Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 579 ggr
[Saiva]
0

Bondens Egen Marknad!

Var på marknad idag i Gävle, allt var lokalproducerat. Allt från honung och grönsaker till mejeriprodukter(fäboddrift) till kött!

Knöt lite kontakter som jag vill dela med mig av!

Bl.a hittade jag en fantastisk gård i Sörhoga utanför Hudiksvall! Kvinnan föder upp kalvar till kött. Det speciella var att det är gräskött! Det enda lilla kalven äter är mjölk från sin mamma, gräs och vatten! (Mamma äter också bara gräs).
80kr kilot för naturbetat kalvkött och vill man ha med märgben går det jättebra eftersom kalven slaktas innan 2 års ålder.

Kvinnan slaktar 1 gång per år i Okt/Nov
Hemsida: www.sorhogalantgard.com

En till: En som "föder upp" hjortar i Delsbotrakten.(Hudiksvalls kommun). De går i halvvilt tillstånd i skogen/gläntor och betar(inhängnat). På vintern äter de ensilage. Kalvarna får dock stödfoder av samma foder som renarna får.(Vet inte vad det innehåller)
Gubben och gumman som har uppfödningen har också ett eget slakteri på gården där djuren avlivas medan de står och äter. Ingen stress, inga transporter, ingen väntetid.
De säljer korv och man kan ringa och beställa styckad hjort(kvarts, halv, hel om jag kommer ihåg rätt).

Kerstin&Sune Jansson
Ramsjö - Bjuråker
Tel/Fax 0653-77007

En till:
Eskesta Gårdsmejeri i Tierp
De har fjällkor som har möjlighet till utevistelse året runt och tas in 2ggr om dagen för mjölkning och hanteras individuellt för att få dem tama och lätthanterliga.
Tillverkar olika ostar(färskostar, lagrade och mögelostar), fil, yoghurt och smör.
Tel: 0293-50464
073-5046669
Öppettider i gårdsbutiken:
Fredag 13-18
Lördag 10-14

Utifall någon vill beställa lokalt och råkar bo i Hälsingland och runtom. ;o)

[Saiva]
0

Glömde! "Bondens Egen Marknad" hålls på fler platser i landet!

Läs här: www.bondensegen.com

Bara lokalproducerat. :o)

Margareta
0

Tack saiva… vi åker ofta E4 och passerar dessa orter! Jag har bokmärkt dem!

Numer pensionär i Nynäshamn