Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-livsmedel
Läst 1280 ggr
suda
0

Socker och sockerersättningar

Jag skulle behöva hjälp att förstå doseringen man ska ha när man jämför socker och sockersresättning i olika recept. Jag är inte tillräckligt bra på bakning för att kunna ersätta det ena med det andra utan att det blir mindre bra… Vill någonvänlig själ som har de olika sockerersättningarna hemma kanske hjälpa mig?

Canderel doseras likadant som socker. Dvs 1 dl = 1 dl

Hermesetas?

Sucketter?

Flytande sucketter?

Stevia?

Andra sorter?

hemul
0

Ingen aning om de andra, men med stevia får du smaka dig fram. Det är så sött att det går inte att mäta i annat än knivsuddar och de är ju aldrig lika stora. Med tiden lär man sig att höfta även med det.

Denna kommentar har tagits bort.
Margareta
0

Håller med hemul… knivsuddar är mkt när det gäller Stevia. De andra avstår jag ifrån.

Numer pensionär i Nynäshamn

zeretki
0

Alla får ju ta ställning till de olika sakerna men JAG skulle använda Stevia först och främst, och sen hellre använda socker än sötningsmedel. Annars är kanske honung ett bra alternativ? Men vanliga sötningsmedel undviker jag som pesten numera.

hemul
0

Precis. Det är så jag gör också.

Man kan även använda socker/råsocker/honung som krydda bara. Kanske inte att rekommendera till sockerberoende, men för mig går det bra. Stevia förstärker nämligen sockersmaken utan att steviasmaken tar över har jag upptäckt. T.ex till en stor kålpudding (4 portioner +) tar jag 1/2 - 1 tsk råsocker (onödigt att köpa sirap så lite som går åt) och lite stevia och rör ut i vatten och sprinklar över. Smakar helt normal. Enligt mig. Kyss

hemul
0

DUBBELPOST

(Händer detta bara mig? *snyft*)

venuseva
0

Antingen har du virus eller trycker lite otåligt, så det blir dubbelklick. Händer bara dig..

hemul
0

Ett specialskrivet virus för iFokus? Nej, det händer nog att jag dubbelklickar, men inte nu. Nu tar jag gud i hågen så får vi se! Räcka ut tungan

suda
0

Tack!

Jag håller mig till socker och testar stevia vid tillfälle! Har mamma på besök och vi har testbakat en del av godiset/kakorna/tårtorna som finns här… Märker att jag måste hålla litet koll även på sådant som är "bra" för idag går jag i skåpen och kollar igen…

Dubbelposter är jag bra på, hur tar jag bort dem?

Amiechan
0

Suda: Jag tror inte du kan ta bort dem. Du kan göra som hemul och gå in och ändra innehållet till "dubbelpost" inom en timme efter att du skrivit inläggen. Annars brukar medarbetarna städa bort dubbelpostningarna så fort de hinner/ser dem.

suda
0

Tack!