för mycket fett?
Kan man äta för mycket fett? Målet är viktminskning. Jag använder lifesum appen på mobilen, och när jag gick upp 0.8kg på 3 dagar så började jag lägga in idag. (Nu kan det vara vatten iofs) la in allt jag ätit idag, och enligt lifesum har jag ätit för mycket fett. 160g. Kolhydrater låg på enbart 9g. Gränsen på appen ligger på 28g. Och 128g på fett. Tror som sagt vikten är vatten, iom det är så mycket på så kort tid. Men frågan kom ju upp. Om man kan äta för mycket fett?
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Jag är ingen LCHF person och jag säger att man defenitivt kan äta för mycket fett. Att äta för mycket mättat fett är inte alls bra, citerar livsmedelverket:
Fett innehåller mer energi än andra näringsämnen. 1 gram fett innehåller 9 kcal (37 kJ), vilket är mer än dubbelt så mycket som 1 gram kolhydrat eller protein. Eftersom fett innehåller mycket energi per gram, är det lätt att få i sig för mycket energi genom fettet. Det kan leda till övervikt och fetma.
Ungefär en tredjedel av den energi man får i sig under en dag bör komma från fett. För en kvinna innebär det ungefär 70 gram fett om dagen och för en man ungefär 90 gram. Om man sitter stilla mycket behöver man mindre fett än om man rör sig mycket.
Pretty wise //

Klart man kan äta för mycket fett.. dvs kalorier, då fett mest är energi!
Men om viktökningen skulle bero på för mycket fett så har du ätit 1/4 kilo smör extra.. per dag.. utöver ditt energibehov!
Vikten varierar något kilo upp o ner från dag till dag.. av helt naturliga orsaker.. drick ett glas vatten och du har gått upp 0,2 kilo!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
# 1 Nä det var just det, att du inte är en LCHF person 😉
# 0 Nu är jag en "sån" som vägrar räkna och greja med det. Ett av mina syften med detta sätt att leva/äta är ändå att gå ner i vikt (har väl ca 25-30 kg kvar) Jag håller på lär mig hur min kropp fungerar och vad den behöver, försöker lyssna på den, således även hur mycket fett jag behöver för att vara mätt och belåten.
Angående om man kan äta för mycket fett på LCHF kost, har jag inget vetenskapligt svar på tyvärr. Tror att det är individuellt hur mycket man behöver, för att kroppen ska funka (och gå ner i vikt) men bra mycket kan nog de flesta klämma i sig om man håller kh låg.
Jag äter mycket mager fisk, oftast ett mål (av tre) om dagen (får fisk gratis) och köttet jag äter beror på vad som är nedsatt i butiken, så jag köper inte det fetaste alltid. Äter inte några mjölkproukter, förutom ost i bland. Jag gör av med 1 kg smör i veckan, använder en del kokosolja, olivolja och brukar äta tre avokado i veckan, 30 ägg i veckan går det åt hos mig. Gör majonnäs på rapsolja, men äter det långt i från dagligen. Så jag får nog i mig en hel del fett skulle jag säga och bra mår jag 🙂
#3 Nej, för jag vet att det är inte bra för hjärtat och kärlen att trycka i sig så mycket fett som LCHF dieten innehåller :) Har läst en del lchf recept och blir alltid chockad över mängden fett.
Pretty wise //

Mnjae.. då vet du något som vetenskapen inte känner till ännu!
Det är/var en hypotes, som man försökt bevisa i 40 år.. utan resultat.
"Inget stöd för att högt fettintag är farligt
De senaste svenska kostrekommendationerna från 2005 http.//www.slv.se säger: Totalintaget av fett bör begränsas till 25–35 energiprocent och intaget av mättat fett plus transfett till omkring 10 procent av energiintaget. De amerikanska riktlinjerna för förebyggande av hjärt–kärlsjukdom är mycket snarlika [1].
Senare års forskning har emellertid inte kunnat stödja hypotesen att vare sig höga intag av totalfett eller av mättat fett är farliga. Harvardgruppen har i en serie studier [2, 3] visat att högt intag av vare sig totalfett eller mättat fett var associerat med risk att insjukna i hjärt–kärlsjukdom. I Malmö har vi visat närmast identiska fynd som i Harvardgruppens studier vad gäller effekter av totalt energiintag och fettintag baserat på prospektiva data från Malmö Kost Cancer, en stor befolkningsstudie (n=28098) med en kostregistrering vid baslinjeundersökningen 1992–1996 [4-6]. Populationsbaserade studier av intag av totalfett respektive mättat fett i relation till risken att utveckla bröstcancer [7] och koloncancer [8] har inte heller kunnat påvisa ett signifikant positivt risksamband.
