man äter mellan nyår och jul.

Alltså kan man knappast käka bakad potatis varje dag, men inget hindrar att man någon gång äter en bakpotatis.

Vi är olika, och alla behöver inte sikta lika lågt. Om man har lyckats samla på sig mycket övervikt och har lätt för att göra det, kanske man måste vara mer noga och hålla bättre koll på vad man pillar i sig, men om man är frisk och inte har något födoämne man har svårt att tåla, kan man vara mer liberal.

Rotselleri är inte heller en ovanjordsgrönsak, och den innehåller rätt mycket kolhydrater i förhållande till torrvikten; däremot inte mycket i förhållande till våtvikt.

Man kan nog lära sig gilla bakad rotselleri också, men den smakar inte potatis.

Ett sätt att inte få i sig så mycket kolhydrater med bakad potatis är att inte ta så mycket som en sån där stor amerikansk bakpotatis, utan att helt enkelt baka en liten. Potatis finns i många storlekar, och jag äter numera ganska ofta en potatis, men inte särskilt stor. Där det förr låg fyra potatisar på tallriken ligger alltså en ganska liten.

[LoLise]
0

Jag älskar o saknar pasta, men vågar inte ens smaka igen. Skulle ramla dit direkt o moffa i mej. Kanske är det så Jessell upplever det åxå? Jag letar substitut för det är definitivt något som saknas :-)

[Jennifer71]
3

Hej,

Potatis är potatis och pasta är pasta. Själv har jag haft samma problem med pastan som du tycks ha med potatis. För mig blev lösningen att sluta leta efter substitut eftersom det finns väldigt få sådana som man blir nöjd med. Istället för att fokusera på att ersätta med snarlika produkter tycker jag du ska försöka acceptera att du saknar något du inte längre kan äta och lägga ditt fokus på att hitta nya andra maträtter att gilla lika mycket. Ge dig ut i den spännande världen av härlig LCHF kost och botanisera där, inte för att ersätta utan för att upptäcka.

Jag minns fortfarande pasta som gott, men numer längtar jag efter sådant jag kan äta och som jag upptäckt sedan min kostomläggning, tex gräddstuvad spetskål, och gratinerad rättika bara för att nämna något, mums och lycka till.

Malinhell
0

Jag har testat att göra gratäng på rättika utifrån 56kg recept, i det fallet så blir det en ganska potatislik smak, rättikan förlorar sin skarpa smak då den tillagas. Du kanske skulle testa att ungsbaka eller så?

Zepp
3

Jag håller med Inkan.. vad blir det på typ en vanlig svensk normalpotatis.. en stor cirka 50 gram.. blir ungefär 8 gram kolisar, det borde många klara av.

Till det en stor klick smör och frikostigt av lammstek!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Jessell
1

Jag var potatis-oman innan jag började med lchf, plus att jag vet att det syns på vägen på en gång när jag ätit sånt. Jag vill hellre ha substitut, ni kanske skulle klara av att äta potatis ibland men jag klarar inte det. Om jag äter det lindrar inte suget utan det ökar.

#6 hur gör du gratinerad rättika? Det lät himla gott!

[Jennifer71]
3

Rättika är en rotfrukt men som har mkt lågt kolhydratvärde (2,3 kh/100g). Rättika otillagad smakar som rädisa men tillagad så försvinner den beska smaken och den är ett perfekt substitut för potatis i tex potatisgratäng!

Rättikagratäng 4-6 portioner

Rättika ca 6-700 gram
4 dl vispgrädde
1 vitlök solo
1 gul lök
ca 5 dl riven västerbottensost
salt, svartpeppar

Skala och skiva rättikan med en mandolin eller dylikt. Skiva löken.
Koka upp grädde med rättika, vitlök, salt och peppar och låt koka in utan lock i ca 10 minuter. Lägg i löken och låt koka ca 5-10 minuter till. Häll i smörad form och gratinera med osten. In i ugn, ca 225 grader i 20 minuter!

Suuuuupergott!!

[LoLise]
0

Använder just nu inte mejerivaror, mer än ost ibland. Men till jul tänker jag fuska. Undrar om man skulle kunna använda rättika och göra janssons….. Nån som testat?