God omelett
Jag ar inte sa fortjust i agg, det har jag aldrig varit, MEN nar jag borjade med LCHF sa bestamde jag mig for att borja ata omelett.
Och nu har jag tagit fram den basta omeletten.
Skar ett halvt paket bacon i sma bitar och stek detta till halvknaprigt.
Hacka en halv tomat och slang ner med baconen i slutet och ror om.
Lagg detta i en skal pa sidan av och diska ur pannan.
Vispa ihop ett agg o en aggula med lite gradde.
Ha pannan pa LAG varme, lagg i smor och olja.
Hall i aggroran och nar det nastan stelnat, stro ut bacon+tomat.
Lagg pa nagra skivor ost och lat det smalta.
Vik in sidorna pa agget sa det blir som en "rulle".
TADAM sa har du en jattegod agg-wrap!
Jattegott!
OCh jag gjorde en annan variant, lag la i brieost, salami och soltorkad tomat… sluuuuuuuurp!!
Tack för tipset!

Jag skulle aldrig diska ur det bästa i hela måltiden, nämligen fettet i stekpannan!!
Samma här, knäcka äggsmeten ner i baconfettet blir jättegott.
ibland måste man diska ur pannan för att få ur omeletten.. (men innan disk skrapas givetvis det gottaste ur först)
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

det gör jag bara för att annars trasar ägget sönder och fastnar.. men ni kanske har fina tyflonpannor.. ? ;)
#6 Nej, jag har inte fattat det där heller. Hur man steker fina ägg. Det blir alltid äggröra hos mig. :)
Ja, en fin teflonpanna och en gjutjärn. Omelett passar bäst i teflonpannan.

Ja, teflon. Gjutjärn fastnar nästan alltid ägg i. Förstår inte varför?
Jag tycker inte ägg brukar fastna i min gjutjärnspanna? INte omelett i alla fall. Vanliga stekta ägg är jag notoriskt dålig på att steka ;-)

använd mycket fett (smör/olja) och det är viktigt att steka på LÅG värme så blir det som en "pannkaka".
Brukar nu även lägga "pannkakan" på en tallrik först och hälla över baconröran på ena halvan o sen "vika" över den andra halvan av "pannkakan"..