Sockersug
Är det någon där ute som är sockerberoende, och som har goda ideer vad gäller att undvika att "ramla dit" när beroendet är som värst? Igår hade jag en förfärlig dag, där suget var så starkt att jag hade köppt allt i hela affären om det hadde vart öppet. Jättestarka krafter i sväng…😕
Jag vet, urstarka krafter!
Är själv på väg tillbaka efter ett rejält återfall. Det jag tror mest på är att aldrig fortsätta nästa dag utan, som många har tipsat om förut, äta riktig mat tre gånger och fläska på med bra, fet mat så man bli så mätt så man storknar. Gör man det några dagar så får kroppen/koppen tid att nyktra till. Och som någon så klokt sa förut är du sugen så fråga dig själv om du vill ha ett kokt ägg. Vill du inte det så är du inte hungrig utan sugen och då gäller att släppa allt annat och bara koncentrera sig på att låta bli. Säga åt sig strängt och kanske ta ett glas vatten. Kokt ägg eller vatten är alernativen mellan måltiderna!
Tur affären var stängd!
Jag förstår precis hur du har det då jag också har sockerberoende. För mig funkar det bäst när jag ser till att äta mig mätt av protein och fett. Inte äta något som är det minsta sött som bär sötningsmedel rotfrukter etc. Något som också funkar är att röra på sig det gör så att endorfinerna ökar i kroppen och man mår allmänt bättre.
Att skriva ner tankar och känslor kring ätande kan också funka för sockerberoendet då sockerberoende är både fysiskt och psykiskt. Att skriva ned hur man mår hur man känner sig just nu och hur det kommer att kännas om jag ger vika för suget. Att man tänker just när det är som värst att jag väljer att inte äta sötsaker bara idag det kan kännas mer hanterbart . Och om du ger efter var snäll med dig själv tänk att i morgon är det nya tag.
Jag har också ett boktips som heter Sockerbomben av Bitten Jonsson där får man lära sig mycket och inte minst släppa på skammen kring sockerberoendet och att ta sitt sockerberoende på allvar.
Mvh Trulte
Tack # 1 och 2.
Det är ju helt jävligt när man tänker att den mest fantastiske tiden var när man "fick" äta godis. Det viser bare hur sjukt starkt sockerberoende är.
Eftersom att jag inte har något direkt starkt sockerberoende har jag aldrig haft samma problem, dock blir jag ibland lite sugen när jag ser syskonbarnen käka sina godispåsar på helgerna och jag bara glor.. Men ett hett tips är som föregående skrivare gav, ät på med fett. känner du dig sockersugen? Ät en matsked smör med någon skinka eller köttbullar tills du inte längre känner för att äta något alls, även om någon skulle erbjuda dig allt godis och sötsaker i världen. Visst, det kanske inte gynnar viktminskning, men det är bättre att äta på tills man spyr men inte äter socker än att falla tillbaka :)
#4, Håller med! Grejen är att det nästan är omöjligt att äta annat än sockermat när denna typen av sockersug slår in. Man liksom övertalar sig själv att det är en god ide att äta crap, och så är man fast. Suck.
Precis. Och så tänker man att det är bara för idag, det kan jag unna mig. Det är ju inte farligt att äta skräp en dag. Och så går det en dag till. Och en till. Efter ett tag struntar man i att ens försöka försvara det hela i tanken utan bara smäller i sig allt som är gjort av socker och fett plus mjöl eller choklad. Allt.! Och finns det inte hemma så gör man nåt för ingredienserna finns ju.
Saken är att det som inte är farligt om det sker en eller två dagar blir det när det sker hela tiden vecka efter vecka. Så jag tror jag måste förstå att om jag gjort avsteg en festhelg är det dödens allvar att jag inte låter det fortsätta på måndagen.
Som sagt, jag är tillbaka på banan nu och det är lätt att sitta här och vara förnumstig bakom datorn mätt i magen efter en stadig äggfrukost och nöjd i psyket efter att ha kommit in i rätta rutiner. Vi får se hur länge det varar. Jag skulle önska för alltid men för mig har det varit ungefär som för en periodare med alkohol. Det jag hoppas på är att perioderna kan bli kortare och att jag hittar verktyg att göra mellanrummen längre mellan perioderna. För det är fantastiskt när man inte är i sockermonstrets våld. Vi får kämpa på och önska varandra lycka till!
Jag låter mig själv falla när jag blir jättesugen, men jag väljer att göra desserter a'la LCHF. Finns jättemånga recept på olika saker som är jättegoda och som har rätt konsistens och sötma. Det kan fortfarande bli för mycket kolhydrater, men inte i närheten av 1kg lösviktsgodis som jag tidvis kunnat trycka i mig…
Jag hoppas du hittar ett sätt att hantera dit sug på bästa sätt.
Lycka till!
Heter det De eller Dem?
Det låter så spännande att någon klarer att äta desserter på LCHF. Jag hadde triggat på det med en gång.
#7, vet du varför du inte triggas av att äta dessertene, det är ju trots allt noen kolh i där… Äter du bara små mängder, eller?
#8 De där desserterna är ju oftast så feta, så även om jag sötar dem, så blir det inte att jag orkar äta så mycket ändå. Det händer ändå att jag äter för mycket så att säga, men det triggar inget annat sug, efter sockergodis. Vad som triggar mitt sötsug alls, har jag fortfarande inte kommit på…
Heter det De eller Dem?