Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-att-laga-hemma
Läst 10073 ggr
Ylva-Li
1

Enkelt att äta

Det är varmt, kvavt och jag har noll aptit sen jag började med lchf. Träligt och jobbigt. 
Räknade kalorier några gånger och kom upp runt 900-1100kcal. Jag är trött just nu, vilket jag tror är för att jag äter för lite. Jag får i mig för lite fett helt enkelt.
Jag orkar inte laga mat. Inte maken heller för den delen, när det är varmt. (Han äter inte lchf.) 
Tips på lätta grejer jag kan äta till mellanmål t.ex? För att få i mig lite extra näring. Har verkligen ingen motivation att laga mat. Bara steka bacon tar emot just nu..

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Sjöstjärna
3

Salladsmix med avokado, räkor, ägg, pumpafrön och antingen generöst med olivolja eller majonäs. Grunden med salladsmix och avokado kan du variera i det oändliga med olika sorters grönsaker och frön. Som proteinkälla kan du använda tex makrill i tomatsås, lax, inlagd sill, ost eller vilket kött som helst.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Rhiandell
3

Om du klarar mjölkprodukter… Jag brukar ibland dricka en deciliter grädde eller så. Det är inte gott, men om man tar det fort och sedan sköljer munnen, det är ett snabbt sätt att få i sig näring.

Lite trevligare är smoothie, eller hemgjord glass. Återigen, kräver att du klarar mjölkprodukter. Jag gör oftast smoothie på morgonen med typ en del turkisk yogurt, två delar grädde och frusna bär. Om man har i en äggula så är det ett bra och enkelt glassrecept. Plus att det blir ju mer fett och kalorier.

Sjöstjärna
2

Äter du mjölkprodukter så är en liten burk creme fraiche ett perfekt mellanmål. Lite kanel på eller kanske några bär och sedan äta direkt ur burken. Och välj då den fullfeta på 40% så lovar jag att du står dig en stund.

/Sjöis

Ylva-Li
0

Jag äter lite mjölkprodukter. Har i mat osv. Creme fraiche och bär, är det gott alltså? Blir det inte surt?
Borde testa att göra smoothies faktiskt. behöver ju inte bli varje dag heller. Men de dagar när jag verkligen ätit för dåligt..

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Malinhell
0

Fettkaffe! Ger härlig energi och är ett lätt sätt att öka fettkvoten, mixa smör och kokosolja med kaffe, börja med liten mängd fett och arbeta dig upp varteftersom du vänjer dig

Ylva-Li
0

Ja har hört om detta. Bör väl pröva. :)
Vart hittar ni kokosolja/fett? Kikat på vår ica men inte sett något..

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Indriz
2

#6 Jag har köpt från apotea.se -- http://www.apotea.se/sok/?q=kokosolja -- brukar ta kung markatta. Inte alltid lätt att hitta i ica-butiker :)

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

Ylva-Li
0

Har tvärsäkert sett just den någonstans! Ser så bekant ut.
Är det någon skillnad på kokosolja och kokosfett?

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Indriz
1

#8 Det är samma sak. Blir kallat olika namn då den har olika konsistens i olika länder. Smälter nämligen till en olja vid 24 grader celcius om jag mnins rätt :)

Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.

Zepp
2

Mitt tips är att följa kroppens signaler.. peta i dig lite vid frukost.. och sen planera för en större middag när det väl blivit kväll och svalare.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Sjöstjärna
3

Creme fraiche är inte surt, vanlig filmjölk är mycket surare. Dessutom känner man inte syra alls på samma sätt när man äter lchf eftersom smaklökarna vänjer sig av med allt som är översockrat.

/Sjöis

Radioman
0

Hejsan, jag är ny här

Stör lite om mig själv i tråden, sorry.

Jag har kommit på att jag inte heller är hungrig när jag gått över till LCHF. Det ser jag som nåt positivt 🙂
Och definitivt inget sötsug! Var ingen gottegris innan heller men nu tycker jag inte alls om bullar, kakor och söta tårtor. Måste smaka en bit när det bjuds av ren artighet, tyvärr. Jag har inga problem med nån diabetes så det får gå så …. folks kommentarer är värst … "Bantar du", "man måste unna sig".

