Hunger vs Sug
Jag har tidigare varit kaxig och tyckt att: Jag, jag har väl ett helt normalt förhållande till mat och ätande. Hah! På senaste tiden, när jag har stannat upp och mer kännt efter och analyserat så har jag insett att inget kunde vara mer från sanningen….
Visserligen så äter jag inte för att trösta, för lycka eller för att jag är ledsen. Men däremot är jag en tristess-och vaneätare av stora mått. Äter alltså när jag har tråkigt av stora mått. Detta har lett till att mina hungerskänslor är helt ur synk. Jag har absolut noll koll på vad som är äkta hunger och vad som bara är mentalt och känslomässigt "sug". Att äta tills jag blir mätt fungerar inte alls då jag blir sugen direkt efter igen, vilket alltså alstrar en stor osäkerhet: Får jag i mig vad jag behöver nu energi - och näringsmässigt?! Extra viktigt nu för mig då jag fortfarande heltidsammar!
Så hjälp mig! Ge mig lite kryckor på vägen: Hur stor del av dagens energi bör ligga på frukost/lunch/middag respeltive? Behöver lite siffor i början för att sedan kunna lära mig att lita mer på känslan!
Me. Myself & My Sims
Har inga bra siffror att ge dig, men en "rule of thought" (tankeregel?) jag fick av en vältränad god vän. Just om det där med hunger vs sug. Fråga dig själv när äta-känslan kommer "kan jag tänka mig äta ett kokt ägg just nu?" Om svaret är "Jupp, självklart, gärna tre!" då är du hungrig. Gå o koka dig ett ägg. Om svaret istället blir "Njae, men gärna en kaffe o kanelbulle" så är du sugen. Drick ett glas vatten o tänk på nåt annat, alternativt hitta på nåt att göra med händerna.
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
Många med "rubbade" mättnadssignaler hade gärna ätit ägg även om de varit sugna. Det där med att om man kan tänka sig ett ägg eller inte fungerar nog bäst på dem med normala mättnadssignaler.
Många här säger "ät tills du är mätt", och detta kan vara väldigt missvisande. Många tror att mättnad handlar om hur full magsäcken är, vilket är fel. Det sitter i huvudet.
Att äta långsamt är det bästa sättet. Drick till maten. Ät med både kniv och gaffel och lägg ned besticken då och då. Ta mindre bitar och njut av maten. Ät gärna tillsammans med andra och försök va den som är klar sist. 20 minuter kan vara en "bra tid" att sikta på. Då minskar du risken för efter-sug.
Så fort huvudet känner sig tillfredställd så är man mätt. lyssna inte på magen
Det gäller att försöka få en avslappnad relation till mat, inget som ska kännas som en belastning.
du kan gott och väl dela upp jämnt mellan frukost/lunch/middag, eller på färre mål om du föredrar det. Sedan märker du väl om du vill exempelvis flytta kalorier från ett mål ett annat.
Det är mina tips ![]()
Mvh,
Det spelar nog väldigt liten roll hur du delar upp maten på olika måltider, bara du har energi och inte går omkring och är råhungrig. Så vill du hålla koll räcker det att kolla hur mycket du äter under en dag. Om man vill äta mycket till frukost och lite på kvällen eller tvärtom, om man äter 2, 3, 4 eller 5 gånger är bara personliga preferenser.