Nyligen presenteras tre publikationer baserade på samma amerikanska kvinnoprojekt – The Women´s Health Initiative (WHI). Hela 19000 kvinnor minskade sitt intag av fett från i medeltal 38 procent till 29 procent under åtta år. Även intaget av mättat fett sjönk signifikant: 3 procent jämfört med intaget i kontrollgruppen. Förändringen påverkade dock inte risken för bröstcancer [9], tjocktarmscancer [10] eller hjärt–kärlsjukdom [11]. Resultaten är i linje med de tidigare nämnda observationsstudierna från Harvard och Malmö: andelen fett i kosten förefaller inte påverka risken för dessa allvarliga sjukdomar."
http://www.lakartidningen.se/Functions/OldArticleView.aspx?articleId=%208291
#5 Det är i alla fall vad jag har hört och vad som står på livsmedelsverkets hemsida men det är tydligen fel då. Men kan ändå säga att jag inte tror att det är bra att äta så mycket fett, jag hade aldrig utsatt min kropp för det, men jag förstår varför andra gör det och jag "dömmer" ingen :)
#6 Vad jag vet heter inte denna sajten LCHF- iFokus? Det finns faktiskt folk som inte är rädda för kolhydrater :)
Pretty wise //

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jo som sagt vad det är en gammal hypotes som man upprepat i 40 år, utan att man har lyckats leda den i bevis.
Problemet har med tiden blivit att hypotesen har blivit en allmän sanning.
Sen så handlar det inte om att äta över sitt energibehov utan att ersätta framförallt snabba processade kolhydrater med fett.
#8 Sluta larva dig. Jag har rätt att skriva här precis som alla andra.
#9 Tack för infon, still.. kommer inte aldrig i livet leva på så mycket fett.
Pretty wise //
#7 Du kanske skulle ta och läsa igenom sajtbeskrivningen. "Välkommen till Kolhydrater iFokus Forumet för dig som äter LCHF, eller funderar på det. LCHF (Low carb high fat) äts i olika varianter. […] LCHF är inte en modediet eller bantningskur - det är en livsstil. Många av oss har fått ett bättre, friskare och hälsosammare liv och flera har normaliserat sin vikt. En del behöver gå upp och andra behöver gå ner. Hälsovinsterna är många och det kommer ständigt nya rapporter. Sajtvärden Margareta skapade forumet i avsikt att förespråka LCHF (LowCarbHighFat) […]."
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#11 Varför heter den inte då LCHF i fokus? Tycker namnet är mycket missvisande.
Pretty wise //
#12 Beskrivningen är det i alla fall inte.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#13 Jaja. Men vad gör det er egentligen att jag har en annorlunda åsikt? Jag stör väl ingen i detta formet när jag diskuterar fettintag i ett öppet forum? Kan tillägga att jag och "Zepp" hade en bra diskussion innan ni plötsligt avbryter genom att börja tjaffsa om hurvida jag har något här och göra.
Pretty wise //
Tycker oxå namnet på sajten är missvisande. LCHF I fokus hade varit bättre
Sen ang. överäta fett… äter jag ca 80gram prot, 10gram kh å typ 350gram fett så står vikten still.
äter jag 450gram fett så går jag upp något
Så är det för mig iaf ;) tror alla har väl någon gräns typ, men I verkligheten är det väldigt komplicerat :D
Forumet heter inte LCHF i fokus helt enkelt för att forumet är äldre än begreppet.
Nu är det så att forumet är explicit just baserat som "fristad" i sitt skapande grundat just då LCHF-ätare får/fick så mycket påhopp på andra sidor. Så nej, det är inte öppet för den typen. Speciellt inte i vad som är en relativt nybörjartråd. Det finns många andra ställen att diskutera det på.
Men varför inte prova att t ex gå in på ett veganforum och tala om för dem hur fel och farligt det är att utesluta animalier från kosten. Även om det inte direkt uttalat ett forum för de som äter vegansk kost eller funderar på det, de flesta brukar inte vara så tydliga. Jag tror det kommer vara väldigt välkommet…. eller ja de flesta brukar instinktivt känna av att det inte är världens mest lyckade idé.