Då sparar jag mig heller till ett några goda öl då och då. Sedan så backar jag inte om det bjuds smörgåstårta. Fast det är ju inte så ofta, på jobbet i alla fall :-)
Hmm… jag kör alltså ingen strikt LCHF. är dock nöjd om jag kunde gå ner 5  -10 kilo. Jag har jättebra blodfetter men en aning förhöjt Blodtryck. Enda medicinen är Amlodipin, blodtryckssänkande, som knappt tar udden av det alls. Däremot biverkningar, flera stycken. Har därför lagt av den medicinen nyss, på eget bevåg, och håller på att utvärdera. Loggar i Excel.

Mellanmål har jag aldrig velat ha. Frukost har jag fått tvinga i mig sedan jag blev vuxen och då inte förrän efter att jag varit uppe ett par timmar. Så jag äter väldigt lite före lunch. T.ex. en matsked kokosfett, naturell Youghurt och lite bär och ett kokt ägg kl.08:30. Sedan är det tidig lunch (11:30). Ibland 16:8 fasta när jag känner mig "fed up". Har mycket lättare för den än 5:2.
Klarar mig gott till kvällen. En matsked kokosfett efter jobbet vid fyra och sedan middag vid 6 eller sju.
Äter alltså inte så mycket men har också ett stillasittande jobb och rör inte på mig så jättemycket på fritiden. Fast det är ju hunden och trädgården och bilar och motorcyklar mm.

Ylva-Li
0

Jag tror så länge du inte känner någon negativ effekt av det, så är det helt ok.
Att jag äter mindre tycker jag är ok. Men senaste veckan har jag varit väldigt trött, håglös..  och det känns inte riktigt ok. :(

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Zepp
1

Man blir hungrig även på den striktaste LCHF.. fast det känns annorlunda än när blodsockret rasar ner till fotknölarna!

Såå.. räkna inte med någon hjälpa av fallande blodsocker för att känna hunger!

Och jag tror att det är det viktiga.. förutom att äta näringsrik mat, nämligen att man känner sin kropps signaler!

Har man problem med det.. det tror jag vi alla hade i början.. så är det rätt lätt att utreda.. en dag kan man fasta i 24 timmar.. du vet man sen hur det känns att vara hungrig.. och då talar jag inte om lite knorr från magen.. man blir som regel lite håglös, en lätt huvudvärk, ibland lite yrslig.

Och sen så lär man sig av det.. dvs det är inte alltid man måste bli vrålhungrig för att äta, för vrålhungern kommer lite senare.. likaså kommer mättnaden en stund efter måltiden.

O sen får man trixa lite med portionsstorlek så man hinner bli lagom hungrig strax före nästa planerad måltid.

Ylva-Li
0

Mitt problem verkar vara att jag direkt tappar aptiten. Jag är lite hungrig, sådär lagom. Äter några tuggor och känner bara blä.. :(
Har inhandlat kokosfett, så tänkte testa fettkaffe nån dag. Dricka går liksom mycket bättre än att äta.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Zepp
0

Hur ofta äter du?

Jag äter i princip bara två gånger om dagen.. då hinner jag bli tillräckligt sugen för att äta upp det jag lagat till.

Ylva-Li
0

2 gånger i princip.
Frukost och sen middag. Men väldigt lite per omgång. Och är inte direkt sugen vid middag heller. Mat känns mest jobbigt.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Fiana
0

Brukar äta mycket sallader när det är så, en ganska fet dressing brukar kännas lite mindre jobbig många gånger. 

Även syrliga saker, en stor laddning pizzasallad kan man göra och sätta i kylen, gör man med lite extra ättika (det ska vara ättika och inte vinäger i pizzasallad för den ska bli riktigt bra och ganska rejält med salt också) märker man inte av oljan lika mycket. Gillar man surkål är det ännu bättre. 

För en del funkar det även att dra ner lite på fetthalten och upp med proteinhalten för att få upp aptiten lite. 

Kanske prova att äta framför tv'n? tror de har visat att man är sämre på att känna när man blir mätt då och lätt stoppar i sig lite extra av farten.

SpurtAnne
1

Jag brukar blanda hälften cf, hälften keso och ha i lite vaniljpulver. Sen värmer jag lite hallon till. Supergott, lättfixat och lättätet!

Zepp
0

Håll bara koll på att det inte blir för lite mat.. risken är att man får för lite näring.

Energi finns att ta utav, men en del näring behöver man äta iallafall.

Ylva-Li
1

#20 Det är just det jag är rädd för.. För tillfället tror jag det blir för lite mat. Jag hoppas att aptiten ska komma igång lite framåt hösten också. Har alltid haft svårt att äta under varma somrar.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Rhiandell
1

Äggmjölk var väldigt poppis här för några år sedan. Jag brukade ha det till frukost och sedan kunde jag hoppa över lunchen.

