Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5082 ggr
Ralktad
1

Hur funkar det?

Jag har för tillfället ingen dator, så jag har inte kikat så mycket på olika sidor heller här på iFokus om just detta, så det kan hända att frågan redan tagits upp flera gånger. Nåväl. Jag har börjat fundera på om jag ska köra LCHF ändå, trots att jag innan sagt nej till det innan. Jag undrar helt enkelt hur mycket man kan äta av olika saker? Jag har läst om att man ska hålla sig till max 5% kolhydrater per 100gram. Men om vi säger att jag vill äta gräddfil som innehåller 4% kolhydrater, hur mycket kan jag då äta av gräddfilen utan att överstiga denna "5%-regel"? Ni får jättegärna hänvisa till sidor som tar upp detta, och sen ber jag om ursäkt om detta redan tagits upp flera gånger. Mvh Förvirrad nybörjare

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

Mooniq
4

Enkelt uttryckt:

basen i det du äter är: kött, fisk, fågel, ägg & skaldjur - detta kan du i princip äta hur mycket som helst av. 

Lägg till lite: ovanjordgrönsaker

Sen kan man lägga till extra fett som steksky, kryddsmör, bea-sås, hollandaisesås, aioli, majonnäs. Tänk på att ägg innehåller mycket fett.

Mejerivaror: här får man prova sig fram. Några går upp i vikt av mejerier, andra kan äta nästan helt fritt av det. Du får helt enkelt prova dig fram här. Ett tips är att vara måttlig med mejerier, att dricka mjölk blir mycket kolhydrater fort, men att ha lite mjölk/grädde i kaffe/te funkar fint. samma att ha creme fraiche/grädde som såsbas.

Tilltugg: nötter, frön, mandlar - bra fetter och  mineraler där. Mörk choklad ibland. 

Ungefär så.. om du vill bokföra så kolla in www.dumbbell.se gratis-sida där du kan skriva in mat och om du vill - även  lite annat som tex vikt och motion.

Lycka till ☀️🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Zepp
6

Iomed att du tvekar antar jag att du inte är sjuk eller kraftigt överviktig?

Börja inte med att räkna så förbannat, börja med utesluta alla dåliga kolhydrater, samt en del nyttiga fast med hög andel kolisar!

Dvs stryk , bröd, ris, socker, mjöl, läsk, pasta, godis, bullar kakor.

Ät rekorderlig mat, börja gärna med ett tre måltiders schema.. inget däremellan.. förutom kaffe, te.

Många slopar frukosten och kör två måltider om dagen.. andra äter rejäl frukost o slopar lunchen!

Grejen är att maten är energirik.. och näringsrik om man gör rätt val, dvs det är inte grönsakerna man skall dra ner på i första vändan.

Här har du lite menyer.

http://www.kostradgivarna.se/veckomeny/

Här har du hur man tänker.. ioförsej på engelska, men rätt pedagogiskt!

http://www.fitintegrity.com/uploads/9/5/1/6/9516119/no_sugar_no_starch_diet.pdf

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Ralktad
0

#1 Tack för informationen! #2 Vet inte vad som anses vara kraftigt överviktig, men jag tror jag klassas som det då jag väger 91 kg till mina 157 cm.

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

odezza
1

Kolla under fliken "Aktuellt just nu", där finns "13 artiklar jag som nybörjare har stor nytta av".

Skaffa, eller låna på biblioteket, boken "Matrevolutionen" av Andreas Eenfeldt, för att få en grundläggande förståelse för hur LCHF fungerar. På hans blogg kostdoktorn.se finns mycket material för den som vill komma igång, gratis. Dock har han nyligen lanserat betalsidor, men mycket är fortfarande gratis.

"still lost in space and time"

Sarah-S
2

Jag tycker att 5%-regeln är svår

För bästa resultat bör man ligga på max 25gr kolhydrater totalt på ett dygn

Då får man helt enkelt plussa ihop det man äter för att se var man hamnar. Äter du 100gr gräddfil har du ätit 4gr kolhydrater av din "pott" på 25gr

Skulle man bara gå på 5% i alla livsmedel kan det hända att det totala intaget av kolhydrater ändå blir högt (över 50gr så äter man lågkolhydratkost och inte LCHF). En del väljer dock att äta en del kolhydrater och kallar det liberal LCHF (upp till 50gr/dag)
Det gäller att hitta den nivå som man mår bra på, för en del är det under 5gr, andra under 25gr och för några upp till 50gr.
Prova dig fram och se vad som händer med mående och vikt

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Halvdansken
0

Jag tycker 5%-regeln är ett enkelt sätt att kolla hur mycket kolhydrater där är i det man köper.  Om man sen är strikt och ska hålla sig väldigt lågt, så får man ju räkna.

Hatar cancer och älskar vårlökar.