Fett+kolhydrater
Hej,
Jag äter enligt LCHF och är den som lagar mat här hemma. Min sambo äter det jag lagar, men han vill ha pasta/ris/potatis till. Han är väldigt aktiv, smal och har ett väldigt fysiskt jobb, är det då väldigt illa att han äter 'min' fullfeta mat tillsammans med kolhydrater?
Jag lägger dock ofta inte till extra mycket fett när jag lagar maten, utan lägger istället till det efteråt när jag äter - gör alltså vanlig chili kon carne, och lägger till mer fett vid servering så han får inte alltid i sig 'det där lilla extra' fettet som vi är ute efter.
Tacksam för svar. Vill ju inte att det som får mig att må bra ska vara dåligt för honom.
(Jag är inte enligt LCHF men har lite erfarenhet av hög förbränning så jag svarar ändå)
Det beror ju på hur aktiv han är, när min man tex är ute och arbetar i skogen måste han äta HCHF 😉och ändå går han ner flera kilo per vecka, som tur är så arbetar han i skogen bara korta perioder (kanske en månad/år) annars skulle hans kropp inte klara av det.
Kroppen kan ju inte ligga på konstant minus (stort minus, litet minus ska viss funka) under längre tid och inte brytas ner så förbränner man väldigt mycket är det ju bättre att äta lite "vad som helst" än att äta för lite och nyttigt, om du förstår vad jag menar.
Äter man mer får man ändå ofta i sig nog med micronutriner även om man inte äter lika hälsosamt som en som bara äter 1500 kcal och går på diet just eftersom man har mer mat att få microneutrinerna från.
l'm back

Näe det är inte väldigt illa att han äter din mat.. är han frisk för övrigt och har en normal aptitreglering så äter han sitt kaloribehov.
Det är lite en myt det här att man inte kan äta fett och kolhydrater tillsammans.. är man frisk så förbränner man det man äter.
Har man däremot övervikt vill man bränna av fettvikt.. då vill man ställa om kroppen till att maximera sin fettförbräning!
Då måste blodsocker och insulin hållas lågt och konstant.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Tycker helt enkelt att du ska fortsätta som du gör, din man kommer inte ta skada av det, speciellt inte när han är så pass aktiv.

Varför ger du honom en kalorisnålare mat än den du unnar dig?
Behovet av energi tillfredsställs av kolatomer bundna till väte och syre som i kolhydrater, protein och fett.
Tar man bort kolhydraterna måste man ersätta energin från kolhydraterna med mera fett. Men för att ersätta 8 hg bönor i chilin behövs det bara 50 g fett
Om du inte unnar honom 50 g fett så måste han äta 800 g kokta vita bönor i stället
Tack för hjälpen. Bra att höra att vi kan fortsätta som vi gör. Han mår ju bra, men man kan ju inte hjälpa att fundera på vad som händer under ytan.
#4: Det är inte så att han får kalorisnål mat. All mat lagas på fullfeta produkter och han äter bearnaise till allt, så det går absolut ingen nöd på honom =) Dessutom äter han väldigt mycket.

Grejen är väl att om du ger honom energität och näringstät mat så går det åt mindre pasta/ris för att han skall bli mätt.. och förbli ohungrig längre.
#6 Och näringsrik och energität mat får han. Och han äter flera ggr mer mat per dag än vad jag gör (av den jag lagar alltså), så energi får han definitivt i sig.
Men det senaste året har han också jobbat heltid som snickare, tränat flera timmar om dagen inför Ironman-tävling (4km simning, 18 mil på cykel och 4 mils löpning) samt byggt hus privat resten av tiden så det är svårt att säga att han 'borde' bli mätt på min mat när han kommer hem och redan äter mer än dubbelt så mycket som mig av den tillagade maten och ändå vill ha ris. =) Vi pratar alltså om en man som ätit middagsmat vid 'niofikat' på jobbet, middagsmat vid lunch, middag när han kommer hem från jobbet, och middagsmat när han kommer hem för kvällen. Och med middagsmat menar jag fullfet mat med grönsaker och ris eller potatis, jag har försökt undvika pasta.
Nu är dock Ironman över och han har tagit tjänstledigt från jobbet så samma mängder mat går inte åt, men han vill ändå ha sina 'tillbehör' så det är skönt att veta att han inte kloggas igen totalt av det, så tack för alla vänliga och bra svar =)

Du får kolla upp hans föräldrar och nära släkt huruvida de har diabetes!
Vore det så, så skulle det kunna vara ide att dra ner på kolisarna och öka fettet.
Diabetes/Metabolt syndrom har en stark genetisk koppling!
"Slow Glucose Removal Rate and Hyperinsulinemia Precede the Development of Type II Diabetes in the Offspring of Diabetic Parents"
#8 Tack för tipset. Ingen i hans nära släkt har diabetes, men det är ändå bra att veta.
Mina barn äter så, fast de äter väldigt lite pasta/ris/potatis en 1/5 del av tallriken kanske sen äter de min man blomkål, kött och fett! Ingen av dem har ökat i vikt som jag var väldigt rädd för när jag inte längre orkade laga olika mat till alla.