Candida och vitamintillskott
Är det någon mer här som kämpar mot candida och tar kosttillskott? Jag är vegan så tillskotten är viktiga för mig. Någon som har bra tips på ex märken eller så som har vitaminer som funkar för en om en försöker få bort candidan? Speciellt tänker jag på B-12. Jag har B-12 brist och behöver äta tillskott men många B-vitaminer är tillverkat med jäst om jag förstått det rätt!?

Cocosfett är bra mot candida.. speciellt Kaprylsyran som säljs i hälsokosten.
Mnjae.. B-vitaminer finns i jäst helt enkelt.. några iallafall.. troligen inte B12.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Okej, det är bara det att i b vitamintillskotten är det oftast alla de vitaminerna. Jag har inte hittat så bra med bara B-12.
Ja, kokofett ska tydligen vara bra. Köpte en på hälsokosten häromdagen faktiskt. Får hoppas att den hjälper.
Det finns många tillskott och ämnen som hjälper mot Candida. Du får googla.. :) Sen är det ju lite synd att du måste ta tillskott för att få i dig vitaminer som du enkelt skulle kunna få i dig via maten. Äter du mycket socker och kolhydrater?
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Finns på Apeteket, Betolvidon!
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=20010601000327
Receptfritt och man känner inte till något om att det skall gå att överdosera.
Antagligen kissar man ut överskott?
Ta du B-komplex tillobörja med, för att utröna huruvida det är själva problemet du har!
Kan säga som så.. att Candida är rätt vanligen nämnt men inte lika vanligt förekommande.. i verkligheten!
Vanligast förekommer det hos kvinnor i intima regionerna, men det kan likaväl vara vilken bakterie eller svamp som helst!
Och som regel så krävs det antingen sänkt imunförsvar eller någon kraftig läkemedelsbehandling för att få annan form av Candidos!
Jag reste runt i Kambodja med något liknade i ljumskarna och led. Fick bölder i ljumskana en efter en och blödde hela tiden. Fick stopp på det efer en gissnings lek med en tant som sålde piratkopierde läkemedel från Indien på gatan! Jag har förpackningen kvar om detta skulle drabba mig igen… ingen rolig erfarenhet!
Jag skulle rekommendera dig att köpa nässelpulver i hälsokosten. Jag har i två års tid druckit en blandning av Nässelpulver, probiotika, nyponpulver och MSM.
Googla på dessa saker och framförallt nässelpulver så ser du:-)
Läs om MSM organiskt svavel - det ger candidan en god match med mycket bra resultat. jag har själv ätit MSM i 3 månader och är av med alla svampinfektioner. Äntligen!
Som tillskott tipsar jag om att läsa om torkad, mald brännässla och torkad mald helnypon. Supertillskott med nästan alla vitaminer och mineraler + massa annat som kroppen behöver.
www.ecoop.se www.rawpowder.se är de sidor jag har handlat av, men det finns kanske billigare ställen oxå..
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
#7 Hur mycket MSM äter du per dag och hur fördelar du det över dagen? Jag tar själv 1 tsk MSM blandat med 2 krm askorbinsyra 1 gång per dag.
/\/\
>'x'<
(\ /)~~
#8 jag kör 3 tsk MSM och jag tar allt på morgonen. Kör en smoothie och dricker allt på en gång, tycker det är lättast så.
1 dl bär blåbär/vinbär/hallon + 1 msk helnyponpulver + 1 msk nässlepulver + 1 msk jordnötssmör + vatten. Mixar. Dricker.
Det här kan nog vara ett bra vitamintillskott för dig
Jag har provat några av greatlifes produkter, bla b-complex tabletterna som är utvunna från spenat.
Brännässlepulver blir klart mycket billigare, har alla b-vitaminer + massa annat nyttigt så nässlepulver borde vara det mest nyttiga och mest ekonomiska att prova.
Jag köpte MSM kapslar på greatlife men köper nu MSM på rawpowder istället då de har köp 4 betala för 3 - så jag och en kompis delade och det blev billigare oxå.
vill man inte äta MSM så är helnyponpulver (skal, fruktkött, fröerna) supernyttigt med massor av c-vitaminer och ämnen i nypon "smörjer" även lederna i kroppen. så det är klart värt att läsa om. 🙂
Bra tips om nässlepulver! :)
Det var mycket bra tips här. tillochmed lite för mycket. Nu vet jag inte vad jag ska välja av allt, hehe ;)

Om man säger som så, testa en sak åt gången.. ta det mest troliga först.. typ B-vitaminer.. med tillräckligt med B12!
Du kan givetvis testa allt på en gång.. men då får du inte reda på vad som gör vad.
nä, precis. Det är nog klokt att ta en sak i taget.
Har hittat en del kosttillskott mot Candida MEN de är ju helt galet dyra!!
Måste väl ändå finnas något annat alternativ som är billigare????
Jag äter nässel/nypon/blåbärspulver från PH-balans varje dag samt zinktillskott och omgea3 kapslar .
Har hudproblem och candida i munnen ( pga antibiotikabehandling i flera år för hudproblemen )
#16 Skölj munnen med äppelcidervinäger eller citron. Blanda med vatten eller kör som det är. Bra att dricka också.

Både vegan och candida ger en hint om att du kan ha brist på K2
K2 finns bara i animalier eller fermenterad mat
K2 är ett ännu ganska okänt vitamin som har extremt viktiga funktioner i kroppen
K2 ser nämligen till att den viktiga kalciumdistributionen fungerar som den ska dvs att kalcium hamnar där det sk (i skelett och tänder naglar etc) och minst lika viktigt att man inte får kalkutfällningar där det inte ska finnas (insidan av kärlen mjukdelar hud och slemhinnor)
Candida kan nämligen vara ett tecken på att du har kalk och magnesium i för stora mängder på slemhinnor och hud i kroppen
Svampen älskar nämligen mineralansamlingar…

Är man vegan kan man äta Natto.. men man lär få jäsa det själv!
Jag har haft svamp i munnen i flera år. Det kommer och går beroende på vad jag äter. Jag har nyligen börjat med gurkmeja som innehåller curcurmin.
Jag har hittat en del intressanta artiklar på nätet om att curcurmin motverkar candida. Curcurmin har testats i labbtester med candidaceller från AIDS patienter. Resultaten verkar strålande.
http://www.thecandidadiet.com/turmeric-natural-antifungal/
http://www.livestrong.com/article/545921-turmeric-powder-yeast-infection/
Tack för den länken. Nu ska jag börja med oreganoolja som även verkar hjälpa mot värkande knän och höfter.