Vitlöksgratinerade räkor
Smörj en form med smör och lägg i skalade räkor.
Gör en smet av lika delar vispgrädde och majonnäs. Pressa över vitlök efter smak och hackad dill.
Strö på ost med stark smak - t.ex whiskeycheddar
Gratinera i mitten av ugnen, 225 grader tills osten har smält och fått lite färg
Snabbrätt och jättegod!
Innan jag började med lchf så gjorde jag denna som en förrätt vid festliga tillfällen.
Idag är den en huvudrätt - ganska ofta på matbordet.
Låter sagolikt gott!!
Har just tittat på en stor påse måttligt goda räkor i frysen och har också en bit kryddost som är för stark. Tror nog de kommer att trivas ihop. Tack för tips!

Något som är gott är att doppa räkor i citronmajonäs och äta =)
Denna måste jag prova, har alltid räkor i frysen. Mums!

Tack, det verkar jättegott!

En lite dum fraga, men ar rakorna råa eller kokta nar du borjar med att lagga dem i den smorade formen? Har ar det mest djupfrysta råa räkor som finns i frysdiskarna.
Hur dödar man räkorna om man inte kokar dem..? (Med tanke på navarros fråga om döda, råa räkor i frysarna:)
Fryser ihjäl dem kanske? Annars trodde jag man kokade räkorna direkt på fiskebåtarna.
det finns råa räkor att köpa i sverige oxå. Inte så vanligt men det finns..
Låter smarrigt, det ska absolut testas efter min fakirperiod.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Navarro! Jag använder kokta räkor. Antingen färska eller frysta. Råa räkor har jag aldrig provat.
Vi gjorde denna fantastiska anrättning till middag idag och det var verkligen supergott!
Numer pensionär i Nynäshamn
satt på balkongen med räkorna rosebubbel o gubben, mmmm

Åh, så gott det låter. Och lättlagat. Passar både till vardag och fest. Tack för tipset !
Vi fick över ganska mycket när vi åt detta häromdagen, det blev helt underbart som sås till en rest på ugnsbakad lax.
Jag har köpt hem räkor, så snart ska jag prova på receptet.
Vi åt detta igår kväll, jättegott !!!
Margareta gav mej en idé när hon pratade om lax till denna rätt.
Jag lade laxfileér i formen istället för räkor. Gjorde såsen lika som förut men bytte ut vitlöken mot pressad citron. Riven ost över….
Den blev jättegod! Tack för tipset Margareta!
Tack att Du påminde mig - jag hade redan glömt det!