Blodsockersänkande växter
Kolla den här artikeln i Vårdfacket:
Varför leta i det egna skafferiet eller på den egna tallriken? Eller bland alternativa kostråd? Kanske plocka bort några små kolhydrater? Nä - det är bättre att leta ihjäl sig Vietman efter något man kan göra säljbara läkemedel av…
0,5-1,5 tsk kanel/dag sänker blodsockret.. tror att det är genom att göra cellerna mindre resistenta..
Gurkmeja är antiinflammatoriskt.. Bland de bästa reuma-medicinerna.. Men det krävs ganska stora mängder..
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Det finns flera svenska växter som verkar blodsockersänkande (ska kolla vilka om jag kommer ihåg det när jag kommer hem till bokhyllan), fast jag har alltid undrat hur de fungerar. Drar de alla på mer insulin, eller trollar de bort blodsockret på något magiskt sätt? Det vore ju inte så dumt, kanske … För oss med metabolt syndrom är det väl inte direkt lyckat att pumpa på mer artificiellt?
har svårt att tänka mig att de skulle tvinga bukspottskörteln att tillverka mer.. Snarare att göra cellerna mer mottagliga för det som finns.. ??
//Ida
Den i artikeln ovan ökar ju produktionen, tydligen.
"En av de växter som har studerats på Karolinska institutet är örten Gynostemma pentaphyllum. Den har visat sig innehålla substanser som stimulerar insulinproduktionen på råtta. "
Vad det gäller kryddor och örter för svenska förhållanden, tror jag att man skall använda det som växer runt omkring en.
Varför gå över ån efter vatten?
Näh, gräv där du står!
Gronstedt:
Gynostemma pentaphyllum: Vad är detta?
Läskigt med växter som får bukspott att överarbeta…
Eva: Jag orkar inte gräva.. går till hyllan i affären och hämtar kanel ist för över ån efter vatten ;)
//Ida
Förstår din synpunkt #6. Varför uppfinna hjulet en gång till. Använder själv indiska kryddor för att brassa på elden i magen. Chili, gurkmeja, ingefära, och vitlök.
Samtidigt kan jag tycka att vi svenskar kan ha en tendens att minimera det vi har, och tro att allt är så mycket bättre någon annanstans. Linné gjorde tvärtom. Han visste vad vi hade här.
"Linné gjorde tvärtom. Han visste vad vi hade här. "
Ja, om det mesta. Men det var ju han som trodde att svalorna övervintrade under vattnet och skrev sin doktorsavhandling i medicin om hur lera spred malaria. Så även på den tiden kunde riktigt lärda män ha riktigt fel. Vilket vi vet också gäller om dagens lärda män och kvinnor. Inga nämnda och inga glämda. 8-))

Just det kunskap är verkligen en färskvara.
Man ska akta sig för dominoeffekten också bland kunskap.
En lärd man/kvinna har inte med nödvändighet rätt i allt han/hon säger.