Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 5227 ggr
[mia323]
1

Matförslag under semestern

Ska vara ute på sjön i flera veckor och tillgången till affärer är inte så god. Vi har dessutom ett kylfack som inte är större än en kylväska.  Grönsaker och frukt brukar inte hålla sig särskilt länge i värmen. Vill också säga att jag är inte speciellt duktig på att laga mat. 

Kött, grädde, ägg, smör, yoghurt och  nötter brukar vi kunna få plats med. 

Vore jättekul att höra hur ni andra som är ute på sjön fixar matfrågan när tillgången på matvaror inte är så god.

Gärna recept på lättlagade rätter. Inte så mycket fisk då resten av familjen inte äter det. Själv brukar jag byta ut köttet ibland mot makrillfiléer eller tonfisk.

citro
1

Bullens korv och köttsoppa brukar vara nödproviant i vår båt.

Synd att fisken inte är så poppis när den finns på så nära håll och kan

klaras med krok och rev och en maskburk ombord.

Sofia Zäll Carlsson
4

Det är roligt: jag tänkte precis idag på exakt samma frågeställning som mia323 skriver! Då letade jag upp detta forat, och det första som kommer upp är att någon annan ställt "min" fråga!

Vi ska också ut och segla, i fyra veckor, och har samma problem. Fast vi äter fisk, så det underlättar ju kosthållningen mycket. Det som är svårt tycker jag är när vi har s.k transport-segling längs Skånekusten. Det blir många, dryga timmar till sjöss, och för mig är det då suget sätter in.

Jag tänker nog att vi grillar mycket, och ser till att ha ost, kokta ägg och korvar (med hög kötthalt) som snacks. Sen kan man variera såserna, och det finns hyfsade såser man kan köpa färdiga. Sallad är svårt att hålla fräscht, men avokado håller sig längre. Frysta räkor kan användas som kylklamp, tills de tinat i alla fall, och tonfisk kan man också äta. Har sett att det finns färdigstekt bacon, men det verkar så onödigt att jag inte undersökt näringsinnehållet i det.

Får kanske återkomma med hur sommarens kosthållning blev!

Önskar alla en trevlig sommar,

Sofia

[mia323]
2

Tack snälla för tipsen. Frysta räkor hade jag inte tänkt på tidigare. Bacon och ost  håller ju också länge. Hoppas jag kan få fler tips innan avresan.

mollematte
2

argentinsk konserverat kött (cornedbeef) har räddat mathållningen på många långseglingar med busväder. kall som varm.  tex att blanda i potatismos.

rotsaker och hård frukt håller sig bra i kålsvinet.

segla säkert

hemul
1

"Kött, grädde, ägg, smör, yoghurt och  nötter brukar vi kunna få plats med."

Vad behöver man mer? 😃

Skämt åsido, så är jag oklar över vad du undrar över. Grönsaker och frukt? Rotfrukter står sig rätt bra och en del grönsaker behöver inte kylförvaras, t.ex. tomat, fast det är klart att det inte håller sig i veckor, men några dagar ivf. Bär är väl värre men mycket frukt står sig ju hyfsat och en del osötade konserver finns ju.

Sindri
1

Det finns kylväskor som man kan koppla in i bilens cigarettändaruttag, kanske finns det något liknande för båtar?

I de flesta affärer som har köttdisk kan man få köttet vaccat, då håller det sig längre i bara kyla och behöver inte frysas.

En annan bra sak man kan använda som kylklamp är fryst köttfärs, alt. frysta köttfärsbiffar eller andra frysta rätter som man förbereder hemma. Det blir lite mer semester då också. Lite fryst buljong eller fond blir en härlig värmande soppa med lite kött- och grönsaksrester i.

Sånt som håller sig länge är ju rökta och torkade varor. T ex salami behöver ju inte ens förvaras i kyl. 

Soltorkade tomater är gott som tillbehör, man kan lägga dem i vatten ett par timmar innan. Torkad svamp som blötlagts och frästs i smör blir en god sås om det får puttra i lite grädde (och vin för den som gillar). Jag har provat att torka både squash och aubergine med gott resultat. Tar liten plats och väger inget. Lägg i minimalt med vatten, fräs i smör. Eller direkt i en soppa eller gryta.

Torkat kött borde funka, ex vis en fårfiol som man kan karva på länge.

För fyra veckor kan man ju knappast laga, men med lite planering och en rutt som inkluderar affärer med lagom mellanrum så skall det nog funka. I många affärer i skärgården kan man dessutom få byta tinade kylklampar mot frysta.

[mia323]
0

Tack för bra tips.

citro
0

Fryst mjölk brukar jag köpa om det finns, eller man kan också be att få den infryst

om man inte ska vidare förrän dagen därpå. Skaka på den när den tinat innan

du öppnar den.

Praefatio
0

Ett tips är att kokta (och råa för den delen) ägg håller sig i tre-fyra dagar om de ligger i kallvatten. Havet är ju fullt av kallvatten, så det är bara att ha en hink att lägga äggen i. Ser att ni har plats för ägg, men har ni äggen i en vattenhink istället så får ni mer plats för annat  tänker jag :)

Synd att familjen inte gillar fisk, konserverad fisk är stapelvara här både till vardags och ute i skogen. Himla smidigt att bara öppna en burk makrill och mumsa i sig, eller blanda lite tonfisk med majo och kryddor.