OT - är helt ur slag idag
Vaknade och kände mig bara så tung idag. Fick massage för en ond axel igår och var tvungen att lägga mig tidigt då jag var helt yr i huvudet och illamående. Känner att huvudet fortfarande är tungt och bestämde mig för att stanna hemma och vila och ta en promenad i solskenet istället. Satte mig framför tv'n med kaffekoppen och fann att de direktsände någon slags debattföreläsning på SVT2. Där var en fantastisk föreläsare - Fredrik Härén - som talade om utvecklade kontra utvecklingsländer, globalisering och ideer. Väldigt inspirerande. Har aldrig hört talas om honom, men läste just på nätet om honom och hans bror. De har visst skrivit flera böcker och har vunnit pris som årets talare. Det kan jag förstå… Måste nästan försöka få tag på någon av de böckerna… Nu ska jag gå ut i solskenet

Jag har varit på en föreläsning med Fredrik Härén och det var en helt underbar upplevelse! Därefter har jag köpt en av hans idéböcker som är verkligen kreativa, först har han ett inspirerande kapitel, sen är det tomma blad där man själv kan fundera och skriva ned, sedan kommer ett nytt inspirerande kapitel….
Så är det väl i många självkänslaböcker och andra sorters "inåtriktade" böcker, men här är det inte inåt, utan helt enkelt vilka nya idéer man får själv, att kunna ha på arbetsplatsen osv. Inte det här ska jag göra nu och vilka hinder som finns för det, utan något helt annat.
På föreläsningen hade han ett antal tankeverksamheter t ex
"Om bilen inte var uppfunnen idag och Nokia kom på idén nu, hur skulle en bil se ut och fungera då?"
Fundera på det ni!
//Karin

Här'en står på min läslista. Tack för tipset.
Om Nokia skulle uppfunnit bilen idag skulle den första bilen inte se ut som en hästkärra utan skaklar.

Jag var till kiropraktor i går så jag vet vad du snackar om monkan. Man känner sig helt slö. Man ska tydligen göra som du. Vila dricka massor med vatten för att avgifta kroppen efter behandlingen, samt promenera. Det samlas slaggprodukter i en stel muskel som släpps lös vid massage det är det som man skall dricka och andas friskluft för att mota bort.

Jag var till en kiropraktiker idag och känner mej helt överkörd. så jag ska göra som du gör i morgon och bara ligga i soffan och softa i kväll. Han sa att det var länge sen han sett en ryggrad som såg ut som en riktig bergochdalbana. jag var 3 cm kortare på höger ben.
Jag ska bli smal, rik och vacker!

Gick in och läste podcastet som fanns med om Fredrik Hären, och undrar om han tänkt på att det inte är så lätt för alla de som jobbar i butik, på sjukhus och alla andra ställen där man bör vara närvarande på en specifik arbetsplats för att kunna utföra sitt arbete. Det är få förunnat att kunna utföra sitt jobb var och när de vill. Vårt samhälle är nog inte utvecklat så långt ännu, så att man kan operera patienter från en strand i Thailand. Men det är ju bara att gratulera de än så länge få människor som fått möjligheten inte vara beroende av en fast arbetsplats.
Håller med dej Dossan. Det finns väl inte så många som kan jobba var som hellst ifrån, ja alla som skriver förstås och gör luftaffärer. Alla "vanliga" yrken kan ju inte det.
Att Fredrig är vältalig förstår jag.

Nu har jag varit ute på en halvtimmes skogspromenad, ätit middag och sen varit och simmat 400 meter. Nu börjar jag känna mig lite bättre, men huvudet har varit mycket tungt idag. Jag är så öm på axeln att det gör ont att ha BH-bandet där…
#6 Det Fredrik pratade om på TV idag var globalisering och hur vi stagnerat i den "utvecklade" världen. Mycket intressanta tankar.. Har inte hunnit lyssna på podcasten ännu, men tolkar utifrån ditt inlägg att den handlar om Härarbete - att man kan arbeta varsomhelst ifrån idag. Är enig i att alla inte kan göra det alltid, men majoriteten av de som sitter vid en dator är ju egentligen inte bundna till att sitta på kontoret… Inte med dagens teknik

#8 Tyvärr är det nog trots allt så att många trots att de utför mycket av sitt jobb vid datorn, behöver vara på en specifik plats då man ofta behöver göra mycket i pärmar, kataloger m.m. I somras när jag hade min s.k. semester hade jag med min bärbara dator när vi åkte ut med båten, för att klara av alla akuta kunder, så de kunde få sina varor trots att jag ej var på plats, men jobbet var ju inte avslutat där, utan mycket var kvar som inte kunde göras förräns jag kom tillbaks till jobbet. det jag kan köpa med "härarbete" är nog att man trivs bra på sitt jobb och är närvarande och kan finna stimulans i det man gör, när man gör det och inte sitter på arbetsplats och drömmer eller längtar bort någon annan stans.
Jag använder dator i mitt jobb men kan inte göra så mycket hemifrån då mitt jobb handlar om böcker och dem har jag inte här utan på bibblan.
Men fakturor kan jag betala hemfrån, läsa majlen osv.

Mervi Jag tror du hänger med i vad jag menar med att allt inte kan göras hemifrån eller var man nu befinner sig. Men hoppas att alla som har tur att åtminstonde ha ett jobb trivs med det och gör sitt bästa varje dag oavsett var jobbet görs. Det viktiga är nog inte var man är när man jobbar. Många som har en arbetsplats att gå till har förhoppningsvis arbetskamrater som ju inte är att förakta. Det kan ju bli ensamt att jobba hemifrån eller från ett hotellrum m.m.

Några kreativa idéer från Fredrik Härén:
Tips till butiksägare: Ha varukorgar inte bara i ingången till butiken, utan på fler ställen här och där. Personer som har bråttom och springer in enbart för att handla t ex grädde, hittar något på vägen som verkar bra, läckra kotletter…., eller något annat smarrigt. Men de köper inte, eftersom de redan har fullt i händerna. Tänk om det fanns en korg lite längre in. Man skulle handla mera! Tänk IKEA med sina gula kassar överallt!
Tips till taxiägare (åtminstone här i stan): Chauffören hittar inte, utan jag som passagerare får dirigera trots GPS. Erbjud en taxa som är lite billigare där passageraren leder chauffören rätt och en högre taxa där chauffören hittar.
//Karin
Lysande enkelt förslag om kundkorgarna. Det är verkligen nåt som hade kunnat locka till köp ibland :P
Det tycker jag också, menar kundkorgarna.