Man får prova sig fram lite till vilket recept man själv trivs bäst med, men jag brukar smälta ca 50 g osaltat smör, mixa med ett ägg, en deciliter kokande vatten och någon krydda, kardemumma neutraliserar jättebra, kanel, vanilj eller kakao kan också vara gott. Sedan häller jag i en stor mugg och fyller på med kaffe. 

Just klarar min mage inte kaffe, så då tar jag lite mer vatten och ganska mycket kakao, så blir det ungefär som varm choklad. 

Det känns skitläskigt första gången, men det är faktiskt inte alls så äckligt som det verkar. Smakar ungefär som en kaffe latte, lite krämigare och mindre söt. Jag vet en del som sötar med Stevia, som sagt man får prova sig fram.

Nötter är bra nödmat för mig också, samt ost. Babybel är en klassiker som är lätt att ha med, Skrattande kon tycker jag också är rätt bra. Och ostrullar med all möjlig fyllning, smör, cream cheese, skinka etc.

Kajak11
1

När jag inte hade aptit i värman väntade jag på att bli hungrig efter kl. 20…åt då ett störra måltid där. Kaffe med smör till frukost fjnkar gör den llten aptit.Annars kör 16-8 fasta. ..om man inte är hungrig om morgonen funkar det att äta typ kl. 13 och 19.

smurfis
1

Jag tror det blir lite av en ond cirkel… dvs du äter för lite för du tappar aptiten och det gör att du blir trött och orkar inte laga mat. Ibland måste man liksom äta lite mer för att få igång aptiten. 

För mig är det bästa fettkaffe på morgonen. Det står jag mig på i ca 6 timmar. Sen äter jag en eller två gånger till. Oftast blir det omeletter när jag är lat. Då blandar jag bara ca 4-5 ägg, nån msk grädde, nån näve riven ost, kryddor. Slänger i lite kalkon/skinka, paprika, fetaost, broccoli eller vad som finns hemma i en pajform. Häller på äggsmeten och in i ugnen i ca 30 min. Då har du fyra portioner så du slipper laga mat så ofta. När jag är väldigt lite hungrig räcker den till 5-6 portioner. Också beroende på hur mycket jag har i den. Det går snabbt, och man tager vad man haver ungefär… den sköter sig själv i ugnen…. kan inte bli lättare!

Jag kan ibland känna "nää jag är inte hungrig" och sen äter jag lite grann och då först känner jag att jag var lite hungrig ändå. Om du känner att du bara inte kan äta så mycket försök att då äta lite mindre och oftare. T ex ost, kokt ägg, skinka med majonäs eller liknande.

Ylva-Li
0

Så är det nog absolut.
Försöker tvinga i mig lite småsaker emellanåt. Går framåt! Hoppas lite på hösten nu, att hungern väcks till liv lite.
Sen får min hjärna frispel.. När jag ätit såhär lite, och tappat ofantligt i vikt, så tror min hjärna att om jag äter normalt, så kommer jag gå upp allt igen. Logiskt sett är det inte så. Men ja.. min hjärna är inte alltid så logisk.
Jag är väldigt rädd för att gå upp igen. För jag har verkligen avskytt min vikt. Det är så skönt att börja känna sig som sig själv. Trots att jag alltid varit överviktig, så har jag aldrig känt mig som det innuti. Lite som man har en dräkt som inte går att ta av..

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Zepp
4

Att gå ner i vikt är en kamp på minst två plan, först rätt kost.. som stämmer med ens behov och problem.. den andra kampen är att slåss mot alla hjärnspöken man lyckats lägga sig till med under tiden.

Det tar tid helt enkelt att hitta sin nya livstil.. och att rätt följa och förstå sin kropps signaler!

Och på det tredje.. finns de som tror att de skall bli lyckligare om de kommer ner till normalvikt.. som regel blir de inte det.. utan lycka handlar för det mesta om andra saker än vikt och kroppsform.

Vi har en tendens att tro att alla de där andra är så mycket lyckligare än oss själva, grejen är att vi alla har våra egna tillkortakommanden att kämpa med.. och det ligger som regel på ett helt annat plan än vikt!

hemul
2

#25 Kanske värt att reda ut om du inte känner dig hungrig eller om du inte törs äta mer än du gör för att du är rädd att gå upp i vikt? Det är ju inte riktigt samma sak. Bara en tanke, men kanske din rädsla för att gå upp om du äter mer gör att du intalar dig att du inte är hungrig och inte tycker om diverse mat?