Nåja det var säkert inte din idé att vara så klumpig, iFokus uppbyggnad är lite tokig ibland på sättet den försöker "blanda ihop" forumen. Men det är alltid en bra idé att läsa avsnittet "om sajten" när man går in på ett iFokus underforum man inte brukar vara på.
så med det tillbaka till topic:
#0 Ja man kan äta "för mycket fett", men är källorna "rätt" är det ganska svårt för de flesta utan att må illa.
Däremot skulle jag nog gissa mer åt hållet med frukostförändringarna du skrev om i en annan tråd. Det mesta listat där hör till sådant som tyvärr inte funkar för många gällande viktminskning.
Sedan vet jag inte om du missuppfattat appen och dess gränser, den håller inget sådant "facit" vad som är rätt värden, och framförallt rätt för dig. Det brukar vara väldigt individuellt.
Förutom frukosten (och även i det läget i så pass nybörjarfas så är det även där troligen vätska i första skedet, vilket det även skulle vara om du så satt i dig ett par deciliter rent socker - sen kan det på längre sikt ge en reell viktökning) så är annat så kan få vikten att öka lite saker som dags för mens och ökad träning, eller helt enkelt bundit lite extra vätska i värmen. Eller bara de normala variationerna beroende på hur mycket som finns i tarmarna osv. Man varierar en hel del i vikt helt normalt.
Som tankexperiment - låt säga att du gått upp (för enkelthetsskull rundar vi upp till 0.9 kilo) över 3 dagar och du gått upp det i ren fettmängd och rakt av från fett. Då pratar vi om 900 gram fett "för mycket" på 3 dagar, dvs ca 300 gram för mycket per dag! Gå och kika på smörpaketets graderingar hur mycket det är, eller tänk dig närmare 3 dl olja. Per dag! Låter det som något du skulle få i dig? alltså inte totalt utan ovanpå det som var lagom. Nä, inte särskilt troligt du skulle klara det utan en ordentlig ätstörning (men även med det…. få i sig så mycket extra fett och utan att blanda det med socker eller annan sötning…. det vore verkligen inte lätt).
Om du fortfarande funderar över saken kika på varifrån fettet du faktiskt ätit kommer. Är huvudkällan flytande mejerier (grädde, cremé fraiche etc.) då kan det för många vara en idé att se över, det tolereras inte alltid så bra i stor mängd. Samma sak gällande stora mängder nötter. Är däremot de största källorna t ex smör och insprängt fett i kött etc. är det mindre risk för de flesta att det är ett potentiellt problem.
#16 Du har ju inte ens läst vad jag skrivit, uppenbarligen, för vart någonstans har jag kritiserat LCHF på något sätt? Jag har bara skrivit att jag inte följer dieten men jag skrev samtidigt längre upp att jag inte "dömmer" folk som gör det. Jag förstår inte varför ni blir så upprörda. Anledningen till att jag ens är på denna sidan är för att jag är väldigt intresserad av hälsa och kost och jag är även nyfiken på hur LCHF- fungerar och därför har jag varit en del på denna sidan för att lära mig mer.
Jag tror de som upprör er är att jag skrev att jag inte följer LCHF själv, för om ni läser innehållet på vad jag skrivit finns de ingenting negativt emot er eller dieten. Som du ser har du samma svar som mig, fast jag inte äter LCHF, vilket betyder att jag bidrog minst lika mycket som du till denna diskussion.
Pretty wise //
Tack! Nej tror inte jag ätit för mycket fett då nej. Inte när jag legat på mellan 100,-150g per dag. Knappt några kolisar iaf. Så där har jag varit duktig. Jag fick ju in i ketos iaf för några veckor sen. Funderar om om det kan vara så att det har balanserat sig, då andedräkten är bättre igen. Och därav en balansering i vikt också just nu? Vad är det som är så dåligt i min frukost? Så jag vet vad jag bör ändra. :) Idag åt jag turkisk yoghurt (1 dl) och lite hallon, samt en sån brödskiva fråncarbzonee, med räkost på. Troligen vatten, men man blir ju lite nervös. Sen vet jag ju att iaf min kropp inte går ner hela tiden. Emellanåt går det upp, sen ner igen.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
# 18 Ylva-Li : Jag skulle satsa på ägg och bacon till frukost. Eller en god omelett med extra ost i. Eller varför inte rester från gårdagens middag? :) Yoghurt, bär och framförallt brödet innehåller kanske för mkt kolhydrater för dig? Jag litar inte på fabriksgjort low-carb, känner mig inte helt säker på att de inte fuskar med märkningen. Kolla på kostdoktorns sida, flera företag som uppenbarligen skrivit ut "fel" antal g kolhydrater på sina produkter. Lycka till!
