Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: lchf-för-nybörjare
LĂ€st 4369 ggr
Flingan_25
0

LCHF och huden

Hej alla goa🙂

Genom att Ă€ta lĂ„gkolhydratskost har jag lyckats ta mig ur min hetsĂ€tning och mitt sötsug har minskat kraftigt. Alltid varit smal och Ă€ter inte lchf för vikten. Utan började för att komma ur hetsĂ€tningen. Har insett att jag stormtrivs med lchf förutom ett problem som jag oroar mig för

.

Jag har nÀmligen problem med akne pÄ hakan. Gjorde för ett tag sedan ett test pÄ VC och det visade pÄ en andel förhöjda manliga könshormon. SÄ jag Àr nÀstan helt sÀker pÄ att det hormonellt.

Nu till min frĂ„ga. Jag vet att jag kommer göra undantag  sĂ€g 1 gĂ„ng per mĂ„nad (ganska rejĂ€lt, typ mjölkchoklad) kĂ€nner att jag inte vill avstĂ„ helt frĂ„n det. Hur tror ni detta pĂ„verkar hormonbalansen?

Tror ni att jag skapar mer hormonobalans genom att leva sÄhÀr?

Sen undrar jag ocksÄ vad ni har för erfarenheter av LCHF och akne?

Skippar helt mjölkprodukter utom ost dĂ„ och dĂ„, Ă€ter ekologiskt, sparsamt med kött, mycket lax, makrill, kyckling, steker i  kokosolja eller riktigt smör.  LĂ€gger till lite beanĂ€ssĂ„s eller majonĂ€s. Ovanjordsgrönsaker, avokado, nötter och bĂ€r ibland.

VÀnliga hÀlsningar Ulrika

bluegoose
1

Hej och vad roligt att du mÄr bra pÄ LCHF! Jag Àr ingen expert pÄ akne i sig, men mÄnga rapporterar om hudförbÀttringar och bÀttre hormonbalans överlag nÀr de Àter LCHF.

TyvÀrr finns det ocksÄ personer som rapporterar om mer akne under en övergÄngsperiod, förmodligen pÄ grund av hormonomstÀllningar - sÄ i vÀrsta fall kan du fÄ se en försÀmring innan det blir en förbÀttring.

Alla undantag pĂ„verkar sĂ„ klart, men det Ă€r svĂ„rt att sia om hur det blir för just dig. Du mĂ„ste nog helt enkelt prova dig fram och se vad som hĂ€nder

SpurtAnne
2

En av de större fördelarna med lchf Àr ju just att det skapar hormonbalans.

Du kan ha metabolt syndrom och ÀndÄ inte vara överviktig.

Jarunka
1

Försök med KS ( Kollodialt silver) bĂ„de invĂ€rtes och utv.  Det kommer att döda bakterier och ev virus som förorsakar dina problem.

OlgaMaria
2

Hej!

Zink - kopparbalansen Ă€r vĂ€ldigt avgörande för hormonsystemet. Obalanser mellan zink och koppar ger ofta akne, bĂ„de om man har för mycket koppar eller zink. Zink leder till ökad produktion av testosteron sĂ„ jag misstĂ€nker att du har förhöjda zinkvĂ€rden. Testa att köpa ett tillskott med koppar pĂ„ hĂ€lsokosten. 

Jag fick massor med finnar en period dĂ„ jag tog zinktillskott. SĂ„ smĂ„ningom kom jag pĂ„ att jag skulle ta koppar istĂ€llet och dĂ„ försvann alla finnar och huden blev perfekt pĂ„ bara nĂ„gra dagar. Nu tar jag koppartillskott lite av och till, behövs nog inte för jĂ€mnan. 

Vill du kolla hur dina vÀrden ser ut rekommenderar jag frekvensanalys. (Kolla frekvensanalys.se)

/ OlgaMaria, sajtvÀrd pÄ Allergier iFokus

Ylva-Li
1

NĂ€r du skriver att du enligt tester har förhöjt manligt hormon, har lĂ€karna dĂ„ pratat om pco-s? 
Det Ă€r en hormonell sjukdom/syndrom, som mĂ„nga kvinnor lider av. Oftast i tystnad. 
Jag har en mild form av pco. Inga stora höjningar av testosteron, men jag har andra symptom. Som t.ex svÄrt att gÄ ner i vikt. (Ett vÀldigt vanligt problem med detta. Dock inte alla. Det finns normalviktiga ocksÄ.)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Flingan_25
0

Tack för alla tips:):) men ingen som tror att jag skapar hormonobalans genom att 1 gÄng i mÄnaden avvika frÄn lchf??

Ingen som upplever att ni fÄr finnar av nÄgot speciellt? typ ost.. Àlskar ost) :-)

nötter?

mvh

Flingan_25
0

Ylva Li. Jag har inte pco, alltsÄ inga blÄsor pÄ Àggstockarna,, men jag har ju nÀstan alla symtom. dock Àr ej övervikten. Men det finns ju inget att göra Ät det vad jag vet. Mvh Ulrika

SpurtAnne
0

#6 av: Flingan_25      

Jag fÄr finnar direkt om jag Àter lite för mycket kolhydrater oavsett kÀlla.

Ylva-Li
0

#7 Hm, förstÄr. Underligt att du Àndock har förhöjt testosteron.
Jag tror inte du rubbar hormonerna om du Àter kolhydrater en gÄng i mÄnaden. Jag har Àtit glass nu nÀr vi var i Tyskland. Det enda som hÀnde mig var att jag totalkrashade.. mÄdde jÀvulskt dÄligt. Trött, hÄglös, illamÄende. AlltsÄ sÄ trött att jag knappt orkade gÄ.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

smurfis
0

Jag har PCOS och med LCHF har jag för första gÄngen i mitt liv fÄtt regelbunden mens. Jag upplever ocksÄ att min hud Àr i bÀttre skick Àn nÀr jag Àter kolhydrater, skrÀpmat, socker m.m.

En period testade jag vitaminer som ocksÄ funkade ganska bra pÄ mig. Pantoten + zink.

Jag tror inte det spelar sÄ stor roll om du fuskar en gÄng i mÄnaden. Jag har fuskat ibland en gÄng varje helg men ÀndÄ haft min regelbundna mens kvar sÄ jag tror det Àr mer det vardagliga som spelar roll.

För mig har inte viktminskning i sig rÀckt tidigare. SÄ jag Àr helt övertygad om att det Àr kostens förtjÀnst.

Och ja - man kan mĂ„ riktigt dĂ„ligt vid fusk! NĂ€stan sĂ„ man kĂ€nner sig sjuk! För mig Ă€r det ganska bra för det gör att jag dĂ„ hĂ„ller mig ifrĂ„n det pĂ„ ett annat sĂ€tt
. men lite trĂ„kigt ocksĂ„ att man blir mer begrĂ€nsad.