Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-soppor-såser
Läst 3295 ggr
Airam1
0

Aromsmör ~steg för steg~

Persiljesmör  (klicka för att se bilder)

• 2hg smör
  • saften av ½ citron
  • Hackad persilja eller valfri ört. (Jag valde Persillade idag)
  • Salt & peppar
  • 2-3msk rapsolja

Låt smöret bli ordentligt mjukt. Tillsätt övriga ingredienser och vispa försiktigt med elvispen tills det är följsamt och riktigt mjukt. Stjälp upp smöret på bortre kanten av kortsidan på ett smörpappersark. Vik över pappret och pressa nedåt. Tryck med sidan av handen alt en palett och håll under tiden undersidan av pappersarket med ett stadigt tag. Tryck ut smöret tills dess en rulle skapats. Rulla in den i resten av pappret och kyl eller frys. Skiva upp efter behov.

Tips: Smör, olja, salt&peppar och saften av en hel citron blir alldeles underbart till både kött och fisk. 3-4 pressade vitlöksklyftor istället för grön ört är en annan favorit.

Mervi
0

Tack för tipset, skall ta ut smöret ur kylen nu och fixa detta i kväll.

Låter jättegott.

Airam1
0

Har Du provat Mervi? Blev Ditt aromsmör som Du hade tänkt Dig?

Själv spar jag de avklädda/avpapprade och halverade rullarna (med flera smaker) i en burk i kylen och de har samma hållbarhet som naturellt smör. Bra att bara skiva över sin mat när fetthalten tryter.

Mervi
0

Jo, det blev jättegott. Jag kommer att göra det flera gånger och prova olika smaker.

kermit
0

Jag har exprimenterat med kryddorna som står i mitt kryddskåp och det resulterade i

* currysmör

* herb de provencesmör

* seafood& fish smör ( Santa Marias kryddblandning i bordskvar med saffran, citron, fänkål, peppar och dill) Jag tog av själva kvarndelen och hällde ut en lagom mängd i mortel och stötte det för hand)

* kanelsmör

* paprika & chilismör

Kul att gå loss i köket och fylla smörförrådet, och det kommer säkert att bli fler exprimenttillfällen  Glad

kermit
0

Jag kan även rekomendera citronsmör.

Riv skalet från en citron eller två, helst ekologiskt odlade, och droppa i lite av saften i smöret. Jag åt det till spenatomelett och det var supergott!

zeretki
0

Kanelsmör? Hmm, det måste testas. :)

venuseva
0

En dum fråga kanske, men måste man ha rapsolja i?

Airam1
0

#7 - naturligtvis inte. Det blir en aning hårdare utan, men det hanteras ju lätt. Lycka till !

tusenord
0

Jag brukar skiva upp en lagom mängd smör i en skål och låta stå framme ett tag, så smöret mjuknar. Sen smaksätter jag med det jag känner för vid tillfället (vitlök passar till det mesta ;) ) och serverar direkt till maten.

Jag ska prova att göra rullar, det verkar vara ett smidigt sätt att förvara det, om inte annat. Tidigare har jag bara sparat smöret i skålen, täckt med plast, till nästa dag då middagsresterna värmts till lunch.

asagasa
0

Dillsmör är supergott till stekt fisk!

Airam1
0

När man gör rullar så som jag gjort enl bilderna och sen fryser dem finns det en risk att skivorna liksom strimlar sig om man försöker skära smöret direkt från frysen. Oljan gör att smöret blir mer lätthanterligt på det viset. Men man kan ju även spara det uppskuret eller som hel rulle i kyl.

Eller så kan man istället för rullar spritsa ut sitt smör till lagomna bitar.

anki1
0

ibland, när jag inte har kryddsmör och och har lite bråttom, så tar jag fram smöret och en god krydda (helst då en örtkrydda) och så skär jag en rejäl klick smör och lägger å maten och så tar jag kryddan på. det blir detsamma som aromsmör, när det smälter.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

susanne.s
0

Vad har du kanelsmöret till??? Låter gott

kermit
0

Idag använde jag det till kokospannkakorna som jag hittade recept på här inne. Annars tänkte jag det kunde funka som smörpralin? Tänkte inte så mycket när jag gjorde det, men bra blev det iallafall…..

Kanel kan man även ha i kaffebönorna när man kokar kaffet, tillsammans med eventuellt mald kardemumma. Blir fantastiskt gott och det luktar som om man varit igång med kanelbullbak…