Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 3589 ggr
mumsan
0

Aktivitet ger viktminskning men inte bacon..

Har ätit LCHF strikt sedan julen 06 och gått ner och upp 2 kg. Sen har det inte varit så mycket med det. Mår bra men har upptäckt att när jag är aktiv pga olika omständigheter så går jag ner i vikt. För mig gäller also det att kroppen förbränner bättre när jag rör på mig mycket. Eller så äter jag för mycket i förhållande till min vanliga aktivitet. Har skaffat en valp och gått ner 1,5 kg på 3 dagar!!!  SkrattandeUndrar om det håller i sig?Fundersam

I går kväll när jag vägde mig så visade vågen 71 kg, oj vad glad jag blev. Då måste jag ju väga ännu mindre på morgonen, men tji fick jag. Det blev +1 kg istället. Hur kan det komma sig, jo då förstod jag att det kan bero på att jag åt ett paket bacon med 2 ägg på kvällen. Baconet innehåller ju mycket salt och saltet binder vätska i kroppen så där är nog boven. Förvånad

sarag
0

Ja, det är säkert så.

Jag vet att när jag ätit räkor brukar vågen visa 1-2 kg plus dagen efetr. Men det är bara vätska som försvinner efetr ett par dagar med mindre saltintag.

mumsan
0

Ja, visst är det så. Det är som om jag har blivit känsligare för salt  mat nu. Kanske inte bara jag?Flört

supermoccine
0

No shit, Sherlock! Naturligtvis går man ner i vikt om man rör på sig om man är överviktig. Är man underviktig bör man gå upp i muskelvikt om man samtidigt ser till att få i sig tillräckligt med mat. Är man mycket aktiv behövs mycket mat. Rörelse är vad kroppen är gjord för. Den behöver rörelse för att hålla sig i skick på alla sätt och vis exempelvis viktmässigt.

Mervi
0

Det är jättebra för kroppen att röra på sig. Men någon större effekt på viktminskningen ger det dock inte. Man får hålla på dygnet runt om det skall ge viktminskning. Jag läste någonstans att det var 80 % maten och 20 % träningen. Men det är jättebra att röra på sig och det är därför vi har motionutmaningen här på sajten.

zeretki
0

#3 Nej, det är inte helt sant att alla går ner i vikt bara för att man rör på sig. Den enda motion jag har gått ner i vikt av var när jag tränade Karate. Då tränade jag HÅRT tre gånger i veckan minst, varje tillfälle var 2 timmar. Det är inte något som många orkar med och jag var inte heller överviktig då.

När jag hade gått upp till 75 kilo så började jag jogga. Gick inte ner ett gram av det.

Men det är fortfarande nyttigt att röra på sig.

Mervi
0

Jag styrketränade 3 gånger i veckan under min viktminskning och fick massa muskler och det kanske hjälpte till men jag höll igen med maten.

anki1
0

Har alltid rört mig så mycket jag kunnat, har bla gått stavgång,men jag orkar inte med det längre. Trots det har jag stadigt ökat i vikt. Och det är inte muskler.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

hemul
0

Ökar du fortfarande fast du äter så här, anki?

mumsan
0

Min viktminskning var nog tillfällig pga. övergången med våran lilla valp, då jag fick gå ut ofta. Nu har det stabiliserat sig och vätskan har inte gått ur kroppen ännu pga. för salt mat. Generad

mumsan
0

Joooo, det blev minus 1 kg ändå. Skrattande

Mervi
0

Grattis!

WiktZac
0

Det är viktigt att skilja på att motionera för att höja sitt välmående, och att motionera för att gå ner i vikt.

Ett kilo kroppsfett innehåller ungefär 9000kcal, det motsvarar mellan tummen och pekfingret ungefär två veckors entimmes promenader. Men innebär detta att man går ner ett kilo då? Nej, dels så bygger man muskler (iofs lite grann), man ökar sin blodmängd mm - och inte minst så garanterar jag att - om man kontrollerar den - man plötsligt konsumerar betydligt större mängder energi i kosten också.

Så jag skulle tro att ingen går ner ett enda gram på dessa två veckor. Såvida man inte ser till att lägga lika mycket energi på sin kost som på sin träning.

Därav mitt "motto" - Motion ger gram och kosten ger kilon!

Det blir givetvis lite annorlunda om man kör lågintensiv träning, kroppen försöker inte då kompensera för det relativt stora energitappet, utan den ser den moderat ökade energiförbrukningen som en helt normal variation. Men samtidigt så kommer resultaten betydligt långsammare också…

Att tokträna en gång om dagen och tro att det kompenserar allt stillasittande etc är en väldigt, väldigt dålig viktminskningsstrategi – den inställningen är tråkigt nog inte ovanligt alls. Har man lite större problem med vikten så krävs en medveten och disciplinerad strategi under längre tid för att få varaktiga resultat.

//Zac, som också (givetvis…) har bloggat om detta ämne. :o)