#18 Ylva-Li: Finns flera exempel på "bluffar", bröd, mandelmjöl osv http://www.kostdoktorn.se/bluffpastan-med-lite-kolhydrater-aker-pa-mangmiljonboter
#17 "Du har ju inte ens läst vad jag skrivit" måste för övrigt vara världens sämsta sätt att påbörja ett inlägg på om man vill att folk ska lyssna. Både #16 och jag har läst dina inlägg, och #16 gav dig ett jättebra svar. Nej, det som irriterar folk är troligen att din attityd och ditt sätt att uttrycka dig i tråden suger. Jag följer inte heller LCHF, vilket jag varit tydlig med många gånger på forumet, och blir alltid oerhört väl bemött så det är knappast däri ditt problem ligger.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#17 Det har jag visst, men jag undrar om du läst mitt då du drar helt fel slutsatser om vad jag faktiskt skrev. Men ok vi kan prova med lite citat vad som var "problemet" om du inte ser det själv:
"Att äta för mycket mättat fett är inte alls bra, citerar livsmedelverket:
Fett innehåller mer energi än andra näringsämnen. 1 gram fett innehåller 9 kcal (37 kJ), vilket är mer än dubbelt så mycket som 1 gram kolhydrat eller protein. Eftersom fett innehåller mycket energi per gram, är det lätt att få i sig för mycket energi genom fettet. Det kan leda till övervikt och fetma.
Ungefär en tredjedel av den energi man får i sig under en dag bör komma från fett. För en kvinna innebär det ungefär 70 gram fett om dagen och för en man ungefär 90 gram. Om man sitter stilla mycket behöver man mindre fett än om man rör sig mycket."
-Alltså allt annat än raden om att du inte äter lchf
"#3 Nej, för jag vet att det är inte bra för hjärtat och kärlen att trycka i sig så mycket fett som LCHF dieten innehåller :) Har läst en del lchf recept och blir alltid chockad över mängden fett."
- Really? du ser inte vad problemet med den biten är? alls?
"#5 Det är i alla fall vad jag har hört och vad som står på livsmedelsverkets hemsida men det är tydligen fel då. Men kan ändå säga att jag inte tror att det är bra att äta så mycket fett, jag hade aldrig utsatt min kropp för det, men jag förstår varför andra gör det och jag "dömmer" ingen :)
#6 Vad jag vet heter inte denna sajten LCHF- iFokus? Det finns faktiskt folk som inte är rädda för kolhydrater :)"
- att du lägger in något om "jag "dömmer" ingen" "räddar" inte det hela alls
"#8 Sluta larva dig. Jag har rätt att skriva här precis som alla andra.
#9 Tack för infon, still.. kommer inte aldrig i livet leva på så mycket fett."
- som redan nämnt, så hade det varit en fördel att läst "om sajten" så hade du sett det inte stämmer
"#13 Jaja. Men vad gör det er egentligen att jag har en annorlunda åsikt? Jag stör väl ingen i detta formet när jag diskuterar fettintag i ett öppet forum? Kan tillägga att jag och "Zepp" hade en bra diskussion innan ni plötsligt avbryter genom att börja tjaffsa om hurvida jag har något här och göra."
- igen sajtbeskrivningen och allmän socialkompetens gällande i vilken tråd dessutom.
Så sammantaget det som var minst problem vad det du ville tro var problemet. Däremot om du hade hört till målgruppen forumet var för så hade det troligare varit att du fått en hänvisning om att ta upp din rädsla för mättat fett i en egen tråd och kanske få lite källor om varför det inte stämmer. Men nu hör du ju inte ens till målgruppen, och förstår inte vad som var "opassande". Nu har jag inte tid att skriva om dina inlägg som om i det förklarande exemplet om att skriva på det hypotetiska veganforumet. Men har en känsla av att det nog skulle behövas, av någon anledning verkar "folk" förstå det ohyfsade bättre där.
#18 Tyvärr kan både yoghurt, bär och den typen av bröd vara problem för ganska många. Med det inte sagt att det säkert är så för dig, men det kan vara en "felkälla" att titta på om du inte får det att fungera.
Har du legat på 100-150 gram fett per dag ligger det närmre till hands att det är lite lite än att det är för mycket.
Såg lite snabbt du skrev du varit ute och gått mycket, om du är otränad så kan musklerna binda en hel del vätska av ansträngningen, speciellt så här i värmen.

