myt ang atkins
Jag lyckades få med större delen av min familj att äta LCHF. Mamma är smalare än hon varit på 24 år, syrran har gått ner 10kg och mammas kille gick också ner ca 10 kg.
MEN nu har han slutat med detta pga att han blivit rädd. Igår sa han till mig att han "hört av någon" att Atkins själv dog överviktig i hjärtattack.
Jag var helt enkelt tvungen att kolla om detta var sant. Och såklart är detta bara ännu en myt.
Så här står det på wikipedia:
"Atkins dog 2003 i sviterna efter att ha halkat på en isfläck. Precis efter hans död spreds ryktet att han skulle ha vägt 119 kg vid sin död, vilket då skulle vara ett anmärkningsvärt högt BMI. Enligt hans sjukjournaler vägde han 89 när han dog. Han återfick han aldrig medvetandet och dog av njursvikt någon tid efter olyckan."
Och läs följande om en flicka som dog "till följd av Atkins":
http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/vikt/article158787.ab
Jag kollade även upp denna information, och tydligen hade hon ätit enligt Atkins metoden i 2 veckor. Så förmodligen skulle hon dött om hon ätit annorlunda också.
Tycker din mammas kille skall strunta i vad andra säger och känna efter om han mår bra eller ej. Måste ju vara mycket viktigare än vad andra säger, eller hur? Hur har det gått för dig?

Ja det tycker jag också han ska göra, men ja det är ju hans kropp..
Själv har jag gått ner 4 kg på 6 veckor! Och mår bättre än någonsin. Har hittat min livsstil..
You Go Girl 

Suck… Det där känner jag igen alltför väl. Min svärfar tror att det bara är en (kort) tidsfråga innan jag ligger på intensiven eller benåkern(jag som äter massor med smör och ingen potatis!) . Men inte fan är det jag som har varit inne på las och opererat hjärtat, nej det är han och hans lättmargariner. Nu ska svärmor också in. Samma visa.
Min tes är att om man tror på vad som skrivs i kvällstidningarna etc. är man mer än lovligt lättlurad. (Heh, han plev lite putt på mig när jag sa det.)
Min pappa, 90 år var helt med på noterna när jag berättade att jag börjat lägga på mina 20gr smör till varje måltid.
Men vad skall man tro när man skriver så galet i tidningarna och ger sådana råd inom läkarvården. Det är inte lätt att vara utlämnad till läkaren, dietisten och all annan information.
Ja, precis som du skriver så verkar det som att dom myter som finns om Atkins är falska. Jag läste nånstans ett citat från hans fru där hon skriver om lögner som spridits, antagligen från konkurrerande "bantings-experter". Väldigt tråkigt och hemskt, med tanke på att det är gjort enbart med tanke på pengar…