Vad för nytta med nöten?
Vad för nyttosamheter finns det med hasselnöten?
// Shintaida
Jag ser fler nackdelar än fördelar med nötter och frön. Eller menar du att just hasselnöten skulle vara att föredra framför andra nötter?
Tänkte just på hasselnöten, då jag gjort ett bröd av dom. Började tvivla lite på att dom är så värst nyttiga. Men inga kolhydrater i, väl?
// Shintaida
*hmm* Jodå, det finns en del kolhydrater i hasselnötter, 9,3% närmare bestämt (enligt CalCounter). Men det finns de här på forumet som bakar bröd på nötter och ägg, det beror ju helt på hur mycket du vill/behöver begränsa kolhydraterna.
Ja, jag har bakat på nötter och ägg.
Jag vill begränsa så mycket som möjligt.
Vilka nötter kan man ta för att minska kolhydraterna? Eller finns det något annat snabb-bakat på något annat?
// Shintaida
Hasselnötter innehåller 3.5 g kh enligt fineli. Det blir nog inte bättre än så. Dessutom ínnehåller inte hasselnötter så mycket fleromättat fett och det är ju bra.
Då antar jag att man får gå efter fineli och inte den svenska listan från livsmedelsverket.
(Eller också tittar du på påsen Shintaida.) Jag brukar hellre gå på de högre värdena istället för de låga, bara för att hålla mig på rätt sida om marginalerna.
Men det handlar ju (för det mesta) inte om att värdena är olika p.g.a. att de råvaror man mätt har så stor skillnad i kolhydratinnehåll, även om det förstås är en del i det. Det beror ju bara på om varan råkar innehålla ämnen som kan räknas med i kolhydratvärdet med den metod som SLV oftast använder.
Men då borde SLV:s räknesätt vara den mest korrekta, om man nu vill räkna in allt som eventuellt är en kolhydrat och verkar som en kolhydrat i kroppen? (Eller missförstod jag dig nu tro…)

Polar bröd är både goda o nyttiga med smör på.
ägg keso o ost , sök på polar bröd

SLV har svarat mig att de räknar nettokolhydrater. Kolhydrater minus fibrer alltså.
#8 "Det andra" är inte kolhydrater. Det är andra ämnen som man inte bryr sig om att mäta separat, t.ex. organiska syror.

Ok, alltid lär man sig mer! Tack!

Har nu fått svar från Coop om deras sötmandel.
Coop har tryckfel på påsen och det kommer att ändras. Det syns inte direkt eftersom de har lager som ska gå åt först.
buuääähh
dumma coop! Jag som var så lycklig med den mandeln.. fast jag borde ju ha dragit åt mig öronen men ibland så vill man inte

Sådant händer… men mår du bra på mandeln så är det väl bara att äta på? Den är ju väldigt god, fast litet väl söt för mig! Själv har jag litet svårare att ta det lugnt med pistagenötterna. Och sedan får jag magknip…