Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 4374 ggr
eandra
1

protein...

Äter numera en gång per dag, det fungerar utmärkt. Har svårt att få i mig hela dygnets protein under en måltid dock. Blir så galet mätt att det inte finns plats för något annat än just protein och det blir tråkigt i längden, jag vill ju verkligen njuta av denna enda måltid. Hur gör ni andra som äter endast en gång om dagen?

jiim
2

Protein är något, om möjligt, viktigast att sprida ut jämnt över dagen. Fast du kanske medvetet kör periodisk fasta? Du kan prova dricka proteinet oxå i form av wheypulver, eller äta magrare kött och dra ner på fettet i så fall du inte orkar äta allt. vet inte vad du väger men sikta på cirka 1gram protein/dag/kg kroppsvikt.

eandra
1

Jag är oerhört ointresserad av att laga mat, jag triggas till okynnesätande om jag äter flera gånger om dagen och har haft en tendens att använda mat som stresshantering. Därför provade jag att börja äta en gång om dagen, jag har egentligen inga problem alls med att äta väldigt stora mängder mat på en gång. Problemet kom först när jag började tänka på att få i mig tillräckligt protein för min målvikt, runt 60g. Det blev så mycket kyckling att trycka i sig på en måltid… I övrigt är jag förvånad över hur himla bra det går att äta så sällan, det trodde jag verkligen inte, jag som skulle kunna äta dygnet runt och hur mycket som helst. Nu är jag faktiskt behagligt mätt och kan fokusera på annat än vad jag ska äta nästa gång. Det är för mig en befrielse, jag kan planera och få ihop en riktigt bra komponerad måltid om jag bara behöver göra det en gång om dagen, annars blir det lätt allt för ofta yoghurt , keso o mandlar som ersättning för riktig mat. Jag ska testa med wheypulver, jag vill ju inte bli av med mina surt förvärvade små muskler. Varför är det viktigt att sprida ut proteinintaget jämnt över dagen?

jiim
1

Det dära med proteinet sa en idrottsdietist till mig, och främst har det väl med att musklerna används hela tiden och därför är det viktigt med ett jämnare intag över dagen. Kan tänka mig att en del hinner kanske bli glukos annars? Kan det dära dåligt men någon kanske har en bra vetenskaplig förklaring :) Själv äter jag 2 mål om dagen, främst eftersom jag gärna blir sugen på saker cirka 1 timme efter ett mål. Sedan släpper det.

Keso är också bra som du sager och lätt att få ner. Kanske med en skvätt fun light I, eller några hallon och/eller några nötter?

Angående Whey så var noga med att se innehållet innan du köper :) visa innehåller en del kh…

Om du gillar snacks så har torkat kött och fläsksvålar väldigt mycket protein.

Mvh,

eandra
0

Tack för dina tips!