Facie.
Det kommer ofta in folk här som har missuppfattat sajtens syfte, just pga det aningen felaktiga namnet. men nu heter den så, och inte mycket att göra åt det.
Du kan slå dig trött med hänvisningar till livsmedelsverket och gamla (felaktiga) forskningsrapporter om det mättade fettets farligheter, men förr eller senare så kommer du att upptäcka att du inte kommer att omvända någon.
Vill du ha info om LCHF är det en jättebra sajt, men om du ska få igång en diskussion om vad som är bra för kroppen så möter du motstånd. Ungefär som sagt redan - går du in på en vegansajt och påpekar hur viktigt det är med kött?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Hm, måste läsa på lite om lowcarbprodukter. Nu läser jag alltid innehållsförteckningen på alla sånna produkter. Endel är ju verkligen galna, alldeles för mycket kolhydrater i. Men brödet kändes ändå ok. Och det är det jag har använt lifesumappen till. Att tracka kolhydraterna, så jag inte äter för mycket där. Och det har inte gått över 8g iaf.
Alla verkar säga olika när det kommer till bär. Endel säger att hallon är ok för lchf, samt turkisk yoghurt. Det och kvarg har jag ätit. Även i början när jag rasade i vikt. Eller grädde och hallon till kvällen.
Jätteotränad är jag nog inte. Innan jag började med det här, så körde jag crosstrainer ett par gånger i veckan. Men sen när sommaren/Semestern började så har jag inte haft tid.. Tänkte försöka gå på gym i augusti när man är hemma mer igen. Men under semestern nu så går vi hela dagar. Även om det inte bygger muskler, så är det ju inte en dålig motionsform heller.
#19, I see.. Ja visst kan de ju ljuga om innehållet, men de borde bli påkomna och inte kunna fortsätta tycker man?
I vilket fall så äter jag 1 skiva bröd eller 2 max, och bara till frukost.
Som jag skrev tidigare så åt jag ägg och bacon till frukost i en vecka till att börja med och nu är jag nästan kräkless på det.. Mår lite illa av tanken. ;) Jag kan inte äta samma sak hela tiden, blir galen då!
Vissa mornar har jag bara ätit brieost, skinka och vanlig ost, samt nån salami. (Tysk såklart, så BRA kött. Min man är tysk så han har koll på korvar. Han hatar svenska potatiskorvar..)
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Anledningen till att jag är negativ mot fettbiten är helt enkelt för att JAG (ingen annan) är känslig mot fett, och tanken på att äta så mycket fett finns inte för mig. Jag tycker inte om produkter med hög fetthalt helt enkelt, thats it.
MEN jag vill inte vara ovän med någon, skapar problem eller bidra till att TS inte får de svaren som hon önskat så: Jag ber om ursäkt om jag uttryckt mig dumt.
Pretty wise //

#26. Eh, nä…. men folk här inne gillar fett. Till en viss gräns i alla fall.
Men du skriver faktiskt i ditt första inlägg "Att äta för mycket mättat fett är inte alls bra" och det är vi här inne inte alls överens med dig om. Många har ju ätit LCHF i många år och mår bra av det.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#27 Precis, "i rätt mängd" därför kan man som TS frågar äta för mycket fett, precis som man kan äta för mycket av allt annat. Jag skriver ju inte en speciell mängd utan bara att det är möjligt, fett lägger ju sig precis som kolhydrater, protein och allt annat om man äter det i en för stor mängd.
Zepp förklarade tidigare i tråden för mig att de mättade fettet inte alls är farligare, vilket var helt nytt för mig.
Det blir lite fel när du citerar mig under början av inlägget när jag förändrar min uppfattning under tiden :)
Pretty wise //

Det har oxå sin förklaring.. för väldigt länge sedan jämförde man hårda och mjuka fetters påverkan på hjärtkärlhälsan!
Och på den tiden var margarin hårda av transfetter.. så det är margarin med transfett som givet mättade fetter dåligt rykte!
Numera gör man margarin av mättat fett.. förutom det som används i skolor, sjukhus och storkök.. där förekommer fortfarande transfett!
Läst på lite från kostdoktorn om lowcarb bröd. Det är typ slängt nu.. Det lät ju inte alls bra.. :( Tråkigt! Man vill ju kunna lita på vad det står. Antar att det är lika med deras glass?
Hittade alvestaglass, sockerfri. Den var det mycket mindre kolhydrater i. Och god.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||